Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Vidar F.H. skrev for 3 timer siden:

Jeg har noen svære greiner av eik liggende (type +/- 15-20cm diameter), og et par av dem har fin bøy.

Hei! Det var virkelig interessant! Eik er jo kongen av båtmaterialer, og tilbudet er generøst. Jeg vil gjerne bruke høstferien til å vurdere det. En tur til Etne kan jo også smake en dag utpå høsten, når det meste er grått og stusslig og motivasjonen er på bånn. Egentlig har jeg mest bruk for det innvendig i hytta. Den er stadig tom, og ideen er at interiøret skal være en del av den avstivingen som mangler i skroget. Jeg minner om, for dem som ikke har vært med hele veien, og som kanskje bare er inne på mobiltelefon, og som derfor ikke like lett kan bla i "boka", at det ikke er spant i Vosso, ikke en gang svære band, men smale, bøyde, eikeband. En avstiving på tvers er egentlig det beste, men da må de være bøyde, eller buede, for at det skal bli normal "kahytt-følelse" med tilnærma ståhøyde.  Avstivinga blir i hovedsak i form av rammeverk til benker langs sidene og kanskje en solid ramme til pentri, innved tverrveggen, på bb side. Motsatt av pentriet er dassen, og den er allerede avstiva. Den viktigste avstivinga blir sjølsagt veggen (2,5m) mellom hytte og styrhus, der jeg skal ha disse nye bua vinduene, og slik får mye bedre feste til bjelker på tvers. Det kunne jo også vært artig å få en ny takstol lengst akter på styrhustaket. Jo, det satte virkelig tankene fri, detta her, Vidar F.H!

Det er godt mulig jeg kommer en tur. Takkskaruha!

IMG_9581.JPG.dd537646cf6f062fe839104de44bc8df.JPG

Vosso63

Vosso63

Vidar F.H. skrev for 2 timer siden:

Jeg har noen svære greiner av eik liggende (type +/- 15-20cm diameter), og et par av dem har fin bøy.

Hei! Det var virkelig interessant! Eik er jo kongen av båtmaterialer, og tilbudet er generøst. Jeg vil gjerne bruke høstferien til å vurdere det. En tur til Etne kan jo også smake en dag utpå høsten, når det meste er grått og stusslig og motivasjonen er på bånn. Egentlig har jeg mest bruk for det innvendig i hytta. Den er stadig tom, og ideen er at interiøret skal være en del av den avstivingen som mangler i skroget. Jeg minner om, for dem som ikke har vært med hele veien, og som kanskje bare er inne på mobiltelefon, og som derfor ikke like lett kan bla i "boka", at det ikke er spant i Vosso, ikke en gang svære band, men smale, bøyde, eikeband. En avstiving på tvers er egentlig det beste, men da må de være bøyde, eller buede, for at det skal bli normal "kahytt-følelse" med tilnærma ståhøyde.  Avstivinga blir i hovedsak i forma av rammeverk til benker langs sidene og kanskje en solid ramme til pentri. Den viktigste avstivinga blir sjølsagt veggen mellom hytte og styrhus, der jeg skal ha disse nye bua vinduene, og slik får mye bedre feste til bjelker på tvers. Det kunne jo også vært artig å få en ny takstol lengst akter på styrhustaket. Jo, det satte virkelig tankene fri, detta her, Vidar F.H!

Det er godt mulig jeg kommer en tur. Takkskaruha!

IMG_9581.JPG.dd537646cf6f062fe839104de44bc8df.JPG

• Create New...