Vosso63
Det er jo litt forskjell på finer og heltre. Det er jo det. Oppi huet mitt vrimler det av velbøyde, veldreide, former av nesten feminint tilsnitt. Jeg har liksom for meg hvor fin, mjuk og avrunda båten skal bli. Men så var det hvordan, da, og ikke minst: Hvorvidt jeg får det til. Det stoppa opp på et litt laust og spinkelt nivå, der ramma var på plass, men ikke ga rom for å få avrundinger. Skvettbord, borda i huden, i skroget, dollbord, og alle slike deler av båten, kan bendes og bøyes ift noe som sitter dønn fast. Men slik er det ikke oppi der, oppi styrhuset. Det som etter hvert bidro til løsningen, var at jeg begynte å tenke på hvordan det skal være inni. Hele poenget med denne forhøyninga og forlengninga er jo at jeg skal kunne sitte inni, eller stå, og kunne se ut til begge sider og rett fram. Altså må det bygges noe som stiger opp inntil veggen. Denne, eller disse bør jo være festa ordentlig, og hvorfor ikke helt opp? Spurte jeg meg sjøl.
Og så gikk det noen dager.
Og litt til.
Mens sola flømte og slik bortetter.
I dag fikk jeg ånden over meg, reiv av det nøye tilpassa øvre bordet og laga et nytt, maks bredde. Det kan jeg gjøre fordi jeg skal ha et 7-10 cm bredt bord mellom de to vinduene. Fra topp til bånn. De (vinduene) skal det skjæres hull til - i hvert fall oppe, og så skal de ha plasthulkillist. Jeg veit ikke ennå om jeg tør å bruke glass, for dette breie bordet blir det spenning i. Kanskje blir det polykarbonat. Åkke som blir de avrunda, ulikt de tre i front. Jeg trur kanskje jeg skal lage avrunding på de 13 vinduene i hytta, men da må jeg finne på en genial metode først...
Det ser litt snålt ut med det digre grove bordet over halve sida, men det skal skjæres hull til vinduer, og så skal det trestykker av samme slag til rundt omkring - så det ser ut som ei homogen side. Trur jeg...