Vosso63
Å frese ut karm til vinduene gikk definitivt ikke i slik "sitte på huk på dollbordet"-greie som funker passe ved sliping. Etter å ha herpa mesteparten av karmen rundt ett av vindushøla, ga jeg opp og kasta meg over taket i stedet. Jeg har for lengst bestemt meg for å male taket og takbjelkene hvite, så da slapp jeg å slipe til "sutaket" på undersida.
Nå er det lagt, og kutta passe til forut. Har satt av 7 cm i framkant, men har etterhvert funni ut at jeg sliper taket helt inn til veggen på sidene. Må slipe ned dem (veggene) og akterover der det er nytt vaterbord, samt framover der jeg må legge på noe så det blir både tett og "harmonisk. Alt må så høvles og slipes helt glatt, uansett hvilket virke som ligger under.
I morra, etter å ha investert i en ny båndsliper, skal jeg glatte ned sutaket. Deretter må det settes inn med epoksy, plates med bjørkefiner og alt slikt som jeg gjorde med kabintaket for et halvt tusen innlegg sida...
Det er erfaringa derfra som gjør at jeg står over takskjegg på sida. Trur det kan være enklere å legge det på etterpå. Enten som ei pen og pussbar list, eller som noe tjukkere som er limt og skrudd fast i styrhusveggen. Taket over vinduene forut er noe anna, og utgjør en estetisk detalj jeg har fundert mye på. Det står asså 7 cm igjen, men hvordan det skal bli, veit jeg ikke ennå. Taket kommer til å bli omtrent vannrett der forut når båten er i sjøen, så det kan kanskje bli fint å slipe kanten sterkt avrunda. Kanskje med ei list eller lekt på undersida.
Takborda var ganske stive, så jeg har en god del mindre avrunding i lengderetning enn jeg egentlig hadde tenkt. Takskjegget kan kanskje bøte på det?
Jeg har laga ei ny bue lengst akter på styrhuset slik at det blir stivere og kan gi muligheter til en slags vegg der. Det skal vel være mulig å få til noe i kalesjestoff om jeg ikke får til kalesjen?
Jeg har asså fått unna tilsynelatende fryktelig mye på et par fulle dager i brukbart vær. Om det er fordi jeg plutselig har kvikna til, eller fordi jeg faktisk har tenkt meg gjennom alt det siste halvåret, veit jeg ikke. Om det fortsetter slik, og det ikke dukker opp en gravemaskin i hagen med det første, skulle jeg kunne komme brukbart langt før 1.mai. Og da har jeg jo faktisk enda en måned til juni!
Jovisst.
Det kommer seg!