Vosso63
Jeg ble jo rimelig desperat da jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle frese ut vinduskarmene. Etter alle mulige fikse løsninger med inn- og utbretta gummipakninger vendte jeg tilbake til sjølve fresen. Tidligere har jeg ikke brukt fres på anna enn slikt som kan legges på et bord og skrus fast. Men ettersom det jeg skulle gjøre, altså frese på noe som sto rett opp og ned, og slikt som står sånn - asså større møbler, hus, hytter og styrhus - ikke er sjeldent, måtte det finnes en løsning. Kanskje hadde jeg misforstått? Kanskje inneholder overfresmetodikken jern og profiler som egner seg til slikt? Sjølsagt gjør det det! Sjølsagt var det jeg som var idiot, altså totalt ukunnig! (Det er det som er idiot, per def. At vi relativt sett er idioter i det meste vi skal måtte ta stilling til, hindrer oss jo ikke i å utbasunere hvor lite vi veit, med en slik voldsomhet at det tilsynelatende, likevel, er noe vi føler at vi veit, osv. Det er vel det som noe misvisende kalles demokrati. Idiotene skulle jo egentlig ikke være med, men nå ser det ut til at det er de som hyler høyest, kaster maskene sine i bålet og erklærer seg for både det ene og det andre. Jaja! Neinei!) (PS. Jeg venter fortsatt på å bli vaksinert, mens innsmetterne smetter inn støtt og stadig. Klart det er frustrerende, slik at slike som meg blir arrige og nedstemte samstundes. Javisst! Og like klart: Det hører ikke hjemme i en prosjekttråd, men er en idiot er en idiot, og slik bortetter ad infinitum.)
Løsningen var et jern med en ring som gikk på kulelager innerst. Den legger en på karmen, døtter inn de innstilte 15 mmm, eller 10, 13, 16 om en vil, og freser stødig og sikkert et vakkert spor.
Jernet, eller stålet, altså denne dippedutten en setter på maskina, fant jeg på Jula. Det er sikkert ikke allverdens beste kvalitet på alt der, men utvalget er stort, og har en et minimum av erfaring skjønner en kjapt det dobbelte, trippelte eller kvadruplete av hva en kunne da en tredde på seg maska og marsja inn blant lekkerbisknene. Biltema er ok, og det er jo spesialbutikker for de mer kresne, men Jula er god skole for meg. Grunnskole i dippedutter.
Dermed ligger grunnen rede for å bli ferdig. Og så langt er det ingen større hindringer anna enn slikt som alltid dukker opp. Været, familiens behov for samling, hyttetur og alt slikt en forpliktes til.
Nå gjør jeg ferdig den ene sida først, slik at jeg veit hva jeg skal gjøre på den andre, etterpå.
Det var visst meininga å få dette puslespillet... Nå må jeg lime dobbelt for at det ikke skal slå seg for mye, men forhåpentligvis vil det bli et interessant mønster av nye og gamle linjer, til slutt!
Jeg har bora ut propper med jern fra Biltema, men de blir i liten grad avrunda i ene enden. Dermed må alle hullene bores ekstra romme. Forhåpentligvis vil det tightes godt når jeg setter inn med Owatrol1 eller terpentin.
Det var forbausende lett å frese ut karmene. På det nærmeste ser en såra fra det første ville forsøket med jern uten hjul til støtte. Det får bare være. Kanskje tetter jeg med formtre? Kanskje en blanding av lim og tremugg?
Veggen skal glattes helt fram til enden av kabinen. Muligens legger jeg ei ny, pen, list i teak eller eik under taket i kabinen og under vinduene i styrhuset. Som en lang linje. Hvordan denne lista skal ligge under (overlappende) vinduene, har jeg ikke bestemt. Styrhusveggen heller ganske markant innover, slik at vann lett kan bli liggende på vinduskarmen nederst. Dette er (var) et problem i kabinen. Nå må denne karmen, eller lista mot vinduet være mer skrå, slik at vannet renner av ganske umiddelbart.