Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Ettersom det hagla i dag, og sto rett på fra nord, og jeg våkna seint, fordi jeg hadde kalde føtter da jeg la meg, noe som ga kramper og strekk, tok det mer enn en kopp kaffe å våkne. Først da kom jeg på at noe var laust under bilen til kona mi, og at dette lause burde sjekkes opp av meg, som er den av oss som veit mest om hva som skal være laust og hva som skal sitte dønn fast, under en bil. Altså måtte det tas først. Det var en bremsevaier som festet var løsna på. Utrulig hvor mye lyd som forplantes opp fra understellet på en relativt moderne Polo! 

 

Altså måtte det drikkes mer kaffe, for bilmekanikeren var blitt litt kald, og stolen, som har stått på østsida av huset, ut mot fjorden, slik at jeg kan være i den, uten båt, måtte flyttes mot sør, før det kunne nytes. Sola var der et sekund eller ti, så regna det, og hagla. 

 

Først i ett-tida kom jeg meg av gårde, og ettersom barnet kommer hjem halvfire, og i og for seg klarer seg bra, bortsett fra på do, der han ofte går etter skolen, fordi det, tross alt og nesten uansett, er bedre å bli tørka av en litt hastig og ufølsom far enn av en pedagogisk innstilt fagarbeider, med formål og mestring fletta inn i alt, kom jeg ikke i båten før det nesten var for seint å få gjort noe.

 

Multibond-limet fra Biltema, som er det siste jeg har fått anbefalt, og som ble lagt på i går, i alle sprekker, spriker og sammenføyninger på styrbord side, var tørka akkurat så mye at jeg kunne ha jobba på motsatt side, og ikke burde få problemer om jeg skulle smyge meg forbi på styrbord dollbord. 

 

Det ble ikke jobbing. Bare smyging langs dollbordet for å tenke ferdig tanken om å bruke eikelist som ei sammenhengende linje, eller en, med trykk på e. En linje fra akter på vaterbordet til forut på kabinen.  Sju meter 15mm feielist er overkommelig, men er det egentlig nok til noe som helst funksjonelt? Eller bare unødig fiksfakseri? Med breiere list kan jeg bruke multibond eller et anna gummistoff og få tetta og retta opp, men da kommer bøy og bend inn i bildet. Kanskje to smale feielister? Og et lite sporskifte akter på styrhusveggen? Tja.

 

Oppå vaterbordet akter ved rommet der, må jeg ha 50mm av noe. Eikelista må i så fall steames, og da må jeg til med vassrør eller takrenne, og så tar det ei uke ekstra. Kanskje bedre å skjære den ut av entoms furu. Lage den ferdig-bua, ferdig bøyd? Da blir det verre å komme seg oppover den fine bøyen ved styrhuset, men en kan kanskje bruke eik der. Bare der? 

 

Jeg har hatt dreggen/ ankeret i ei kasse akter. Oppdraget av dregg med kjetting medfører voldsomme krefter på ripa. Om jeg skal ha det slik fortsatt, veit jeg ikke, men det bør nok gå ut akter, på styrbord side. Manøvreringa av Vosso er ikke egna til å ha et usynlig opplegg forut, med slakke tau i sjøen. Jeg er slik laga at jeg helst vil bruke mine analoge sanser, og slippe for mye elektronikk. Åkke som må jeg ha en forsterking av ripa baki der, om jeg da ikke setter på ei rulle. Jaja. 

 

At hele Ingstad-miseren skulle koke ned til menneskelig feil og ungdommelig mangel på erfaring lå jo i korta. Det er jo sånn det er. En bruker den mest avanserte teknologien til alt, bakt inn i alt, og det eneste en har å forholde seg til er bruksanvisninger. Klart at en kommer lenger med et par år på skole, eller sju-åtte, men mangt og mye vi driver med utvikles altfor fort til at en konservativ hjerne basert på pil-og-bue og sit-and-wait-strategier henger med.

 

Et år kjørte jeg over fjellet en tilfeldig vindig dag og bivånte dagens ungdom i ferd med å halvveis fly gjennom fjellheimen med drager. Jeg så ikke verken spaden, skituppen, signallyset eller lavinelina i oppakninga. Den var jo ikke der. Oppakninga en må ha for å ferdes i fjellet. Ekstra genser, kansje. En termos og ei matask? 

 

Her ute i fjorden går fjordfarten, rett fram, midtfjords. I leia. Der er også vannscooterne, som den som tragisk kantra, eller velta - som det sto i avisene - i helga. En drukna der. Uten redningsvest. Uten sjøvett. En skal ikke si noe når folk drukner, men skjer det andre ting, på land, som minner om det, snakker vi jo om det. Hvorfor og slikt!

 

Nå, akkurat mens jeg var utpå terrassen og redda inn noe som lå der og ble blåst bort, kasta jeg et blikk utover fjorden. Fra nord kom snøggbåten fra Frekhaug, ganske midt i leia, ganske midt i fjorden. Litt nærmere min side, i vest, ganske nær midtlinja, fauk to vindseilere medvinds. De hadde med seg en nesten usynlig grå gummibåt med påhengs, men da de stadig kullseilte, fortonte de seg bare som gråhvite prikker. De var to. Når en lå nede fauk den andre 50 meter videre. Det er sol. Mannskapet på snøggbåten kjenner nok sine Pappenheimere. Det kom ingen snøggbåt mot, og det var ingen sandbåt fra Eikefet der akkurat da. Ikke akkurat da. Snøggbåten passerte på østsida av seilerne og kom seg til byn. Veit ungdommene i de små seilskipa sine at de er midt i leia, og at sandbåter, snøggbåter og andre tunge ting går beint fram lenge etter at de har bestemt seg for å endre kurs?

Brettseiling1.JPG.7a44e45876f41798ab39bacbe9bdd970.JPG

 

Brettseiling2.JPG.38b48ae25461f41f086b03aa7ebde427.JPG

 

Så de lukka ikke dørene, skalka ikke lukene, etter seg, men kom seg opp til de voksne, til sånne som hadde vært ute en vinternatt før? Eller var det kanskje ingen der som hadde det, vært ute en vinternatt eller seilt uten dippedutter, som visste at en drukner om en gjør en feil, men som derfor ikke gjorde det? Gjorde akkurat sånn en gjør fordi det er det en alltid gjør. Sånn. Sånn. Sånn. Var de ikke der? Var det bare unge redde mennesker som ikke funker uten svakstrøm? Har vi en marine som består av hauger av noviser?

 

Neivel?

 

En får se å legge varmeteppet på plass i senga, i god tid. Det skal være kaldt på huet og varmt på føtta. I morra må jeg tidlig opp. Lister og rekker skal tenkes ut og vindushull skal karves ut.  

 

 

 

   

Vosso63

Vosso63

Ettersom det hagla i dag, og sto rett på fra nord, og jeg våkna seint, fordi jeg hadde kalde føtter da jeg la meg, noe som ga kramper og strekk, tok det mer enn en kopp kaffe å våkne. Først da kom jeg på at noe var laust under bilen til kona mi, og at dette lause burde sjekkes opp av meg, som er den av oss som veit mest om hva som skal være laust og hva som skal sitte dønn fast, under en bil. Altså måtte det tas først. Det var en bremsevaier som festet var løsna på. Utrulig hvor mye lyd som forplantes opp fra understellet på en relativt moderne Polo! 

 

Altså måtte det drikkes mer kaffe, for bilmekanikeren var blitt litt kald, og stolen, som har stått på østsida av huset, ut mot fjorden, slik at jeg kan være i den, uten båt, måtte flyttes mot sør, før det kunne nytes. Sola var der et sekund eller ti, så regna det, og hagla. 

 

Først i ett-tida kom jeg meg av gårde, og ettersom barnet kommer hjem halvfire, og i og for seg klarer seg bra, bortsett fra på do, der han ofte går etter skolen, fordi det, tross alt og nesten uansett, er bedre å bli tørka av en litt hastig og ufølsom far enn av en pedagogisk innstilt fagarbeider, med formål og mestring fletta inn i alt, kom jeg ikke i båten før det nesten var for seint å få gjort noe.

 

Multibond-limet fra Biltema, som er det siste jeg har fått anbefalt, og som ble lagt på i går, i alle sprekker, spriker og sammenføyninger på styrbord side, var tørka akkurat så mye at jeg kunne ha jobba på motsatt side, og ikke burde få problemer om jeg skulle smyge meg forbi på styrbord dollbord. 

 

Det ble ikke jobbing. Bare smyging langs dollbordet for å tenke ferdig tanken om å bruke eikelist som ei sammenhengende linje, eller en, med trykk på e. En linje fra akter på vaterbordet til forut på kabinen.  Fem meter 15mm feielist er overkommelig, men er det egentlig nok til noe som helst funksjonelt? Eller bare unødig fiksfakseri? Med breiere list kan jeg bruke multibond eller et anna gummistoff og få tetta og retta opp, men da kommer bøy og bend inn i bildet. Kanskje to smale feielister? Og et lite sporskifte akter på styrhusveggen? Tja.

 

Oppå vaterbordet akter ved rommet der, må jeg ha 50mm av noe. Eikelista må i så fall steames, og da må jeg til med vassrør eller takrenne, og så tar det ei uke ekstra. Kanskje bedre å skjære den ut av entoms furu. Lage den ferdig-bua, ferdig bøyd? Da blir det verre å komme seg oppover den fine bøyen ved styrhuset, men en kan kanskje bruke eik der. Bare der? 

 

Jeg har hatt dreggen/ ankeret i ei kasse akter. Oppdraget av dregg med kjetting medfører voldsomme krefter på ripa. Om jeg skal ha det slik fortsatt, veit jeg ikke, men det bør nok gå ut akter, på styrbord side. Manøvreringa av Vosso er ikke egna til å ha et usynlig opplegg forut, med slakke tau i sjøen. Jeg er slik laga at jeg helst vil bruke mine analoge sanser, og slippe for mye elektronikk. Åkke som må jeg ha en forsterking av ripa baki der, om jeg da ikke setter på ei rulle. Jaja. 

 

At hele Ingstad-miseren skulle koke ned til menneskelig feil og ungdommelig mangel på erfaring lå jo i korta. Det er jo sånn det er. En bruker den mest avanserte teknologien til alt, bakt inn i alt, og det eneste en har å forholde seg til er bruksanvisninger. Klart at en kommer lenger med et par år på skole, eller sju-åtte, men mangt og mye vi driver med utvikles altfor fort til at en konservativ hjerne basert på pil-og-bue og sit-and-wait-strategier henger med.

 

Et år kjørte jeg over fjellet en tilfeldig vindig dag og bivånte dagens ungdom i ferd med å halvveis fly gjennom fjellheimen med drager. Jeg så ikke verken spaden, skituppen, signallyset eller lavinelina i oppakninga. Den var jo ikke der. Oppakninga en må ha for å ferdes i fjellet. Ekstra genser, kansje. En termos og ei matask? 

 

Her ute i fjorden går fjordfarten, rett fram, midtfjords. I leia. Der er også vannscooterne, som den som tragisk kantra, eller velta - som det sto i avisene - i helga. En drukna der. Uten redningsvest. Uten sjøvett. En skal ikke si noe når folk drukner, men skjer det andre ting, på land, som minner om det, snakker vi jo om det. Hvorfor og slikt!

 

Nå, akkurat mens jeg var utpå terrassen og redda inn noe som lå der og ble blåst bort, kasta jeg et blikk utover fjorden. Fra nord kom snøggbåten fra Frekhaug, ganske midt i leia, ganske midt i fjorden. Litt nærmere min side, i vest, ganske nær midtlinja, fauk to vindseilere medvinds. De hadde med seg en nesten usynlig grå gummibåt med påhengs, men da de stadig kullseilte, fortonte de seg bare som gråhvite prikker. De var to. Når en lå nede fauk den andre 50 meter videre. Det er sol. Mannskapet på snøggbåten kjenner nok sine Pappenheimere. Det kom ingen snøggbåt mot, og det var ingen sandbåt fra Eikefet der akkurat da. Ikke akkurat da. Snøggbåten passerte på østsida av seilerne og kom seg til byn. Veit ungdommene i de små seilskipa sine at de er midt i leia, og at sandbåter, snøggbåter og andre tunge ting går beint fram lenge etter at de har bestemt seg for å endre kurs?

Brettseiling1.JPG.7a44e45876f41798ab39bacbe9bdd970.JPG

 

Brettseiling2.JPG.38b48ae25461f41f086b03aa7ebde427.JPG

 

Så de lukka ikke dørene, skalka ikke lukene, etter seg, men kom seg opp til de voksne, til sånne som hadde vært ute en vinternatt før? Eller var det kanskje ingen der som hadde det, vært ute en vinternatt eller seilt uten dippedutter, som visste at en drukner om en gjør en feil, men som derfor ikke gjorde det? Gjorde akkurat sånn en gjør fordi det er det en alltid gjør. Sånn. Sånn. Sånn. Var de ikke der? Var det bare unge redde mennesker som ikke funker uten svakstrøm? Har vi en marine som består av hauger av noviser?

 

Neivel?

 

En får se å legge varmeteppet på plass i senga, i god tid. Det skal være kaldt på huet og varmt på føtta. I morra må jeg tidlig opp. Lister og rekker skal tenkes ut og vindushull skal karves ut.  

 

 

 

   

Vosso63

Vosso63

Ettersom det hagla i dag, og sto rett på fra nord, og jeg våkna seint, fordi jeg hadde kalde føtter da jeg la meg, noe som ga kramper og strekk, tok det mer enn en kopp kaffe å våkne. Først da kom jeg på at noe var laust under bilen til kona mi, og at dette lause burde sjekkes opp av meg, som er den av oss som veit mest om hva som skal være laust og hva som skal sitte dønn fast, under en bil. Altså måtte det tas først. Det var en bremsevaier som festet var løsna på. Utrulig hvor mye lyd som forplantes opp fra understellet på en relativt moderne Polo! 

 

Altså måtte det drikkes mer kaffe, for bilmekanikeren var blitt litt kald, og stolen, som har stått på østsida av huset, ut mot fjorden, slik at jeg kan være i den, uten båt, måtte flyttes mot sør, før det kunne nytes. Sola var der et sekund eller ti, så regna det, og hagla. 

 

Først i ett-tida kom jeg meg av gårde, og ettersom barnet kommer hjem halvfire, og i og for seg klarer seg bra, bortsett fra på do, der han ofte går etter skolen, fordi det, tross alt er bedre å bli tørka av en litt hastig og ufølsom far enn av en pedagogisk innstilt fagarbeider, med formål og mestring fletta inn i alt, kom jeg ikke i båten før det nesten var for seint å få gjort noe.

 

Multibond-limet fra Biltema, som er det siste jeg har fått anbefalt, og som ble lagt på i går, i alle sprekker, spriker og sammenføyninger på styrbord side, var tørka akkurat så mye at jeg kunne ha jobba på motsatt side, og ikke burde få problemer om jeg skulle smyge meg forbi på styrbord dollbord. 

 

Det ble ikke jobbing. Bare smyging langs dollbordet for å tenke ferdig tanken om å bruke eikelist som ei sammenhengende linje, eller en, med trykk på e. En linje fra akter på vaterbordet til forut på kabinen.  Fem meter 15mm feielist er overkommelig, men er det egentlig nok til noe som helst funksjonelt? Eller bare unødig fiksfakseri? Med breiere list kan jeg bruke multibond eller et anna gummistoff og få tetta og retta opp, men da kommer bøy og bend inn i bildet. Kanskje to smale feielister? Og et lite sporskifte akter på styrhusveggen? Tja.

 

Oppå vaterbordet akter ved rommet der, må jeg ha 50mm av noe. Eikelista må i så fall steames, og da må jeg til med vassrør eller takrenne, og så tar det ei uke ekstra. Kanskje bedre å skjære den ut av entoms furu. Lage den ferdig-bua, ferdig bøyd? Da blir det verre å komme seg oppover den fine bøyen ved styrhuset, men en kan kanskje bruke eik der. Bare der? 

 

Jeg har hatt dreggen/ ankeret i ei kasse akter. Oppdraget av dregg med kjetting medfører voldsomme krefter på ripa. Om jeg skal ha det slik fortsatt, veit jeg ikke, men det bør nok gå ut akter, på styrbord side. Manøvreringa av Vosso er ikke egna til å ha et usynlig opplegg forut, med slakke tau i sjøen. Jeg er slik laga at jeg helst vil bruke mine analoge sanser, og slippe for mye elektronikk. Åkke som må jeg ha en forsterking av ripa baki der, om jeg da ikke setter på ei rulle. Jaja. 

 

At hele Ingstad-miseren skulle koke ned til menneskelig feil og ungdommelig mangel på erfaring lå jo i korta. Det er jo sånn det er. En bruker den mest avanserte teknologien til alt, bakt inn i alt, og det eneste en har å forholde seg til er bruksanvisninger. Klart at en kommer lenger med et par år på skole, eller sju-åtte, men mangt og mye vi driver med utvikles altfor fort til at en konservativ hjerne basert på pil-og-bue og sit-and-wait-strategier henger med.

 

Et år kjørte jeg over fjellet en tilfeldig vindig dag og bivånte dagens ungdom i ferd med å halvveis fly gjennom fjellheimen med drager. Jeg så ikke verken spaden, skituppen, signallyset eller lavinelina i oppakninga. Den var jo ikke der. Oppakninga en må ha for å ferdes i fjellet. Ekstra genser, kansje. En termos og ei matask? 

 

Her ute i fjorden går fjordfarten, rett fram, midtfjords. I leia. Der er også vannscooterne, som den som tragisk kantra, eller velta - som det sto i avisene - i helga. En drukna der. Uten redningsvest. Uten sjøvett. En skal ikke si noe når folk drukner, men skjer det andre ting, på land, som minner om det, snakker vi jo om det. Hvorfor og slikt!

 

Nå, akkurat mens jeg var utpå terrassen og redda inn noe som lå der og ble blåst bort, kasta jeg et blikk utover fjorden. Fra nord kom snøggbåten fra Frekhaug, ganske midt i leia, ganske midt i fjorden. Litt nærmere min side, i vest, ganske nær midtlinja, fauk to vindseilere medvinds. De hadde med seg en nesten usynlig grå gummibåt med påhengs, men da de stadig kullseilte, fortonte de seg bare som gråhvite prikker. De var to. Når en lå nede fauk den andre 50 meter videre. Det er sol. Mannskapet på snøggbåten kjenner nok sine Pappenheimere. Det kom ingen snøggbåt mot, og det var ingen sandbåt fra Eikefet der akkurat da. Ikke akkurat da. Snøggbåten passerte på østsida av seilerne og kom seg til byn. Veit ungdommene i de små seilskipa sine at de er midt i leia, og at sandbåter, snøggbåter og andre tunge ting går beint fram lenge etter at de har bestemt seg for å endre kurs?

Brettseiling1.JPG.7a44e45876f41798ab39bacbe9bdd970.JPG

 

Brettseiling2.JPG.38b48ae25461f41f086b03aa7ebde427.JPG

 

Så de lukka ikke dørene, skalka ikke lukene, etter seg, men kom seg opp til de voksne, til sånne som hadde vært ute en vinternatt før? Eller var det kanskje ingen der som hadde det, vært ute en vinternatt eller seilt uten dippedutter, som visste at en drukner om en gjør en feil, men som derfor ikke gjorde det? Gjorde akkurat sånn en gjør fordi det er det en alltid gjør. Sånn. Sånn. Sånn. Var de ikke der? Var det bare unge redde mennesker som ikke funker uten svakstrøm? Har vi en marine som består av hauger av noviser?

 

Neivel?

 

En får se å legge varmeteppet på plass i senga, i god tid. Det skal være kaldt på huet og varmt på føtta. I morra må jeg tidlig opp. Lister og rekker skal tenkes ut og vindushull skal karves ut.  

 

 

 

   

Vosso63

Vosso63

Ettersom det hagla i dag, og sto rett på fra nord, og jeg våkna seint, fordi jeg hadde kalde føtter da jeg la meg, noe som ga kramper og strekk, tok det mer enn en kopp kaffe å våkne. Først da kom jeg på at noe var laust under bilen til kona mi, og at dette lause burde sjekkes opp av meg, som er den av oss som veit mest om hva som skal være laust og hva som skal sitte dønn fast, under en bil. Altså måtte det tas først. Det var en bremsevaier som festet var løsna på. Utrulig hvor mye lyd som forplantes opp fra understellet på en relativt moderne Polo! 

 

Altså måtte det drikkes mer kaffe, for bilmekanikeren var blitt litt kald, og stolen, som har stått på østsida av huset, ut mot fjorden, slik at jeg kan være i den, uten båt, måtte flyttes mot sør, før det kunne nytes. Sola var der et sekund eller ti, så regna det, og hagla. 

 

Først i ett-tida kom jeg meg av gårde, og ettersom barnet kommer hjem halvfire, og i og for seg klarer seg bra, bortsett fra på do, der han ofte går etter skolen, fordi det, tross alt er bedre å bli tørka av en litt hastig og ufølsom far enn av en pedagogisk innstilt fagarbeider, med formål og mestring fletta inn i alt, kom jeg ikke i båten før det nesten var for seint å få gjort noe.

 

Multibond-limet fra Biltema, som er det siste jeg har fått anbefalt, og som ble lagt på i går, i alle sprekket og sammenføyninger på styrbord side, var tørka akkurat så mye at jeg kunne ha jobba på motsatt side, og ikke burde få problemer om jeg skulle smyge meg forbi på styrbord dollbord. 

 

Det ble ikke jobbing. Bare smyging langs dollbordet for å tenke ferdig tanken om å bruke eikelist som ei sammenhengende linje, eller en, med trykk på e. En linje fra akter på vaterbordet til forut på kabinen.  Fem meter 15mm feielist er overkommelig, men er det egentlig nok til noe som helst funksjonelt? Eller bare unødig fiksfakseri? Med breiere list kan jeg bruke multibond eller et anna gummistoff og få tetta og retta opp, men da kommer bøy og bend inn i bildet. Kanskje to smale feielister? Og et lite sporskifte akter på styrhusveggen? Tja.

 

Oppå vaterbordet akter ved rommet der, må jeg ha 50mm av noe. Eikelista må i så fall steames, og da må jeg til med vassrør eller takrenne, og så tar det ei uke ekstra. Kanskje bedre å skjære den ut av entoms furu. Lage den ferdig-bua, ferdig bøyd? Da blir det verre å komme seg oppover den fine bøyen ved styrhuset, men en kan kanskje bruke eik der. Bare der? 

 

Jeg har hatt dreggen/ ankeret i ei kasse akter. Oppdraget av dregg med kjetting medfører voldsomme krefter på ripa. Om jeg skal ha det slik fortsatt, veit jeg ikke, men det bør nok gå ut akter, på styrbord side. Manøvreringa av Vosso er ikke egna til å ha et usynlig opplegg forut, med slakke tau i sjøen. Jeg er slik laga at jeg helst vil bruke mine analoge sanser, og slippe for mye elektronikk. Åkke som må jeg ha en forsterking av ripa baki der, om jeg da ikke setter på ei rulle. Jaja. 

 

At hele Ingstad-miseren skulle koke ned til menneskelig feil og ungdommelig mangel på erfaring lå jo i korta. Det er jo sånn det er. En bruker den mest avanserte teknologien til alt, bakt inn i alt, og det eneste en har å forholde seg til er bruksanvisninger. Klart at en kommer lenger med et par år på skole, eller sju-åtte, men mangt og mye vi driver med utvikles altfor fort til at en konservativ hjerne basert på pil-og-bue og sit-and-wait-strategier henger med.

 

Et år kjørte jeg over fjellet en tilfeldig vindig dag og bivånte dagens ungdom i ferd med å halvveis fly gjennom fjellheimen med drager. Jeg så ikke verken spaden, skituppen, signallyset eller lavinelina i oppakninga. Den var jo ikke der. Oppakninga en må ha for å ferdes i fjellet. Ekstra genser, kansje. En termos og ei matask? 

 

Her ute i fjorden går fjordfarten, rett fram, midtfjords. I leia. Der er også vannscooterne, som den som tragisk kantra, eller velta - som det sto i avisene - i helga. En drukna der. Uten redningsvest. Uten sjøvett. En skal ikke si noe når folk drukner, men skjer det andre ting, på land, som minner om det, snakker vi jo om det. Hvorfor og slikt!

 

Nå, akkurat mens jeg var utpå terrassen og redda inn noe som lå der og ble blåst bort, kasta jeg et blikk utover fjorden. Fra nord kom snøggbåten fra Frekhaug, ganske midt i leia, ganske midt i fjorden. Litt nærmere min side, i vest, ganske nær midtlinja, fauk to vindseilere medvinds. De hadde med seg en nesten usynlig grå gummibåt med påhengs, men da de stadig kullseilte, fortonte de seg bare som gråhvite prikker. De var to. Når en lå nede fauk den andre 50 meter videre. Det er sol. Mannskapet på snøggbåten kjenner nok sine Pappenheimere. Det kom ingen snøggbåt mot, og det var ingen sandbåt fra Eikefet der akkurat da. Ikke akkurat da. Snøggbåten passerte på østsida av seilerne og kom seg til byn. Veit ungdommene i de små seilskipa sine at de er midt i leia, og at sandbåter, snøggbåter og andre tunge ting går beint fram lenge etter at de har bestemt seg for å endre kurs?

Brettseiling1.JPG.7a44e45876f41798ab39bacbe9bdd970.JPG

 

Brettseiling2.JPG.38b48ae25461f41f086b03aa7ebde427.JPG

 

Så de lukka ikke dørene, skalka ikke lukene, etter seg, men kom seg opp til de voksne, til sånne som hadde vært ute en vinternatt før? Eller var det kanskje ingen der som hadde det, vært ute en vinternatt eller seilt uten dippedutter, som visste at en drukner om en gjør en feil, men som derfor ikke gjorde det? Gjorde akkurat sånn en gjør fordi det er det en alltid gjør. Sånn. Sånn. Sånn. Var de ikke der? Var det bare unge redde mennesker som ikke funker uten svakstrøm? Har vi en marine som består av hauger av noviser?

 

Neivel?

 

En får se å legge varmeteppet på plass i senga, i god tid. Det skal være kaldt på huet og varmt på føtta. I morra må jeg tidlig opp. Lister og rekker skal tenkes ut og vindushull skal karves ut.  

 

 

 

   



×
×
  • Create New...