Vosso63
Artig at folk ser hva det kan komme til å bli i kaoset! Ja, det er en halv skjøt i det bordet som er felt inn akter. Egentlig var det mer av det, men så ble det justert ned av ønske om mer lys. Jeg "føler" at det ikke blir bra nok, men har rett og slett ikke tid til å gjøre det rett. Akkurat baki der måtte jeg lage en fast forbindelse for å slippe å få en ukontrollert bevegelse i trevirket under vindusruta. Det er ferskvannslekkasjer som "tar" trebåtene på Vestlandet. Jeg veit jo ikke åssen disse forskjellige trestykkene vil funke sammen når båten skal ligge i sjøen året rundt.
Interessante nye informasjoner om fresing. Må nok sette meg litt mer inn i det!
I dag har jeg slipt ned den øvre delen av kabinveggen og retta opp slik at det blir ei bein linje fra langt forut til enden av styrhusveggen. Så har jeg proppa det jeg hadde av skruehull og avslutta med å pjåte på mengder av gummistoff. Jeg bruker denne "Multibond" fra Biltema fremdeles. Skal slipe etterpå, og om det slipper, eller ikke sitter/tetter ordentlig, legger jeg på Simson Deck Caulk oppå. Den er veldig "tynn" og mjuk og dertil ekstremt grisete, men fyller så og si alle sprekker. Her er det jo egentlig ikke natespor, så det blir bare svarte riss igjen etterpå.
Det ser ikke ut som noe er gjort de siste dagene, sjøl om jeg har brukt time på time med justeringer.
For å illustrere hvor lang tid det tar, og hvordan en får brukt opp en halvtime god kjølig ettermiddagstid, har jeg tatt et bilde av to små trestykker. Den ene passer akkurat inn i et hull frampå styrhusveggen. Den andre er speilbildet. Speilbildet ble laga først. Heldigvis bruker jeg de samme redskapene oppatt og oppatt, slik at jeg kan dem ut og inn, så prosessen går ganske fort. Men det blir jo små brudd i arbeidet hver gang detaljer skal rettes opp. Vanligvis tar jeg ikke bryet med å lage så små trestykker. Jeg skjærer heller ut et større, i ei form som er lettere å kopiere.
Det større spørsmålet, det jeg stiller meg sjøl, og stadig prøver å besvare - og som andre spør meg, seg, eller andre med liknende uhyrlige prosjekter, er: Hvorfor i huleste driver jeg med dette? Hvorfor ikke kjøpe en fullstendig brukbar, vakker, flytende, farbar, krysser? Du får dem i dag for en langt lavere pris enn det jeg har brukt på Vosso!
Det er egentlig ikke et spørsmål som lar seg besvare. På den annen side trur jeg det finnes tusenvis av vanlige halvgamle menn - og noen damer - som lever med svaret. Som er sånn.
To sånne små trestykker asså.
Eller dette behovet for å gjøre det sjøl. Fullt ut. Jeg spurte, for et års tid sida, om jeg kunne få kjøpt trepropper av noen som hadde. Mange svarte at jeg jo burde gjøre det sjøl. Jeg tenkte at jeg ikke gadd, men nå lager jeg jo propper i ett kjør. Siste bordet jeg lager propper av er svært tungt og fullt av al, eller malm. Midt i det var det en god kvist, og den ble med i en av proppene. Proppene er bittelitt for store for høla, boret er 12mm og proppene 13, så det må romsteres litt, men så sitter de da - som støpt. Midt foran på styrhuset, der jeg har brukt et helt utsøkt trestykke i kvistfri kjerneved, lå brått denne ene kvistproppen i hånda mi. Jeg stussa litt, og kjørte den inn i det sentrale hølet, midt i glaninga! Hvorfor? Fordi jeg kan!
Jeg trur jeg skal legge taket ferdig, altså epoksy+kryssfiner, neste uke. Helga må jeg ta båtfri. Fruen har helgevakt og barnet kan ikke overlates til seg sjøl.
Først når det nye taket er lagt, og dette og det forut har fått et nytt lag tokomp hvitmaling, kan jeg åpne opp presenningsteltet og få litt mer overblikk. Jeg trur styrhusveggen vil fortone seg som litt stor og ensarta, så det blir nok mørke lister både midt på og over sidevinduene. Jeg er egentlig veldig spent, for jeg veit ikke helt hvordan båten ser ut...