Vosso63
Det hender jeg er nødt til å sette meg ned ved TVn og se noe som gir vyer og glimt av nye horisonter. Dermed, som lineærbruker, må en bla seg fort forbi allskens mat-, oppussings-, boligsalgs-, kroppframsynings-, og andre humbug-programmer. Om en da ikke er fryktelig opptatt av USA etter Trump, eller Brittania etter Brexit, havner en fort på natur. Der, langt nede på min meny, kan en følge "Den stora älgvandringen". Det er som Bergensbanen og Hurtigruta, bare med hakket mindre variert natur. Ikke fryktelig spennende, men sånn at en kan tenke litt lange tanker samstundes.
Jeg føler at jeg er i den gata nå.
Det har tatt meg åtte timer å lage lister, og så å høvle, slipe og justere takets råform, før det skal dekkes med epoksy. Det går så treigt, men er veldig kjekt! Med første dosa av Pfitzer, er jeg snart på den sikre sida av Styx!
Jeg har i grunnen begynt å vinne tilbake et relativt optimistisk grunnsyn. Trur jeg.
Jeg har skaffa meg mye tilleggsutstyr fra West-System per nettbutikk, og med en leveranse fra Norebo av listverk, furu og bjørkefiner er jeg trygg på reservoaret av slikt som trengs.
Jeg har også vært innom Biltama for å sikre hud, øyne og lunger, men måtte asså innom apoteket etter hansker. Disse, pudra, er antagelig bedre til fipling i kroppsåpninger enn til utsmøring av epoksysparkel, men er det en får. Sannsynligvis ligger det et hopetall svarte nitrilhansker et sted og lurer, sammen med tommestokker, bits og tømmerblyanter. Sist jeg var på jakt etter sistnevnte, fant jeg fem kulepenner og en pakke halvtransparante tusjer i kaoset mitt.
Det er håpløst å rydde, koste, eller støvsuge. Slipinga inne i teltet omhyller alt i fint støv, og elhøvlinga krydrer alt med spon.
Nå er taket ferdig, i sin grunnform. Helt forut skal det slipes til etter at fineren er lagt på og limt fast. Jeg har festa ei teakfjøl (en slags list eller dekk-stav jeg fant på Biltema) under takutspringet (skjegget). Så har jeg litt tykkelse å gå på om jeg ønsker en klar dupp der. Jeg er ikke helt sikker på hvor vannrett taket er, men uansett vil det fortone seg mer bua og jeg får en "nedoverbakke" helt i front. Jeg har litt justeringsrom mellom påliming av fineren og pålegging av glassfiberduken. Planen er å legge ei smal og tynn list, i eik (20x09) helt framme før siste nedsliping. Om den skal dekkes med glassfiberduk eller skrus på utvendig, veit jeg ikke ennå. Akter og på sidene har jeg laga (skåret) tjukke lister i furu. Disse er laga bua, bøyde, slik at de ikke skal finne på å endre form underveis. De er også laga med godt monn så jeg får slipt og spikka dem slik jeg etter hvert vil ha dem. Det er et problem med langfibra tynne lister. De egner seg godt til å legge på helt til slutt, men midt inne i prosessen blir det fort ei barriere.
Jeg syns det er deilig å ha kommi så langt at jeg kan begynne å forme huset så det blir mjukt og avrunda.
PS
Det ytre skvettbordet/vaterbordet, var ikke så stivt som jeg trudde. Det er ikke noe problem å klemme på plass att. Nå får det bare vente til taket er ferdig og skal "sette" seg.
DS