Vosso63
Korsfjord skrev for 2 timer siden:Kjekt å se hvordan det hele tar form?
For å være helt ærlig: Det syns jeg også! Sjøl om jeg holder på med det, støtt og stadig, er jeg ikke helt sikker på hvordan det blir. Det er Vosso sjøl som setter grenser, som stiller premisser og tilbyr alle muligheter i kurver og linjer. Jeg kan ikke overgå de usynlige linjene som er i båten, i materialene. Båt er et underlig fenomen. En har båtforma i seg som en gammal arv, et tradisjonsbåret eller kulturbåret prinsipp. Det er - også i moderne plastbåter eller i større fartøy i andre materialer - treets evner til buing og bøying som er grunnlaget. Det stemmer så fortreffelig med vann og vind, bølger, dønninger og strømmer.
En kan ligge om kvelden og fabulere om hvordan det skal bli, eller sitte og bla i bilder på nettet av spiss og plattgattere, av sjekter og kryssere, skøyter, prammer, færinger. Eller smugkikke på Furuholmens ideer.
Det blir jo ikke slik en håper, men det blir jo noe, og heldigvis, om en kjenner sine begrensninger og holder seg til nevnte grenser, blir det båt av det. Sjøl over vannlinja!