Vosso63
Etter dette bombastiske statementet - om å ta Sikaspørsmålet til vurdering i juni - , etter å ha forsikra meg om at det ikke skulle komme et streikeutsatt barn hjem med drosje, gikk sjølsagt turen til Sikabutikken. Best å handle, agere, kjapt, før en har surra bort initiativet! Jeg er nok ganske impulsdrevet kjenner jeg. En patron AT Connection og en med -11FC+. En svart og en hvit. En veit aldri hvor en kan finne på å anvende et nytt produkt. Dessuten - om fugefingeren blir trå og uvøren, kan det jo være greit at det utklinte har samme farge som taket! Den svarte skal prøves på vindusrutene.
Jeg har tidligere kjøpt "Sika MultiPrimer Marine", som jeg tenker å anvende under både vindustetting og griperekketetting.
Jeg antar det blir sliping "til beinet" for hånd rundt rekkefestene, Disse, rekkene, har jeg laga sjøl, så det er ikke all verden å gå på i høyde mellom rekke og tak.
I dag har jeg lagt et lag med Biltema sin "Epoksyprimer". Den er egentlig ikke beregna på et slikt tak, men det spiller mindre rolle. Her gjelder det bare å få på tilstrekkelig mange bundne lag til at taket ser sånn passe glatt ut, samtidig som at det går fram at det er et tretak - ikke et glassfibertak. Det skal se ut som en del av båten, ikke som noe en har lagt oppå.
Det var uhyggelig varmt under den gjennomskinnelige stillaspresenninga, og sjøl med åndedrettsvern foran munn og nese, mens epoksy- og acetondampen dreiv som søt, søvndyssende tåke rundt huet, ble det en underlig opplevelse. Jeg trur jeg kan vegen hematt i blinde, eller søvne, og det føltes da også sånn. Jeg har ikke vært så dopa sida jeg lå på akutten på Haukeland i august. Det er jo også helt på sin plass, ettersom det ser ut til at halve Norge skal feire sommeren med utepils, noe jeg slutta med i forrige årtusen. Da var kvota brukt opp for ett mannsliv, og sjela mi har deretter vært pukka nødt til å huske alt jeg klarer å surre meg bort i. Bortsett altså fra akutte hjertelidelser og kjemisk behandling av båttak. Det skal bli interessant å vende tilbake til åstedet i aften!
Jeg klinte litt av epoksyprimeren rundt på kabintaket mens jeg var i gang, og sida jeg hadde blanda ut hele burken (fifty/fifty er ikke lett med en slik boks med helletut).
Jeg trur jeg skal slipe fri trelistene rundt taket. Epoksy fungerer dårlig på trevirket om det ikke er grunna riktig.