Vosso63
Optimismen er tilbake. Jeg veit hva jeg gjør. Det tar sin tid, men ikke f... om jeg forserer disse siste påføringene! Jeg tenker ikke lakk/olje/maling, altså sjølve finishen, men detaljene som skal få båten til å se ut som en båt, eller med andre ord slik som ideen om båten er inni meg.
Jeg må altså få på de borda som mangler og som skal kunne slipes og høvles sånn at linjene kommer fram. Dessuten skal den ytterste yta være slik at den i minst mulig grad kan suge til seg ferskvann, og sitter slik at det ikke blir sprekker under som gjør det. Tar til seg og lagrer ferskvann. Det er det som dreper båten.
Jeg har ført en sak på FB, i håp om å få mange og gode argumenter for hvilken lakk/olje jeg skal påføre overbygget. Nå er det jo enten nedslipt gammalt virke, eller nytt slipt virke der. Fristelsen var XtreemCoat, som tross stiv pris skulle kunne dekke de sprekker som oppstår mellom eikelistene og trevirket (ramma) i kabinen. En båteier hadde opplevd svartsopp etter vanninntrengning under superstoffet. Det holder for meg. Jeg går for Benarolje på veggene, med Owatrol D1 under. Om jeg gjør som han, altså blander Ravilakk i Benaren på dollbord og dekk, eller går rett på D2, veit jeg ikke.
Clouet med båten slik den er nå, og som jeg svært gjerne vil skal komme fram, er blandinga av innskutte trestykker i god furu, mot det glatte og speilaktige taket. Jeg skal nok bryte opp noe med griperekker oppå, ei lita mast, et par vifter, og listverk langs kanten, etter de linjer som jeg har streva med å få fram.
Det er derfor det tar tid.
Asså!
Jeg har brukt Tec7 og Simson Deck Caulk både til å lime fast og lage en dekorativ skjøt mellom delene av toppen på rekka. Ettersom jeg ikke veit om jeg skal legge noe oppå, eik, eller kanskje ei plate i noe anna å dra tau på, er kanten av toppen ikke slipt rund.
Her er bb side under liming. Alle skruer er sjølsagt dekka av trepropper. Lengst akter ble det så liten plass til skruene at jeg heller bora proppehullet helt ned i vaterbordet og kjørt to propper nedi, sammen med vinterlim. Dette er en del av rekka/vaterbordet, så det skal ikke tas av og skiftes ut.
Det er disse linjene, buene, jeg er ute etter. Altså at det heller innover, buer slik båtborda (huden) gjør, og buer som springet i båten, altså følger ripa, og kanskje motsatt av det oppover. Det er vanskelig å forklare, det må kjennes!
Litt lenger framme ser en at hellinga i styrhus veggen skal fortsette framover og akterover.
Etter hvert som sommervarmen stiger, blottlegges mer av båten. Presenningstaket skal være der i tilfelle regnvær, til siste lag av olje, maling eller lakk er lagt.
Om ikke lenge starter jeg på de fire gjenstående vinduene i styrhuset og de 11 som skal ettertettes i kabinen. Først skal det slipes godt så jeg får full oversikt over hva jeg kan tette med "gummistoff" og hvor jeg må ha lister.