Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Som sagt i et tidligere innlegg, måtte jeg blende deler av de aktre vinduene i kabinen. Vinduer er egentlig svakere felter i konstruksjonen, særlig med plastvinduer. Da disse vinduene sto delvis akter i kabinen/ forut i styrhuset, ga de ikke nok stivhet og hold, slik at jeg måtte få inn mer robust virke der. Jeg brukte et stort stykke entoms furu skåret langt inne i stammen, med nesten stående ved (lite flask) og brei al (så å si bare kjerneved). Denne sveller svært lite og om den er festa skikkelig vil den avstive overgangen mellom styrhuset og kabinen. Bordet ble skåret så nøyaktig som mulig, ved bruk av lausvinkel og opptegning på plass, slik at det passer så godt som mulig inn i karmen. Buen inne i karmen kommer fram ved å føre blyanten i «naturlige» buer fram og tilbake noen ganger, og så skjære, i en bevegelse, med elektrisk stikksag, den buen som kjennes rett. Å justere denne etterpå, har ingen hensikt. Er buen «naturlig», harmonisk, er den det…

Vindusbue1.JPG.3868a3ea1a9ff2027a5923900e9a1582.JPG

Vindusbue2.JPG.fb7068de9ad08fafe760ac2642d4ca18.JPG

Vindusbue3.JPG.7013e044ad37b03a317f8d62c8eb7431.JPG

Vosso63

Vosso63

Som sagt i et tidligere innlegg, måtte jeg blende deler av de aktre vinduene i kabinen. Vinduer er egentlig svakere felter i konstruksjonen, særlig med plastvinduer. Da disse vinduene sto delvis akter i kabinen/ forut i styrhuset, ga de ikke nok stivhet og hold, slik at jeg måtte få inn mer robust virke der. Jeg brukte et stort stykke entoms furu skåret langt inne i stammen, med nesten stående ved (lite flask) og brei al (så å si bare kjerneved). Denne sveller svært lite og om den er festa skikkelig vil den avstive overgangen mellom styrhuset og kabinen. Bordet ble skåret så nøyaktig som mulig, ved bruk av lausvinkel og opptegning på plass, slik at det passer så godt som mulig inn i karmen. Buen inne i karmen kommer fram ved å føre blyanten i «naturlige» buer fram og tilbake noen ganger, og så skjære, i en bevegelse, med stikksag, den buen som kjennes rett. Å justere denne etterpå, har ingen hensikt. Er buen «naturlig», harmonisk, er den det…

Vindusbue1.JPG.3868a3ea1a9ff2027a5923900e9a1582.JPG

Vindusbue2.JPG.fb7068de9ad08fafe760ac2642d4ca18.JPG

Vindusbue3.JPG.7013e044ad37b03a317f8d62c8eb7431.JPG

• Create New...