Vosso63
Ettersom det skal være mulig å bla seg fram og tilbake til "Hvordan ble nå dette til?", eller "Hvorfor i all verden fungerer ikke dette?", får jeg ta en liten gjennomgang av siste tiders utvikling. Jeg er altså i ferd med å tette alle mulige sprekker, og mulige oppsprekkbare skjøter. Det er også viktig å blende, eller skalke eller glatte overganger som kan tenkes å glippe, eller å samle opp vann, grønske eller andre elementer som i neste omgang fører til uønskbar biologisk aktivitet.
Pust.
Styrhuset har altså en front, som ble laga først, og som består av tre store vinduer i laminert glass. Disse er ikke limt, men festa med teaklister klemt over med gummipakninger under vinduene og under teaklistene mot vinduene. Mellom listene er det felt inn to smale bjørkebord. Nå har jeg lagt på teaklister (40mm) mot hjørnene, og laga til/limt på/slipt og styra med noe i furu som ligger utenfor der igjen. Det var dette siste som ble beskrevet i forrige innlegg, der teksten forsvant. Disse furuborda, stående kjerneved, dekker et par åpninger. Ikke slike som er gjennomgående, men som vil fylles med smuss og gørr. På sb side, der jeg starta, proppa jeg i stedet for å skru (men opplevde sprekking av virket så det ble mye sliping og høvling. Der brukte jeg Sika AT-connection. Dette stoffet størkner egentlig ikke og er mye mer lim enn nate-fuge-stoff. Nå er det det jeg har i farge hvit, så derfor har det blitt brukt mot det hvite taket (som er off-white, men kanskje jeg overmaler med enkomp hvit?) Det ble ikke bra, men nå orker jeg ikke ta det oppatt. På bb brukte jeg derfor skruer, langt nedsenka, og vinterlim. Det gikk langt bedre, og ga et mye penere resultat. Oppå eikelistene som går under takskjegget i kabinen, og som er lagt ytterst på styrhustaket, har jeg brukt samme hvite Sika.
Jeg prøver å få fronten til å bli litt mindre "massiv" ved å bruke forskjellige tresorter, som så vil få forskjellige "farger" etter oljing. Teaken skal bli mer gyllen, mens de mørke furuborda over blir enda mørkere (bare kjerneved). Det samme gjelder de nye "hjørnene". Her er det også mye al. Bjørkeborda vil ventelig bli gule, men oljinga har ikke starta ennå, og uv-strålene har ikke fått slippe til! Muligens bruker jeg Benarolje for å få et tjukkere oljelag, slik at fargene kommer bedre fram.
Dette hjørnet ble langt bedre enn det andre, mellom anna brukte jeg et trestykke med kvist for å unngå sprekking (veden er litt runnen). Hvordan fuginga over eikelistene blir veit jeg ikke ennå. Håper det størkner såpass at det kan slipes litt til! (Ja, jeg har brukt maskeringstape)
Nå må jeg ta til med å slipe alle steder og etterfylle natemasse både i natene i frambakken og mellom kabin og dollbord. Tørka inne i drivhuset er enorm, så det er litt ubehagelig. Aner ikke hvordan jeg skal gjøre det, men satser på at "Sika Multiprimer Marin" vil klare å preparere gammel nateoverflate slik at det nye natestoffet fester seg. Har ingen andre valg.
Det har tørka så mye opp at natene har sluppet taket enkelte steder. Jeg har foreløpif bare grovslipt noe av det, men må nok ta alt.
Akterbakken har også sprukket opp, men det gjør det alltid i sterk sol. Jeg får håpe det trutner av seg sjøl, men kan kanskje prøve å hive på noe, og så slipe etterpå.
Etter nedsliping og nating/tetting, ny sliping deretter, kan jeg få satt på lister til dekking av slikt som ikke kan tettes, og 30mm eikelist nederst på vaterbord, mot dollbord.
Så kan jeg olje.
Neste uke får jeg visst mulighet for å jobbe fulle dager, så da håper jeg at oljinga kan starte i begynnelsen av juli...