Vosso63
Jeg ser av siste svar at jeg ikke skal polemisere om dette. Det var mange slags doryer. I første innlegg i denne prosjekttråden, står det mye om det. De fleste måtte tåle enormt, og var derfor solid bygd. Årsaken til at mange har gått ned var at dette var menigmanns lystyachter, og når menigmann fikk mer penger blei båtene avhenda videre, "nedover" i systemet. Mishandlinga var enorm. Noen doryer var registrerte med egne navn og ble brukt til fiske etter f.eks sild i fjordene (uavhengig av snurpedory). Dette er båter som skal tåle kolossalt mye. Blir de sømma oppatt, eller skrudd opp med syrefast, som min, holder de lenge! Ja, de var bygd kjapt, men det var fordi fiskebåtrederne trengte dem i kontinuerlig bruk. Askvik, Tresfjord, Kjøpstad, eller Skorgenes er båtbyggerier som hadde kontrakter med rederne. En reder kunne ikke risikere å miste dager i fangsttida fordi doryen ikke tålte påkjenningene! Jeg har sett doryer med tjukke band ("spant") hele veien, ikke bare i stevnene. Det var neppe utrangerte dårlige båter som ble brukt til lystbåter. Askvik lagde også båter som ikke var utrusta til fiske, men som var en slags reserve som lå i havner nær feltet. Etter sildefiskekollapsen lagde Askvik reine lystfartøyer på grunnlag av de skalla, eller jiggene de hadde laga doryer i. Disse ble kalt "Troll" og hadde mye gildt trevirke - mahogni -, var rigga og var dekka, altså var ikke åpne slik min båt i prinsippet er. Kanskje er din båt laga på dory-vis, men meint som lystbåt.
Doryen var noe en måtte "finne opp". Dessverre kom plastbåten (Askeladden) og overtok kysten, så da forsvant disse digre, halvdekka, båtene.