Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Ja, jeg er enig med begge dere,  @index og @enslagsgjest. Owatrol D2 er i overmåte rasjonell og kjedelig. Det er sjølsagt praktisk med et slikt ganske hardt lag, der en skal gå, men Benar - med fargetilsetningen i uvr (solbrilleeffekten) - gjør at fargene, sjatteringene og årene i treet kommer bedre fram. En fyr på Facebook, ja, kanskje han er her også (Paul Lund EL Pablo Laveaux), anbefalte Benar framfor dette eksklusive "XtreemCoat". Han hadde blanda Ravilakk i Benaren i dekksolja for å unngå denne mjuke, smittende overflata. Jeg har prøvd det meste, men ser ingen grunn til ikke å benytte gode råd fra stødige båtfolk. Jeg gleder meg så innmari til jeg får se båten med olja på i sin helhet. 

 

Egentlig har jeg vurdert vanlig blank Benar. Den koster halvparten av den "Marine" eller "edeltre" versjonen. Trevirket jeg har brukt er så stinn av kjerneved at det blir rimelig gyllent av det aleine. Vi får sjå. Jeg skal stryke på D1 ei stund til, og så skal det hvile litt. 

 

I dag har jeg satt inn de fire vinduene i styrhuset og de to modifiserte akter i kabinen. Det tok 9 timer, til tross for at bare de to i kabinen måtte lages (skjæres ut). Dette var en akilleshæl i den forrige versjonen og skapte grenselaust irriterende lekkasjer. Feilen skyldtes at jeg brukte eike-terskler (som var tatt ut av dør-pakker pga universell utforming, og derfor var nesten gratis). Disse var ikke "stabile" og slo seg når de ble slissa opp. Dermed måtte det bli sprik. Eik er et skummelt treslag. Det beveger seg enormt og har vidt forskjellige egenskaper i forskjellige miljø, salt-, fersk-vann, tørr, fuktig våt. Som listverk festa i eller på furu er det helt allright, men dette var ei tabbe. Ingen pakninger står seg mot eik som slår seg. 

 

Nå har jeg brukt plæstikk! 

 

Jeg skal produsere en framgangsmåte for disse vindusinnsettingene seinere, men nå er jeg trøtt. Måtte bli ferdig med metting av trevirke og innsetting av vinduer mens det var så infernalsk tørt. Det blir det ikke i uka som kommer, men nå er båten så og si tett der den skal være det, oppe i lufta. 

 

21442154_Vosso4.7vinduerbb.JPG.6a6dcb52060d5976ba4425f2eb2fcb71.JPG

 

849846840_Vosso4.7vinduersb.JPG.9e6402d464359b5ac0a9c6746e8ee874.JPG

 

 

2032763456_Vosso4.7vinduerbbkabin.JPG.69ddb98292403d0f6abcee4c0504fe73.JPG

Vosso63

Vosso63

Ja, jeg er enig med begge dere,  @index og @enslagsgjest. Owatrol D2 er i overmåte rasjonell og kjedelig. Det er sjølsagt praktisk med et slikt ganske hardt lag, der en skal gå, men Benar - med fargetilsetningen i uvr (solbrilleeffekten) - gjør at fargene, sjatteringene og årene i treet kommer bedre fram. En fyr på Facebook, ja, kanskje han er her også (Paul Lund EL Pablo Laveaux), anbefalte Benar framfor dette eksklusive "XtreemCoat". Han hadde blanda Ravilakk i Benaren i dekksolja for å unngå denne mjuke, smittende overflata. Jeg har prøvd det meste, men ser ingen grunn til ikke å benytte gode råd fra stødige båtfolk. Jeg gleder meg så innmari til jeg får se båten med olja på i sin helhet. 

 

I dag har jeg satt inn de fire vinduene i styrhuset og de to modifiserte akter i kabinen. Det tok 9 timer, til tross for at bare de to i kabinen måtte lages (skjæres ut). Dette var en akilleshæl i den forrige versjonen og skapte grenselaust irriterende lekkasjer. Feilen skyldtes at jeg brukte eike-terskler (som var tatt ut av dør-pakker pga universell utforming, og derfor var nesten gratis). Disse var ikke "stabile" og slo seg når de ble slissa opp. Dermed måtte det bli sprik. Eik er et skummelt treslag. Det beveger seg enormt og har vidt forskjellige egenskaper i forskjellige miljø, salt-, fersk-vann, tørr, fuktig våt. Som listverk festa i eller på furu er det helt allright, men dette var ei tabbe. Ingen pakninger står seg mot eik som slår seg. 

 

Nå har jeg brukt plæstikk! 

 

Jeg skal produsere en framgangsmåte for disse vindusinnsettingene seinere, men nå er jeg trøtt. Måtte bli ferdig med metting av trevirke og innsetting av vinduer mens det var så infernalsk tørt. Det blir det ikke i uka som kommer, men nå er båten så og si tett der den skal være det, oppe i lufta. 

 

21442154_Vosso4.7vinduerbb.JPG.6a6dcb52060d5976ba4425f2eb2fcb71.JPG

 

849846840_Vosso4.7vinduersb.JPG.9e6402d464359b5ac0a9c6746e8ee874.JPG

 

 

2032763456_Vosso4.7vinduerbbkabin.JPG.69ddb98292403d0f6abcee4c0504fe73.JPG



×
×
  • Create New...