Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Innsetting av ruter (vinduer) i utfreste karmer eller karmer med innerlist. Vosso har, i denne utgaven, ikke hel ramme i verken kabin eller styrhus. Særlig i sistnevnte består veggen av flere stykker som ligger mot hverandre uten not eller fas, slik at de kan flytte seg innbyrdes. Jeg er ikke bombesikker på hva dette vil bety, men går for å prøve å få til det jeg prøvde sist, altså at vindu og "pakning" og ytterlist henger sammen. Lekkasjer skjer utenfra, slik at en må ha det tett utenfra. I styrhuset er det frest et spor på 12-15mm inn i veggen, uansett. 

Illustrasjonene er fra innsetting i karm med innerlister. Her brukte jeg en mjukere gummi-krålist (slik som ser ut som hulkil). På styrhusveggen brukte jeg ei gummilist, "Kvartstaff", med ei bul ytterst, slik at den holder spennet inn mot karm og vindu. Det skal anføres at jeg brukte mitt forelda, stusslige mobilkamera under operasjonen, da denne medfører et ikke ubetydelig stress, søl og griseri som jeg ikke ønsker å involvere mitt EOS-kamera med...

I de siste tre rutene jeg har satt inn har jeg brukt den nyere versjonen av Biltema-plastglass. Dette er Polykarbonat og er mye mjukere enn de forrige. Her vises utskjæring av disse. Det er intet stress ved utskjæring. Ingen varmgang, knusing eller sprekking. 1126919267_Vindusinnsetting1.JPG.90cb33caaf2fc173ecf31afa27041dc4.JPG 

 

1. Preparere det freste sporet, fasen: Jeg grunna hele veggen, inkludert fasen, med Owatrol D1, til metning. Deretter, etter uttørring av overflata, smørte jeg på "Sika Multiprimer Marine" med kost i alle de steder en skulle kunne finne på å ha i fuge/lime-stoff. For sikkerhets skyld har jeg holdt meg til samme merke (Sika) i alt som angår vinduene. Her har jeg brukt Sikaflex 11FC+. Primeren has på hver gang jeg finner en sprekk eller et brudd der det kan tenkes å glippe. Under arbeidet med vinduene tok jeg ett og ett vindu, helte ut en bitteliten skvett primer i en plasteske og brukte malepensel fra Ark Bokhandel, fordi Nille har slutta med billig dill og gått over til dyrt dill. Arbeidet med alle mulige plasser på forhånd, ble gjort med større mengder primer og malekost. Det er dyrt men essensielt!

1874317364_Vindusinnsetting2.JPG.8479b7a1d2ffcf587e96d49c4a113ea6.JPG

2. Preparere kanten av ruta med samme primer. 

855583139_Vindusinnsetting3.JPG.8af31d3a589402b6353e2a13c06e1ebe.JPG

 

 

3. Legge i noe som holder ruta på plass mens det arbeides med å tette på utsida. Jeg brukte "Biltema Dobbeltsidig tape". Denne er nok laga av samme gummistoff som det en fester (festa) frontruter på bil med. Det limer enormt, også til tre og PU-malt overflate (har erfart det uten at det var hensikten). Må trykkes fast. Denne hinna er en slags pakning, men det er ikke på innsida det må være tett, så det er ikke et must at det er det. 

321979180_Vindusinnsetting4.JPG.b83d6e90d4453a7a88317c4bf5ff2d28.JPG

 

937691252_Vindusinnsetting5.JPG.b0b14384032f966ff230ef807d5e9678.JPG

 

187641849_Vindusinnsetting6.JPG.f406e82e865dc5774bc8dc767d07f56f.JPG

 

4. Trykke ruta på plass. Ruta er så mjuk og båten så solid (!) at en kan presse med å mye trykk en vil, klarer ønsker.

152524234_Vindusinnsetting7.JPG.833355f79a4c0073f8827e8640fd8826.JPG

5. Finne fram plasthulkillisten og dra ut metervis av den, legge den opp på taket og deretter med en passe laus ende ned på dollbordet, eller la den henge ned fra taket. Dette er rett og slett viktig, for å unngå griseri med fugemassen seinere. Skjære til den enden en starter med.

1620136923_Vindusinnsetting8.JPG.7ab2db052345a4872f33d2754dd2c11d.JPG

 

6. Klemme ut en passe strime med fugemasse til et passe langt og ukomplisert område. Det hender gummilista løsner mens en jobber, og har den vært nede i fasen er den full av grisete masse som du så sveiver rundt med, om du har smørt på for langt, særlig oppover... Dette er kanskje mest kritisk for litt støle menn i sekstiåra som skal sitte på dollbordet og åle seg fram og tilbake etter ettelleranna som en kanskje sitter på, eller har glømt. 

479008041_Vindusinnsetting9.JPG.36d0bc7e3a294378d467a669a97b3efa.JPG

 

7. Forbore gjennom plastlista og inn i trevirket. Slå inn en messingstift (25x40) med flatt hode. Her er det kirsebærtre, knallhardt. Andre steder er det eik. Gummilista suger fast messingstiften så det er greit å holde hardt på gummilista når en borer, og drar boret ut, og mens en stifter.

 

1943027720_Vindusinnsetting91.JPG.36373dce486873885fe7e1380f33b04d.JPG

Legg merke til at mesteparten av gummilista ennå ikke har vært nede i fasen, sprekken, med klissete fugemasse. Bare den delen en må ha nedi for å få innerlinja mot vinduet rett, skal være nedi. Resten er fin og tørr og ubesværlig! Gummilista er både mjuk og strekkbar, så en må ikke feste den på plasser langt unna startpunktet, men legge bare litt og litt og suksessivt slå inn messingsstift. 

1904328415_Vindusinnsetting92.JPG.b88c452055fef0ca69d2b7e531a1bb70.JPG

 

8. Fortsette slik, med litt fugemasse og passe laus lengde hengende i rett retning. Dette innebærer at en tar ei pause når lista skifter retning og legger hele gummilista på plass på taket i ei ny retning før en fortsetter. (Dette gjorde jeg ikke i det første vinduet, med den følge at det var fugemasse både på vinduet og veggen uttafor, som så smitta av på klær, hender, und so weiter. Jeg har sjølsagt ymse filler dynka med white-spirit liggende rundt omkring, men her slapp jeg å bruke det). I dette vinduet var det passe bue i aktre vertikale karm, slik at jeg brukte en plastlist på 3/4 og skar til den siste forre vertikalen til sist. Smørte på ekstra fugemasse i hjørner og der karmen var ujamn (Gjelder særlig freste spor).578759567_Vindusinnsetting93.JPG.86ece0f897b959d6014aeee75242f392.JPG

Flekkene en ser på yttersida av gummihulkil-lista er på innsida av vinduet, mellom ruta og den heftende dobbeltsidige tapen i innerkarmen. Ruta er altså ikke festa like mye alle steder, men som sagt trur jeg at alt av lekkasje er knytta til utsida. Den påførte strima med fugemasse ligger uansett innerst mellom gummilista, vinduet og trekarmen og gjør at det umulig kan komme vann inn utenfra. 

1928690044_Vindusinnsetting94.JPG.005e87d6fc25ace5fe5ed914011bfbb2.JPG

 

 

 9. Estetikk. For estetikeren kan en jo prøve å ha jamne avstander mellom stiftene. For pragmatikeren gjelder det å få klemt inn plastlista alle steder det lar seg gjøre. Jeg er overhodet ikke fingernem i fingra. Min mulige fingernemhet sitter i de motoriske nervebanene, men det hjelper jo lite... Jeg har også funni ut at en med fordel kan skvise fugemassen ut med fingeren og kline det videre utover med en klut med whitesprit - slik at det tørker fort, og en kan pusse og slipe det av før det har kommi seg for langt inn i det omgivende trevirke. 

 

 

Vosso63

Vosso63

Innsetting av ruter (vinduer) i utfreste karmer eller karmer med innerlist. Vosso har, i denne utgaven, ikke hel ramme i verken kabin eller styrhus. Særlig i sistnevnte består veggen av flere stykker som ligger mot hverandre uten not eller fas, slik at de kan flytte seg innbyrdes. Jeg er ikke bombesikker på hva dette vil bety, men går for å prøve å få til det jeg prøvde sist, altså at vindu og "pakning" og ytterlist henger sammen. Lekkasjer skjer utenfra, slik at en må ha det tett utenfra. I styrhuset er det frest et spor på 12-15mm inn i veggen, uansett. 

Illustrasjonene er fra innsetting i karm med innerlister. Her brukte jeg en mjukere gummi-krålist (slik som ser ut som hulkil). På styrhusveggen brukte jeg ei gummilist, "Kvartstaff", med ei bul ytterst, slik at den holder spennet inn mot karm og vindu. Det skal anføres at jeg brukte mitt forelda, stusslige mobilkamera under operasjonen, da denne medfører et ikke ubetydelig stress, søl og griseri som jeg ikke ønsker å involvere mitt EOS-kamera med...

I de siste tre rutene jeg har satt inn har jeg brukt den nyere versjonen av Biltema-plastglass. Dette er Polykarbonat og er mye mjukere enn de forrige. Her vises utskjæring av disse. Det er intet stress ved utskjæring. Ingen varmgang, knusing eller sprekking. 1126919267_Vindusinnsetting1.JPG.90cb33caaf2fc173ecf31afa27041dc4.JPG 

 

1. Preparere det freste sporet, fasen: Jeg grunna hele veggen, inkludert fasen, med Owatrol D1, til metning. Deretter smørte jeg på "Sika Multiprimer Marine" med kost i alle de steder en skulle kunne finne på å ha i fuge/lime-stoff. For sikkerhets skyld har jeg holdt meg til samme merke (Sika) i alt som angår vinduene. Her har jeg brukt Sikaflex 11FC+. Primeren has på hver gang jeg finner en sprekk eller et brudd der det kan tenkes å glippe. Under arbeidet med vinduene tok jeg ett og ett vindu, helte ut en bitteliten skvett primer i en plasteske og brukte malepensel fra Ark Bokhandel, fordi Nille har slutta med billig dill og gått over til dyrt dill. Arbeidet med alle mulige plasser på forhånd, ble gjort med større mengder primer og malekost. Det er dyrt men essensielt!

1874317364_Vindusinnsetting2.JPG.8479b7a1d2ffcf587e96d49c4a113ea6.JPG

2. Preparere kanten av ruta med samme primer. 

855583139_Vindusinnsetting3.JPG.8af31d3a589402b6353e2a13c06e1ebe.JPG

 

 

3. Legge i noe som holder ruta på plass mens det arbeides med å tette på utsida. Jeg brukte "Biltema Dobbeltsidig tape". Denne er nok laga av samme gummistoff som det en fester (festa) frontruter på bil med. Det limer enormt, også til tre og PU-malt overflate (har erfart det uten at det var hensikten). Må trykkes fast. Denne hinna er en slags pakning, men det er ikke på innsida det må være tett, så det er ikke et must at det er det. 

321979180_Vindusinnsetting4.JPG.b83d6e90d4453a7a88317c4bf5ff2d28.JPG

 

937691252_Vindusinnsetting5.JPG.b0b14384032f966ff230ef807d5e9678.JPG

 

187641849_Vindusinnsetting6.JPG.f406e82e865dc5774bc8dc767d07f56f.JPG

 

4. Trykke ruta på plass. Ruta er så mjuk og båten så solid (!) at en kan presse med å mye trykk en vil, klarer ønsker.

152524234_Vindusinnsetting7.JPG.833355f79a4c0073f8827e8640fd8826.JPG

5. Finne fram plasthulkillisten og dra ut metervis av den, legge den opp på taket og deretter med en passe laus ende ned på dollbordet, eller la den henge ned fra taket. Dette er rett og slett viktig, for å unngå griseri med fugemassen seinere. Skjære til den enden en starter med.

1620136923_Vindusinnsetting8.JPG.7ab2db052345a4872f33d2754dd2c11d.JPG

 

6. Klemme ut en passe strime med fugemasse til et passe langt og ukomplisert område. Det hender gummilista løsner mens en jobber, og har den vært nede i fasen er den full av grisete masse som du så sveiver rundt med, om du har smørt på for langt, særlig oppover... Dette er kanskje mest kritisk for litt støle menn i sekstiåra som skal sitte på dollbordet og åle seg fram og tilbake etter ettelleranna som en kanskje sitter på, eller har glømt. 

479008041_Vindusinnsetting9.JPG.36d0bc7e3a294378d467a669a97b3efa.JPG

 

7. Forbore gjennom plastlista og inn i trevirket. Slå inn en messingstift (25x40) med flatt hode. Her er det kirsebærtre, knallhardt. Andre steder er det eik. Gummilista suger fast messingstiften så det er greit å holde hardt på gummilista når en borer, og drar boret ut, og mens en stifter.

 

1943027720_Vindusinnsetting91.JPG.36373dce486873885fe7e1380f33b04d.JPG

Legg merke til at mesteparten av gummilista ennå ikke har vært nede i fasen, sprekken, med klissete fugemasse. Bare den delen en må ha nedi for å få innerlinja mot vinduet rett, skal være nedi. Resten er fin og tørr og ubesværlig! Gummilista er både mjuk og strekkbar, så en må ikke feste den på plasser langt unna startpunktet, men legge bare litt og litt og suksessivt slå inn messingsstift. 

1904328415_Vindusinnsetting92.JPG.b88c452055fef0ca69d2b7e531a1bb70.JPG

 

8. Fortsette slik, med litt fugemasse og passe laus lengde hengende i rett retning. Dette innebærer at en tar ei pause når lista skifter retning og legger hele gummilista på plass på taket i ei ny retning før en fortsetter. (Dette gjorde jeg ikke i det første vinduet, med den følge at det var fugemasse både på vinduet og veggen uttafor, som så smitta av på klær, hender, und so weiter. Jeg har sjølsagt ymse filler dynka med white-spirit liggende rundt omkring, men her slapp jeg å bruke det). I dette vinduet var det passe bue i aktre vertikale karm, slik at jeg brukte en plastlist på 3/4 og skar til den siste forre vertikalen til sist. Smørte på ekstra fugemasse i hjørner og der karmen var ujamn (Gjelder særlig freste spor).578759567_Vindusinnsetting93.JPG.86ece0f897b959d6014aeee75242f392.JPG

Flekkene en ser på yttersida av gummihulkil-lista er på innsida av vinduet, mellom ruta og den heftende dobbeltsidige tapen i innerkarmen. Ruta er altså ikke festa like mye alle steder, men som sagt trur jeg at alt av lekkasje er knytta til utsida. Den påførte strima med fugemasse ligger uansett innerst mellom gummilista, vinduet og trekarmen og gjør at det umulig kan komme vann inn utenfra. 

1928690044_Vindusinnsetting94.JPG.005e87d6fc25ace5fe5ed914011bfbb2.JPG

 

 

 9. Estetikk. For estetikeren kan en jo prøve å ha jamne avstander mellom stiftene. For pragmatikeren gjelder det å få klemt inn plastlista alle steder det lar seg gjøre. Jeg er overhodet ikke fingernem i fingra. Min mulige fingernemhet sitter i de motoriske nervebanene, men det hjelper jo lite... Jeg har også funni ut at en med fordel kan skvise fugemassen ut med fingeren og kline det videre utover med en klut med whitesprit - slik at det tørker fort, og en kan pusse og slipe det av før det har kommi seg for langt inn i det omgivende trevirke. 

 

 

Vosso63

Vosso63

Innsetting av ruter (vinduer) i utfreste karmer eller karmer med innerlist. Vosso har, i denne utgaven, ikke hel ramme i verken kabin eller styrhus. Særlig i sistnevnte består veggen av flere stykker som ligger mot hverandre uten not eller fas, slik at de kan flytte seg innbyrdes. Jeg er ikke bombesikker på hva dette vil bety, men går for å prøve å få til det jeg prøvde sist, altså at vindu og "pakning" og ytterlist henger sammen. Lekkasjer skjer utenfra, slik at en må ha det tett utenfra. I styrhuset er det frest et spor på 12-15mm inn i veggen, uansett. 

Illustrasjonene er fra innsetting i karm med innerlister. Her brukte jeg en mjukere gummi-krålist (slik som ser ut som hulkil). På styrhusveggen brukte jeg ei gummilist, "Kvartstaff", med ei bul ytterst, slik at den holder spennet inn mot karm og vindu. Det skal anføres at jeg brukte mitt forelda, stusslige mobilkamera under operasjonen, da denne medfører et ikke ubetydelig stress, søl og griseri som jeg ikke ønsker å involvere mitt EOS-kamera med...

I de siste tre rutene jeg har satt inn har jeg brukt den nyere versjonen av Biltema-plastglass. Dette er Polykarbonat og er mye mjukere enn de forrige. Her vises utskjæring av disse. Det er intet stress ved utskjæring. Ingen varmgang, knusing eller sprekking. 1126919267_Vindusinnsetting1.JPG.90cb33caaf2fc173ecf31afa27041dc4.JPG 

 

1. Preparere det freste sporet, fasen: Jeg grunna hele veggen, inkludert fasen, med Owatrol D1, til metning. Deretter smørte jeg på "Sika Multiprimer Marine" med kost i alle de steder en skulle kunne finne på å ha i fuge/lime-stoff. For sikkerhets skyld har jeg holdt meg til samme merke (Sika) i alt som angår vinduene. Her har jeg brukt Sikaflex 11FC+. Primeren has på hver gang jeg finner en sprekk eller et brudd der det kan tenkes å glippe. Under arbeidet med vinduene tok jeg ett og ett vindu, helte ut en bitteliten skvett primer i en plasteske og brukte malepensel fra Ark Bokhandel, fordi Nille har slutta med billig dill og gått over til dyrt dill. Arbeidet med alle mulige plasser på forhånd, ble gjort med større mengder primer og malekost. Det er dyrt men essensielt!

1874317364_Vindusinnsetting2.JPG.8479b7a1d2ffcf587e96d49c4a113ea6.JPG

2. Preparere kanten av ruta med samme primer. 

855583139_Vindusinnsetting3.JPG.8af31d3a589402b6353e2a13c06e1ebe.JPG

 

 

3. Legge i noe som holder ruta på plass mens det arbeides med å tette på utsida. Jeg brukte "Biltema Dobbeltsidig tape". Denne er nok laga av samme gummistoff som det en fester (festa) frontruter på bil med. Det limer enormt, også til tre og PU-malt overflate (har erfart det uten at det var hensikten). Må trykkes fast. Denne hinna er en slags pakning, men det er ikke på innsida det må være tett, så det er ikke et must at det er det. 

321979180_Vindusinnsetting4.JPG.b83d6e90d4453a7a88317c4bf5ff2d28.JPG

 

937691252_Vindusinnsetting5.JPG.b0b14384032f966ff230ef807d5e9678.JPG

 

187641849_Vindusinnsetting6.JPG.f406e82e865dc5774bc8dc767d07f56f.JPG

 

4. Trykke ruta på plass. Ruta er så mjuk og båten så solid (!) at en kan presse med å mye trykk en vil, klarer ønsker.

152524234_Vindusinnsetting7.JPG.833355f79a4c0073f8827e8640fd8826.JPG

5. Finne fram plasthulkillisten og dra ut metervis av den, legge den opp på taket og deretter med en passe laus ende ned på dollbordet, eller la den henge ned fra taket. Dette er rett og slett viktig, for å unngå griseri med fugemassen seinere. Skjære til den enden en starter med.

1620136923_Vindusinnsetting8.JPG.7ab2db052345a4872f33d2754dd2c11d.JPG

 

6. Klemme ut en passe strime med fugemasse til et passe langt og ukomplisert område. Det hender gummilista løsner mens en jobber, og har den vært nede i fasen er den full av grisete masse som du så sveiver rundt med, om du har smørt på for langt, særlig oppover... Dette er kanskje mest kritisk for litt støle menn i sekstiåra som skal sitte på dollbordet og åle seg fram og tilbake etter ettelleranna som en kanskje sitter på, eller har glømt. 

479008041_Vindusinnsetting9.JPG.36d0bc7e3a294378d467a669a97b3efa.JPG

 

7. Forbore gjennom plastlista og inn i trevirket. Slå inn en messingstift (25x40) med flatt hode. Her er det kirsebærtre, knallhardt. Andre steder er det eik. Gummilista suger fast messingstiften så det er greit å holde hardt på gummilista når en borer, og drar boret ut, og mens en stifter.

 

1943027720_Vindusinnsetting91.JPG.36373dce486873885fe7e1380f33b04d.JPG

 

1904328415_Vindusinnsetting92.JPG.b88c452055fef0ca69d2b7e531a1bb70.JPG

 

8. Fortsette slik, med litt fugemasse og passe laus lengde hengende i rett retning. Dette innebærer at en tar ei pause når lista skifter retning og legger hele gummilista på plass på taket i ei ny retning før en fortsetter. (Dette gjorde jeg ikke i det første vinduet, med den følge at det var fugemasse både på vinduet og veggen uttafor, som så smitta av på klær, hender, und so weiter. Jeg har sjølsagt ymse filler dynka med white-spirit liggende rundt omkring, men her slapp jeg å bruke det). I dette vinduet var det passe bue i aktre vertikale karm, slik at jeg brukte en plastlist på 3/4 og skar til den siste forre vertikalen til sist. Smørte på ekstra fugemasse i hjørner og der karmen var ujamn (Gjelder særlig freste spor).578759567_Vindusinnsetting93.JPG.86ece0f897b959d6014aeee75242f392.JPG

Flekkene en ser på yttersida av gummihulkil-lista er på innsida av vinduet, mellom ruta og den heftende dobbeltsidige tapen i innerkarmen. Ruta er altså ikke festa like mye alle steder, men som sagt trur jeg at alt av lekkasje er knytta til utsida. Den påførte strima med fugemasse ligger uansett innerst mellom gummilista, vinduet og trekarmen og gjør at det umulig kan komme vann inn utenfra. 

1928690044_Vindusinnsetting94.JPG.005e87d6fc25ace5fe5ed914011bfbb2.JPG

 

 

 9. Estetikk. For estetikeren kan en jo prøve å ha jamne avstander mellom stiftene. For pragmatikeren gjelder det å få klemt inn plastlista alle steder det lar seg gjøre. Jeg er overhodet ikke fingernem i fingra. Min mulige fingernemhet sitter i de motoriske nervebanene, men det hjelper jo lite... Jeg har også funni ut at en med fordel kan skvise fugemassen ut med fingeren og kline det videre utover med en klut med whitesprit - slik at det tørker fort, og en kan pusse og slipe det av før det har kommi seg for langt inn i det omgivende trevirke. 

 

 

Vosso63

Vosso63

Innsetting av ruter (vinduer) i utfreste karmer eller karmer med innerlist. Vosso har, i denne utgaven, ikke hel ramme i verken kabin eller styrhus. Særlig i sistnevnte består veggen av flere stykker som ligger mot hverandre uten not eller fas, slik at de kan flytte seg innbyrdes. Jeg er ikke bombesikker på hva dette vil bety, men går for å prøve å få til det jeg prøvde sist, altså at vindu og "pakning" og ytterlist henger sammen. Lekkasjer skjer utenfra, slik at en må ha det tett utenfra. I styrhuset er det frest et spor på 12-15mm inn i veggen, uansett. 

Illustrasjonene er fra innsetting i karm med innerlister. Her brukte jeg en mjukere gummi-krålist (slik som ser ut som hulkil). På styrhusveggen brukte jeg ei gummilist, "Kvartstaff", med ei bul ytterst, slik at den holder spennet inn mot karm og vindu. Det skal anføres at jeg brukte mitt forelda, stusslige mobilkamera under operasjonen, da denne medfører et ikke ubetydelig stress, søl og griseri som jeg ikke ønsker å involvere mitt EOS-kamera med...

I de siste tre rutene jeg har satt inn har jeg brukt den nyere versjonen av Biltema-plastglass. Dette er Polykarbonat og er mye mjukere enn de forrige. Her vises utskjæring av disse. Det er intet stress ved utskjæring. Ingen varmgang, knusing eller sprekking. 1126919267_Vindusinnsetting1.JPG.90cb33caaf2fc173ecf31afa27041dc4.JPG 

 

1. Preparere det freste sporet, fasen: Jeg grunna hele veggen, inkludert fasen, med Owatrol D1, til metning. Deretter smørte jeg på "Sika Multiprimer Marine" med kost i alle de steder en skulle kunne finne på å ha i fuge/lime-stoff. For sikkerhets skyld har jeg holdt meg til samme merke (Sika) i alt som angår vinduene. Her har jeg brukt Sikaflex 11FC+. Primeren has på hver gang jeg finner en sprekk eller et brudd der det kan tenkes å glippe. Under arbeidet med vinduene tok jeg ett og ett vindu, helte ut en bitteliten skvett primer i en plasteske og brukte malepensel fra Ark Bokhandel, fordi Nille har slutta med billig dill og gått over til dyrt dill. Arbeidet med alle mulige plasser på forhånd, ble gjort med større mengder primer og malekost. Det er dyrt men essensielt!

1874317364_Vindusinnsetting2.JPG.8479b7a1d2ffcf587e96d49c4a113ea6.JPG

2. Preparere kanten av ruta med samme primer. 

855583139_Vindusinnsetting3.JPG.8af31d3a589402b6353e2a13c06e1ebe.JPG

 

 

3. Legge i noe som holder ruta på plass mens det arbeides med å tette på utsida. Jeg brukte "Biltema Dobbeltsidig tape". Denne er nok laga av samme gummistoff som det en fester (festa) frontruter på bil med. Det limer enormt, også til tre og PU-malt overflate (har erfart det uten at det var hensikten). Må trykkes fast. Denne hinna er en slags pakning, men det er ikke på innsida det må være tett, så det er ikke et must at det er det. 

321979180_Vindusinnsetting4.JPG.b83d6e90d4453a7a88317c4bf5ff2d28.JPG

 

937691252_Vindusinnsetting5.JPG.b0b14384032f966ff230ef807d5e9678.JPG

 

187641849_Vindusinnsetting6.JPG.f406e82e865dc5774bc8dc767d07f56f.JPG

 

4. Trykke ruta på plass. Ruta er så mjuk og båten så solid (!) at en kan presse med å mye trykk en vil, klarer ønsker.

152524234_Vindusinnsetting7.JPG.833355f79a4c0073f8827e8640fd8826.JPG

5. Finne fram plasthulkillisten og dra ut metervis av den, legge den opp på taket og deretter med en passe laus ende ned på dollbordet, eller la den henge ned fra taket. Dette er rett og slett viktig, for å unngå griseri med fugemassen seinere. Skjære til den enden en starter med.

1620136923_Vindusinnsetting8.JPG.7ab2db052345a4872f33d2754dd2c11d.JPG

 

6. Klemme ut en passe strime med fugemasse til et passe langt og ukomplisert område. Det hender gummilista løsner mens en jobber, og har den vært nede i fasen er den full av grisete masse som du så sveiver rundt med, om du har smørt på for langt, særlig oppover... Dette er kanskje mest kritisk for litt støle menn i sekstiåra som skal sitte på dollbordet og åle seg fram og tilbake etter ettelleranna som en kanskje sitter på, eller har glømt. 

479008041_Vindusinnsetting9.JPG.36d0bc7e3a294378d467a669a97b3efa.JPG

 

7. Forbore gjennom plastlista og inn i trevirket. Slå inn en messingstift (25x40) med flatt hode. Her er det kirsebærtre, knallhardt. Andre steder er det eik. Gummilista suger fast messingstiften så det er greit å holde hardt på gummilista når en borer, og drar boret ut, og mens en stifter.

 

1943027720_Vindusinnsetting91.JPG.36373dce486873885fe7e1380f33b04d.JPG

 

1904328415_Vindusinnsetting92.JPG.b88c452055fef0ca69d2b7e531a1bb70.JPG

 

8. Fortsette slik, med litt fugemasse og passe laus lengde hengende i rett retning. Dette innebærer at en tar ei pause når lista skifter retning og legger hele gummilista på plass på taket i ei ny retning før en fortsetter. (Dette gjorde jeg ikke i det første vinduet, med den følge at det var fugemasse både på vinduet og veggen uttafor, som så smitta av på klær, hender, und so weiter. Jeg har sjølsagt ymse filler dynka med white-spirit liggende rundt omkring, men her slapp jeg å bruke det). I dette vinduet var det passe bue i aktre vertikale karm, slik at jeg brukte en plastlist på 3/4 og skar til den siste forre vertikalen til sist. Smørte på ekstra fugemasse i hjørner og der karmen var ujamn (Gjelder særlig freste spor).578759567_Vindusinnsetting93.JPG.86ece0f897b959d6014aeee75242f392.JPG

Flekkene en ser på yttertsida av gummihulkil-lista er på innsida av vinduet, mellom ruta og den heftende dobbeltsidige tapen i innerkarmen. Ruta er altså ikke festa like mye alle steder, men som sagt trur jeg at alt av lekkasje er knytta til utsida. 

1928690044_Vindusinnsetting94.JPG.005e87d6fc25ace5fe5ed914011bfbb2.JPG

 

 

 9. Estetikk. For estetikeren kan en jo prøve å ha jamne avstander mellom stiftene. For pragmatikeren gjelder det å få klemt inn plastlista alle steder det lar seg gjøre. Jeg er overhodet ikke fingernem i fingra. Min mulige fingernemhet sitter i de motoriske nervebanene, men det hjelper jo lite... Jeg har også funni ut at en med fordel kan skvise fugemassen ut med fingeren og kline det videre utover med en klut med whitesprit - slik at det tørker fort, og en kan pusse og slipe det av før det har kommi seg for langt inn i det omgivende trevirke. 

 

 

Vosso63

Vosso63

Innsetting av ruter (vinduer) i utfreste karmer eller karmer med innerlist. Vosso har, i denne utgaven, ikke hel ramme i verken kabin eller styrhus. Særlig i sistnevnte består veggen av flere stykker som ligger mot hverandre uten not eller fas, slik at de kan flytte seg innbyrdes. Jeg er ikke bombesikker på hva dette vil bety, men går for å prøve å få til det jeg prøvde sist, altså at vindu og "pakning" og ytterlist henger sammen. Lekkasjer skjer utenfra, slik at en må ha det tett utenfra. I styrhuset er det frest et spor på 12-15mm inn i veggen, uansett. 

Illustrasjonene er fra innsetting i karm med innerlister. Her brukte jeg en mjukere gummi-krålist (slik som ser ut som hulkil). På styrhusveggen brukte jeg ei gummilist, "Kvartstaff", med ei bul ytterst, slik at den holder spennet inn mot karm og vindu. Det skal anføres at jeg brukte mitt forelda, stusslige mobilkamera under operasjonen, da denne medfører et ikke ubetydelig stress, søl og griseri som jeg ikke ønsker å involvere mitt EOS-kamera med...

I de siste tre rutene jeg har satt inn har jeg brukt den nyere versjonen av Biltema-plastglass. Dette er Polykarbonat og er mye mjukere enn de forrige. Her vises utskjæring av disse. Det er intet stress ved utskjæring. Ingen varmgang, knusing eller sprekking. 1126919267_Vindusinnsetting1.JPG.90cb33caaf2fc173ecf31afa27041dc4.JPG 

 

1. Preparere det freste sporet, fasen: Jeg grunna hele veggen, inkludert fasen, med Owatrol D1, til metning. Deretter smørte jeg på "Sika Multiprimer Marine" med kost i alle de steder en skulle kunne finne på å ha i fuge/lime-stoff. For sikkerhets skyld har jeg holdt meg til samme merke (Sika) i alt som angår vinduene. Her har jeg brukt Sikaflex 11FC+. Primeren has på hver gang jeg finner en sprekk eller et brudd der det kan tenkes å glippe. Under arbeidet med vinduene tok jeg ett og ett vindu, helte ut en bitteliten skvett primer i en plasteske og brukte malepensel fra Ark Bokhandel, fordi Nille har slutta med billig dill og gått over til dyrt dill. Arbeidet med alle mulige plasser på forhånd, ble gjort med større mengder primer og malekost. Det er dyrt men essensielt!

1874317364_Vindusinnsetting2.JPG.8479b7a1d2ffcf587e96d49c4a113ea6.JPG

2. Preparere kanten av ruta med samme primer. 

855583139_Vindusinnsetting3.JPG.8af31d3a589402b6353e2a13c06e1ebe.JPG

 

 

3. Legge i noe som holder ruta på plass mens det arbeides med å tette på utsida. Jeg brukte "Biltema Dobbeltsidig tape". Denne er nok laga av samme gummistoff som det en fester (festa) frontruter på bil med. Det limer enormt, også til tre og PU-malt overflate (har erfart det uten at det var hensikten). Må trykkes fast. Denne hinna er en slags pakning, men det er ikke på innsida det må være tett, så det er ikke et must at det er det. 

321979180_Vindusinnsetting4.JPG.b83d6e90d4453a7a88317c4bf5ff2d28.JPG

 

937691252_Vindusinnsetting5.JPG.b0b14384032f966ff230ef807d5e9678.JPG

 

187641849_Vindusinnsetting6.JPG.f406e82e865dc5774bc8dc767d07f56f.JPG

 

4. Trykke ruta på plass. Ruta er så mjuk og båten så solid (!) at en kan presse med å mye trykk en vil, klarer ønsker.

152524234_Vindusinnsetting7.JPG.833355f79a4c0073f8827e8640fd8826.JPG

5. Finne fram plasthulkillisten og dra ut metervis av den, legge den opp på taket og deretter med en passe laus ende ned på dollbordet, eller la den henge ned fra taket. Dette er rett og slett viktig, for å unngå griseri med fugemassen seinere. Skjære til den enden en starter med.

1620136923_Vindusinnsetting8.JPG.7ab2db052345a4872f33d2754dd2c11d.JPG

 

6. Klemme ut en passe strime med fugemasse til et passe langt og ukomplisert område. Det hender gummilista løsner mens en jobber, og har den vært nede i fasen er den full av grisete masse som du så sveiver rundt med, om du har smørt på for langt, særlig oppover... Dette er kanskje mest kritisk for litt støle menn i sekstiåra som skal sitte på dollbordet og åle seg fram og tilbake etter ettelleranna som en kanskje sitter på, eller har glømt. 

479008041_Vindusinnsetting9.JPG.36d0bc7e3a294378d467a669a97b3efa.JPG

 

7. Forbore gjennom plastlista og inn i trevirket. Slå inn en messingstift (25x40) med flatt hode. Her er det kirsebærtre, knallhardt. Andre steder er det eik. Gummilista suger fast messingstiften så det er greit å holde hardt på gummilista når en borer, og drar boret ut, og mens en stifter.

 

1943027720_Vindusinnsetting91.JPG.36373dce486873885fe7e1380f33b04d.JPG

 

1904328415_Vindusinnsetting92.JPG.b88c452055fef0ca69d2b7e531a1bb70.JPG

 

8. Fortsette slik, med litt fugemasse og passe laus lengde hendende i rett retning. I dette vinduet var det passe bue i aktre vertikale karm, slik at jeg brukte en plastlist på 3/4 og skar til den siste forre vertikalen til sist. Smørte på ekstra fugemasse i hjørner og der karmen var ujamn (Gjelder særlig freste spor).578759567_Vindusinnsetting93.JPG.86ece0f897b959d6014aeee75242f392.JPG

Flekkene en ser på yttertsida av gummihulkil-lista er på innsida av vinduet, mellom ruta og den heftende dobbeltsidige tapen i innerkarmen. Ruta er altså ikke festa like mye alle steder, men som sagt trur jeg at alt av lekkasje er knytta til utsida. 

1928690044_Vindusinnsetting94.JPG.005e87d6fc25ace5fe5ed914011bfbb2.JPG

 

 

 9. Estetikk. For estetikeren kan en jo prøve å ha jamne avstander mellom stiftene. For pragmatikeren gjelder det å få klemt inn plastlista alle steder det lar seg gjøre. Jeg er overhodet ikke fingernem i fingra. Min mulige fingernemhet sitter i de motoriske nervebanene, men det hjelper jo lite... Jeg har også funni ut at en med fordel kan skvise fugemassen ut med fingeren og kline det videre utover med en klut med whitesprit - slik at det tørker fort, og en kan pusse og slipe det av før det har kommi seg for langt inn i det omgivende trevirke. 

 

 

Vosso63

Vosso63

Innsetting av ruter (vinduer) i utfreste karmer eller karmer med innerlist. Vosso har, i denne utgaven, ikke hel ramme i verken kabin eller styrhus. Særlig i sistnevnte består veggen av flere stykker som ligger mot hverandre uten not eller fas, slik at de kan flytte seg innbyrdes. Jeg er ikke bombesikker på hva dette vil bety, men går for å prøve å få til det jeg prøvde sist, altså at vindu og "pakning" og ytterlist henger sammen. Lekkasjer skjer utenfra, slik at en må ha det tett utenfra. I styrhuset er det frest et spor på 12-15mm inn i veggen, uansett. 

Illustrasjonene er fra innsetting i karm med innerlister. Her brukte jeg en mjukere gummi-krålist (slik som ser ut som hulkil). På styrhusveggen brukte jeg ei gummilist, "Kvartstaff", med ei bul ytterst, slik at den holder spennet inn mot karm og vindu. Det skal anføres at jeg brukte mitt forelda, stusslige mobilkamera under operasjonen, da denne medfører et ikke ubetydelig stress, søl og griseri som jeg ikke ønsker å involvere mitt EOS-kamera med...

I de siste tre rutene jeg har satt inn har jeg brukt den nyere versjonen av Biltema-plastglass. Dette er Polykarbonat og er mye mjukere enn de forrige. Her vises utskjæring av disse. Det er intet stress ved utskjæring. Ingen varmgang, knusing eller sprekking. 1126919267_Vindusinnsetting1.JPG.90cb33caaf2fc173ecf31afa27041dc4.JPG 

 

1. Preparere det freste sporet, fasen: Jeg grunna hele veggen, inkludert fasen, med Owatrol D1, til metning. Deretter smørte jeg på "Sika Multiprimer Marine" med kost i alle de steder en skulle kunne finne på å ha i fuge/lime-stoff. For sikkerhets skyld har jeg holdt meg til samme merke (Sika) i alt som angår vinduene. Her har jeg brukt Sikaflex 11FC+. Primeren has på hver gang jeg finner en sprekk eller et brudd der det kan tenkes å glippe. Under arbeidet med vinduene tok jeg ett og ett vindu, helte ut en bitteliten skvett primer i en plasteske og brukte malepensel fra Ark Bokhandel, fordi Nille har slutta med billig dill og gått over til dyrt dill. Arbeidet med alle mulige plasser på forhånd, ble gjort med større mengder primer og malekost. Det er dyrt med essensielt!

1874317364_Vindusinnsetting2.JPG.8479b7a1d2ffcf587e96d49c4a113ea6.JPG

2. Preparere kanten av ruta med samme primer. 

855583139_Vindusinnsetting3.JPG.8af31d3a589402b6353e2a13c06e1ebe.JPG

 

 

3. Legge i noe som holder ruta på plass mens det arbeides med å tette på utsida. Jeg brukte "Biltema Dobbeltsidig tape". Denne er nok laga av samme gummistoff som det en fester (festa) frontruter på bil med. Det limer enormt, også til tre og PU-malt overflate (har erfart det uten at det var hensikten). Må trykkes fast. Denne hinna er en slags pakning, men det er ikke på innsida det må være tett, så det er ikke et must at det er det. 

321979180_Vindusinnsetting4.JPG.b83d6e90d4453a7a88317c4bf5ff2d28.JPG

 

937691252_Vindusinnsetting5.JPG.b0b14384032f966ff230ef807d5e9678.JPG

 

187641849_Vindusinnsetting6.JPG.f406e82e865dc5774bc8dc767d07f56f.JPG

 

4. Trykke ruta på plass. Ruta er så mjuk og båten så solid (!) at en kan presse med å mye trykk en vil, klarer ønsker.

152524234_Vindusinnsetting7.JPG.833355f79a4c0073f8827e8640fd8826.JPG

5. Finne fram plasthulkillisten og dra ut metervis av den, legge den opp på taket og deretter med en passe laus ende ned på dollbordet, eller la den henge ned fra taket. Dette er rett og slett viktig, for å unngå griseri med fugemassen seinere. Skjære til den enden en starter med.

1620136923_Vindusinnsetting8.JPG.7ab2db052345a4872f33d2754dd2c11d.JPG

 

6. Klemme ut en passe strime med fugemasse til et passe langt og ukomplisert område. Det hender gummilista løsner mens en jobber, og har den vært nede i fasen er den full av grisete masse som du så sveiver rundt med, om du har smørt på for langt, særlig oppover... Dette er kanskje mest kritisk for litt støle menn i sekstiåra som skal sitte på dollbordet og åle seg fram og tilbake etter ettelleranna som en kanskje sitter på, eller har glømt. 

479008041_Vindusinnsetting9.JPG.36d0bc7e3a294378d467a669a97b3efa.JPG

 

7. Forbore gjennom plastlista og inn i trevirket. Slå inn en messingstift (25x40) med flatt hode. Her er det kirsebærtre, knallhardt. Andre steder er det eik. Gummilista suger fast messingstiften så det er greit å holde hardt på gummilista når en borer, og drar boret ut, og mens en stifter.

 

1943027720_Vindusinnsetting91.JPG.36373dce486873885fe7e1380f33b04d.JPG

 

1904328415_Vindusinnsetting92.JPG.b88c452055fef0ca69d2b7e531a1bb70.JPG

 

8. Fortsette slik, med litt fugemasse og passe laus lengde hendende i rett retning. I dette vinduet var det passe bue i aktre vertikale karm, slik at jeg brukte en plastlist på 3/4 og skar til den siste forre vertikalen til sist. Smørte på ekstra fugemasse i hjørner og der karmen var ujamn (Gjelder særlig freste spor).578759567_Vindusinnsetting93.JPG.86ece0f897b959d6014aeee75242f392.JPG

Flekkene en ser på yttertsida av gummihulkil-lista er på innsida av vinduet, mellom ruta og den heftende dobbeltsidige tapen i innerkarmen. Ruta er altså ikke festa like mye alle steder, men som sagt trur jeg at alt av lekkasje er knytta til utsida. 

1928690044_Vindusinnsetting94.JPG.005e87d6fc25ace5fe5ed914011bfbb2.JPG

 

 

 9. Estetikk. For estetikeren kan en jo prøve å ha jamne avstander mellom stiftene. For pragmatikeren gjelder det å få klemt inn plastlista alle steder det lar seg gjøre. Jeg er overhodet ikke fingernem i fingra. Min mulige fingernemhet sitter i de motoriske nervebanene, men det hjelper jo lite... Jeg har også funni ut at en med fordel kan skvise fugemassen ut med fingeren og kline det videre utover med en klut med whitesprit - slik at det tørker fort, og en kan pusse og slipe det av før det har kommi seg for langt inn i det omgivende trevirke. 

 

 

Vosso63

Vosso63

Innsetting av ruter (vinduer) i utfreste karmer eller karmer med innerlist. Vosso har, i denne utgaven, ikke hel ramme i verken kabin eller styrhus. Særlig i sistnevnte består veggen av flere stykker som ligger mot hverandre uten not eller fas, slik at de kan flytte seg innbyrdes. Jeg er ikke bombesikker på hva dette vil bety, men går for å prøve å få til det jeg prøvde sist, altså at vindu og "pakning" og ytterlist henger sammen. Lekkasjer skjer utenfra, slik at en må ha det tett utenfra. I styrhuset er det frest et spor på 12-15mm inn i veggen, uansett. 

Illustrasjonene er fra innsetting i karm med innerlister. Her brukte jeg en mjukere gummi-krålist (slik som ser ut som hulkil). På styrhusveggen brukte jeg ei gummilist, "Kvartstaff", med ei bul ytterst, slik at den holder spennet inn mot karm og vindu. Det skal anføres at jeg brukte mitt forelda, stusslige mobilkamera under operasjonen, da denne medfører et ikke ubetydelig stress, søl og griseri som jeg ikke ønsker å involvere mitt EOS-kamera med...

I de siste tre rutene jeg har satt inn har jeg brukt den nyere versjonen av Biltema-plastglass. Dette er Polykarbonat og er mye mjukere enn de forrige. Her vises utskjæring av disse. Det er intet stress ved utskjæring. Ingen varmgang, knusing eller sprekking. 1126919267_Vindusinnsetting1.JPG.90cb33caaf2fc173ecf31afa27041dc4.JPG 

 

1. Preparere det freste sporet, fasen: Jeg grunna hele veggen, inkludert fasen, med Owatrol D1, til metning. Deretter smørte jeg på "Sika Multiprimer Marine" med kost i alle de steder en skulle kunne finne på å ha i fuge/lime-stoff. For sikkerhets skyld har jeg holdt meg til samme merke (Sika) i alt som angår vinduene. Her har jeg brukt Sikaflex 11FC+. Primeren has på hver gang jeg finner en sprekk eller et brudd der det kan tenkes å glippe. Under arbeidet med vinduene tok jeg ett og ett vindu, helte ut en bitteliten skvett primer i en plasteske og brukte malepensel fra Ark Bokhandel, fordi Nille har slutta med billig dill og gått over til dyrt dill. Arbeidet med alle mulige plasser på forhånd, ble gjort med større mengder primer og malekost. Det er dyrt med essensielt!

1874317364_Vindusinnsetting2.JPG.8479b7a1d2ffcf587e96d49c4a113ea6.JPG

2. Preparere kanten av ruta med samme primer. 

855583139_Vindusinnsetting3.JPG.8af31d3a589402b6353e2a13c06e1ebe.JPG

 

 

3. Legge i noe som holder ruta på plass mens det arbeides med å tette på utsida. Jeg brukte "Biltema Dobbeltsidig tape". Denne er nok laga av samme gummistoff som det en fester (festa) frontruter på bil med. Det limer enormt, også til tre og PU-malt overflate (har erfart det uten at det var hensikten). Må trykkes fast. Denne hinna er en slags pakning, men det er ikke på innsida det må være tett, så det er ikke et must at det er det. 

321979180_Vindusinnsetting4.JPG.b83d6e90d4453a7a88317c4bf5ff2d28.JPG

 

937691252_Vindusinnsetting5.JPG.b0b14384032f966ff230ef807d5e9678.JPG

 

187641849_Vindusinnsetting6.JPG.f406e82e865dc5774bc8dc767d07f56f.JPG

 

4. Trykke ruta på plass. Ruta er så mjuk og båten så solid (!) at en kan presse med å mye trykk en vil, klarer ønsker.

152524234_Vindusinnsetting7.JPG.833355f79a4c0073f8827e8640fd8826.JPG

5. Finne fram plasthulkillisten og dra ut metervis av den, legge den opp på taket og deretter med en passe laus ende ned på dollbordet, eller la den henge ned fra taket. Dette er rett og slett viktig, for å unngå griseri med fugemassen seinere. Skjære til den enden en starter med.

1620136923_Vindusinnsetting8.JPG.7ab2db052345a4872f33d2754dd2c11d.JPG

 

6. Klemme ut en passe strime med fugemasse til et passe langt og ukomplisert område. Det hender gummilista løsner mens en jobber, og har den vært nede i fasen er den full av grisete masse som du så sveiver rundt med, om du har smørt på for langt, særlig oppover... Dette er kanskje mest kritisk for litt støle menn i sekstiåra som skal sitte på dollbordet og åle seg fram og tilbake etter ettelleranna som en kanskje sitter på, eller har glømt. 

479008041_Vindusinnsetting9.JPG.36d0bc7e3a294378d467a669a97b3efa.JPG

 

7. Forbore gjennom plastlista og inn i trevirket. Slå inn en messingstift (25x40) med flatt hode. Her er det kirsebærtre, knallhardt. Andre steder er det eik. Gummilista suger fast messingstiften så det er greit å holde hardt på gummilista når en borer, og drar boret ut, og mens en stifter.

 

1943027720_Vindusinnsetting91.JPG.36373dce486873885fe7e1380f33b04d.JPG

 

1904328415_Vindusinnsetting92.JPG.b88c452055fef0ca69d2b7e531a1bb70.JPG

 

8. Fortsette slik, med litt fugemasse og passe laus lengde hendende i rett retning. I dette vinduet var det passe bue i aktre vertikale karm, slik at jeg brukte en plastlist på 3/4 og skar til den siste forre vertikalen til sist. Smørte på ekstra fugemasse i hjørner og der karmen var ujamn (Gjelder særlig freste spor).578759567_Vindusinnsetting93.JPG.86ece0f897b959d6014aeee75242f392.JPG

 

1928690044_Vindusinnsetting94.JPG.005e87d6fc25ace5fe5ed914011bfbb2.JPG

 

 

 9. Estetikk. For estetikeren kan en jo prøve å ha jamne avstander mellom stiftene. For pragmatikeren gjelder det å få klemt inn plastlista alle steder det lar seg gjøre. Jeg er overhodet ikke fingernem i fingra. Min mulige fingernemhet sitter i de motoriske nervebanene, men det hjelper jo lite... Jeg har også funni ut at en med fordel kan skvise fugemassen ut med fingeren og kline det videre utover med en klut med whitesprit - slik at det tørker fort, og en kan pusse og slipe det av før det har kommi seg for langt inn i det omgivende trevirke. 

 

 

Vosso63

Vosso63

Innsetting av ruter (vinduer) i utfreste karmer eller karmer med innerlist. Vosso har, i denne utgaven, ikke hel ramme i verken kabin eller styrhus. Særlig i sistnevnte består veggen av flere stykker som ligger mot hverandre uten not eller fas, slik at de kan flytte seg innbyrdes. Jeg er ikke bombesikker på hva dette vil bety, men går for å prøve å få til det jeg prøvde sist, altså at vindu og "pakning" og ytterlist henger sammen. Lekkasjer skjer utenfra, slik at en må ha det tett utenfra. I styrhuset er det frest et spor på 12-15mm inn i veggen, uansett. 

Illustrasjonene er fra innsetting i karm med innerlister. Her brukte jeg en mjukere gummi-krålist (slik som ser ut som hulkil). På styrhusveggen brukte jeg ei gummilist, "Kvartstaff", med ei bul ytterst, slik at den holder spennet inn mot karm og vindu. Det skal anføres at jeg brukte mitt forelda, stusslige mobilkamera under operasjonen, da denne medfører et ikke ubetydelig stress, søl og griseri som jeg ikke ønsker å involvere mitt EOS-kamera med...

I de siste tre rutene jeg har satt inn har jeg brukt den nyere versjonen av Biltema-plastglass. Dette er Polykarbonat og er mye mjukere enn de forrige. Her vises utskjæring av disse. Det er intet stress ved utskjæring. Ingen varmgang, knusing eller sprekking. 1126919267_Vindusinnsetting1.JPG.90cb33caaf2fc173ecf31afa27041dc4.JPG 

 

1. Preparere det freste sporet, fasen: Jeg grunna hele veggen, inkludert fasen, med Owatrol D1, til metning. Deretter smørte jeg på "Sika Multiprimer Marine" med kost i alle de steder en skulle kunne finne på å ha i fuge/lime-stoff. For sikkerhets skyld har jeg holdt meg til samme merke (Sika) i alt som angår veggen. Her har jeg brukt Sikaflex 11FC+. Primeren has på hver gang jeg finner en sprekk eller et brudd der det kan tenkes å glippe. Under arbeidet med vinduene tok jeg ett og ett vindu, helte ut en bitteliten skvett primer i en plasteske og brukte malepensel fra Ark Bokhandel, fordi Nille har slutta med billig dill og gått over til dyrt dill. Arbeidet med alle mulige plasser på forhånd, ble gjort med større mengder primer og malekost. Det er dyrt med essensielt!

1874317364_Vindusinnsetting2.JPG.8479b7a1d2ffcf587e96d49c4a113ea6.JPG

2. Preparere kanten av ruta med samme primer. 

855583139_Vindusinnsetting3.JPG.8af31d3a589402b6353e2a13c06e1ebe.JPG

 

 

3. Legge i noe som holder ruta på plass mens det arbeides med å tette på utsida. Jeg brukte "Biltema Dobbeltsidig tape". Denne er nok laga av samme gummistoff som det en fester (festa) frontruter på bil med. Det limer enormt, også til tre og PU-malt overflate (har erfart det uten at det var hensikten). Må trykkes fast. Denne hinna er en slags pakning, men det er ikke på innsida det må være tett, så det er ikke et must at det er det. 

321979180_Vindusinnsetting4.JPG.b83d6e90d4453a7a88317c4bf5ff2d28.JPG

 

937691252_Vindusinnsetting5.JPG.b0b14384032f966ff230ef807d5e9678.JPG

 

187641849_Vindusinnsetting6.JPG.f406e82e865dc5774bc8dc767d07f56f.JPG

 

4. Trykke ruta på plass. Ruta er så mjuk og båten så solid (!) at en kan presse med å mye trykk en vil, klarer ønsker.

152524234_Vindusinnsetting7.JPG.833355f79a4c0073f8827e8640fd8826.JPG

5. Finne fram plasthulkillisten og dra ut metervis av den, legge den opp på taket og deretter med en passe laus ende ned på dollbordet, eller la den henge ned fra taket. Dette er rett og slett viktig, for å unngå griseri med fugemassen seinere. Skjære til den enden en starter med.

1620136923_Vindusinnsetting8.JPG.7ab2db052345a4872f33d2754dd2c11d.JPG

 

6. Klemme ut en passe strime med fugemasse til et passe langt og ukomplisert område. Det hender gummilista løsner mens en jobber, og har den vært nede i fasen er den full av grisete masse som du så sveiver rundt med, om du har smørt på for langt, særlig oppover... Dette er kanskje mest kritisk for litt støle menn i sekstiåra som skal sitte på dollbordet og åle seg fram og tilbake etter ettelleranna som en kanskje sitter på, eller har glømt. 

479008041_Vindusinnsetting9.JPG.36d0bc7e3a294378d467a669a97b3efa.JPG

 

7. Forbore gjennom plastlista og inn i trevirket. Slå inn en messingstift (25x40) med flatt hode. Her er det kirsebærtre, knallhardt. Andre steder er det eik. Gummilista suger fast messingstiften så det er greit å holde hardt på gummilista når en borer, og drar boret ut, og mens en stifter.

 

1943027720_Vindusinnsetting91.JPG.36373dce486873885fe7e1380f33b04d.JPG

 

1904328415_Vindusinnsetting92.JPG.b88c452055fef0ca69d2b7e531a1bb70.JPG

 

8. Fortsette slik, med litt fugemasse og passe laus lengde hendende i rett retning. I dette vinduet var det passe bue i aktre vertikale karm, slik at jeg brukte en plastlist på 3/4 og skar til den siste forre vertikalen til sist. Smørte på ekstra fugemasse i hjørner og der karmen var ujamn (Gjelder særlig freste spor).578759567_Vindusinnsetting93.JPG.86ece0f897b959d6014aeee75242f392.JPG

 

1928690044_Vindusinnsetting94.JPG.005e87d6fc25ace5fe5ed914011bfbb2.JPG

 

 

 9. Estetikk. For estetikeren kan en jo prøve å ha jamne avstander mellom stiftene. For pragmatikeren gjelder det å få klemt inn plastlista alle steder det lar seg gjøre. Jeg er overhodet ikke fingernem i fingra. Min mulige fingernemhet sitter i de motoriske nervebanene, men det hjelper jo lite... Jeg har også funni ut at en med fordel kan skvise fugemassen ut med fingeren og kline det videre utover med en klut med whitesprit - slik at det tørker fort, og en kan pusse og slipe det av før det har kommi seg for langt inn i det omgivende trevirke. 

 

 

Vosso63

Vosso63

Innsetting av ruter (vinduer) i utfreste karmer eller karmer med innerlist. Vosso har, i denne utgaven, ikke hel ramme i verken kabin eller styrhus. Særlig i sistnevnte består veggen av flere stykker som ligger mot hverandre uten not eller fas, slik at de kan flytte seg innbyrdes. Jeg er ikke bombesikker på hva dette vil bety, men går for å prøve å få til det jeg prøvde sist, altså at vindu og "pakning" og ytterlist henger sammen. Lekkasjer skjer utenfra, slik at en må ha det tett utenfra. I styrhuset er det frest et spor på 12-15mm inn i veggen, uansett. 

Illustrasjonene er fra innsetting i karm med innerlister. Her brukte jeg en mjukere gummi-krålist (slik som ser ut som hulkil). På styrhusveggen brukte jeg ei gummilist, "Kvartstaff", med ei bul ytterst, slik at den holder spennet inn mot karm og vindu. Det skal anføres at jeg brukte mitt forelda, stusslige mobilkamera under operasjonen, da denne medfører et ikke ubetydelig stress, søl og griseri som jeg ikke ønsker å involvere mitt EOS-kamera med...

I de siste tre rutene jeg har satt inn har jeg brukt den nyere versjonen av Biltema-plastglass. Dette er Polykarbonat og er mye mjukere enn de forrige. Her vises utskjæring av disse. Det er intet stress ved utskjæring. Ingen varmgang, knusing eller sprekking. 1126919267_Vindusinnsetting1.JPG.90cb33caaf2fc173ecf31afa27041dc4.JPG 

 

1. Preparere det freste sporet, fasen: Jeg grunna hele veggen, inkludert fasen, med Owatrol D1, til metning. Deretter smørte jeg på "Sika Multiprimer Marine" med kost i alle de steder en skulle kunne finne på å ha i fuge/lime-stoff. For sikkerhets skyld har jeg holdt meg til samme merke (Sika) i alt som angår veggen. Her har jeg brukt Sikaflex 11FC+. Primeren has på hver gang jeg finner en sprekk eller et brudd der det kan tenkes å glippe.

1874317364_Vindusinnsetting2.JPG.8479b7a1d2ffcf587e96d49c4a113ea6.JPG

2. Preparere kanten av ruta med samme primer. 

855583139_Vindusinnsetting3.JPG.8af31d3a589402b6353e2a13c06e1ebe.JPG

 

 

3. Legge i noe som holder ruta på plass mens det arbeides med å tette på utsida. Jeg brukte "Biltema Dobbeltsidig tape". Denne er nok laga av samme gummistoff som det en fester (festa) frontruter på bil med. Det limer enormt, også til tre og PU-malt overflate (har erfart det uten at det var hensikten). Må trykkes fast. Denne hinna er en slags pakning, men det er ikke på innsida det må være tett, så det er ikke et must at det er det. 

321979180_Vindusinnsetting4.JPG.b83d6e90d4453a7a88317c4bf5ff2d28.JPG

 

937691252_Vindusinnsetting5.JPG.b0b14384032f966ff230ef807d5e9678.JPG

 

187641849_Vindusinnsetting6.JPG.f406e82e865dc5774bc8dc767d07f56f.JPG

 

4. Trykke ruta på plass. Ruta er så mjuk og båten så solid (!) at en kan presse med å mye trykk en vil, klarer ønsker.

152524234_Vindusinnsetting7.JPG.833355f79a4c0073f8827e8640fd8826.JPG

5. Finne fram plasthulkillisten og dra ut metervis av den, legge den opp på taket og deretter med en passe laus ende ned på dollbordet, eller la den henge ned fra taket. Dette er rett og slett viktig, for å unngå griseri med fugemassen seinere. Skjære til den enden en starter med.

1620136923_Vindusinnsetting8.JPG.7ab2db052345a4872f33d2754dd2c11d.JPG

 

6. Klemme ut en passe strime med fugemasse til et passe langt og ukomplisert område. Det hender gummilista løsner mens en jobber, og har den vært nede i fasen er den full av grisete masse som du så sveiver rundt med, om du har smørt på for langt, særlig oppover... Dette er kanskje mest kritisk for litt støle menn i sekstiåra som skal sitte på dollbordet og åle seg fram og tilbake etter ettelleranna som en kanskje sitter på, eller har glømt. 

479008041_Vindusinnsetting9.JPG.36d0bc7e3a294378d467a669a97b3efa.JPG

 

7. Forbore gjennom plastlista og inn i trevirket. Slå inn en messingstift (25x40) med flatt hode. Her er det kirsebærtre, knallhardt. Andre steder er det eik. Gummilista suger fast messingstiften så det er greit å holde hardt på gummilista når en borer, og drar boret ut, og mens en stifter.

 

1943027720_Vindusinnsetting91.JPG.36373dce486873885fe7e1380f33b04d.JPG

 

1904328415_Vindusinnsetting92.JPG.b88c452055fef0ca69d2b7e531a1bb70.JPG

 

8. Fortsette slik, med litt fugemasse og passe laus lengde hendende i rett retning. I dette vinduet var det passe bue i aktre vertikale karm, slik at jeg brukte en plastlist på 3/4 og skar til den siste forre vertikalen til sist. Smørte på ekstra fugemasse i hjørner og der karmen var ujamn (Gjelder særlig freste spor).578759567_Vindusinnsetting93.JPG.86ece0f897b959d6014aeee75242f392.JPG

 

1928690044_Vindusinnsetting94.JPG.005e87d6fc25ace5fe5ed914011bfbb2.JPG

 

 

 9. Estetikk. For estetikeren kan en jo prøve å ha jamne avstander mellom stiftene. For pragmatikeren gjelder det å få klemt inn plastlista alle steder det lar seg gjøre. Jeg er overhodet ikke fingernem i fingra. Min mulige fingernemhet sitter i de motoriske nervebanene, men det hjelper jo lite... Jeg har også funni ut at en med fordel kan skvise fugemassen ut med fingeren og kline det videre utover med en klut med whitesprit - slik at det tørker fort, og en kan pusse og slipe det av før det har kommi seg for langt inn i det omgivende trevirke. 

 

 

Vosso63

Vosso63

Innsetting av ruter (vinduer) i utfreste karmer eller karmer med innerlist. Vosso har, i denne utgaven, ikke hel ramme i verken kabin eller styrhus. Særlig i sistnevnte består veggen av flere stykker som ligger mot hverandre uten not eller fas, slik at de kan flytte seg innbyrdes. Jeg er ikke bombesikker på hva dette vil bety, men går for å prøve å få til det jeg prøvde sist, altså at vindu og "pakning" og ytterlist henger sammen. Lekkasjer skjer utenfra, slik at en må ha det tett utenfra. I styrhuset er det frest et spor på 12-15mm inn i veggen, uansett. 

Illustrasjonene er fra innsetting i karm med innerlister. Her brukte jeg en mjukere gummi-krålist (slik som ser ut som hulkil). På styrhusveggen brukte jeg ei gummilist, "Kvartstaff", med ei bul ytterst, slik at den holder spennet inn mot karm og vindu. 

I de siste tre rutene jeg har satt inn har jeg brukt den nyere versjonen av Biltema-plastglass. Dette er Polykarbonat og er mye mjukere enn de forrige. Her vises utskjæring av disse. Det er intet stress ved utskjæring. Ingen varmgang, knusing eller sprekking. 1126919267_Vindusinnsetting1.JPG.90cb33caaf2fc173ecf31afa27041dc4.JPG 

 

1. Preparere det freste sporet, fasen: Jeg grunna hele veggen, inkludert fasen, med Owatrol D1, til metning. Deretter smørte jeg på "Sika Multiprimer Marine" med kost i alle de steder en skulle kunne finne på å ha i fuge/lime-stoff. For sikkerhets skyld har jeg holdt meg til samme merke (Sika) i alt som angår veggen. Her har jeg brukt Sikaflex 11FC+. Primeren has på hver gang jeg finner en sprekk eller et brudd der det kan tenkes å glippe.

1874317364_Vindusinnsetting2.JPG.8479b7a1d2ffcf587e96d49c4a113ea6.JPG

2. Preparere kanten av ruta med samme primer. 

855583139_Vindusinnsetting3.JPG.8af31d3a589402b6353e2a13c06e1ebe.JPG

 

 

3. Legge i noe som holder ruta på plass mens det arbeides med å tette på utsida. Jeg brukte "Biltema Dobbeltsidig tape". Denne er nok laga av samme gummistoff som det en fester (festa) frontruter på bil med. Det limer enormt, også til tre og PU-malt overflate (har erfart det uten at det var hensikten). Må trykkes fast. Denne hinna er en slags pakning, men det er ikke på innsida det må være tett, så det er ikke et must at det er det. 

321979180_Vindusinnsetting4.JPG.b83d6e90d4453a7a88317c4bf5ff2d28.JPG

 

937691252_Vindusinnsetting5.JPG.b0b14384032f966ff230ef807d5e9678.JPG

 

187641849_Vindusinnsetting6.JPG.f406e82e865dc5774bc8dc767d07f56f.JPG

 

4. Trykke ruta på plass. Ruta er så mjuk og båten så solid (!) at en kan presse med å mye trykk en vil, klarer ønsker.

152524234_Vindusinnsetting7.JPG.833355f79a4c0073f8827e8640fd8826.JPG

5. Finne fram plasthulkillisten og dra ut metervis av den, legge den opp på taket og deretter med en passe laus ende ned på dollbordet, eller la den henge ned fra taket. Dette er rett og slett viktig, for å unngå griseri med fugemassen seinere. Skjære til den enden en starter med.

1620136923_Vindusinnsetting8.JPG.7ab2db052345a4872f33d2754dd2c11d.JPG

 

6. Klemme ut en passe strime med fugemasse til et passe langt og ukomplisert område. Det hender gummilista løsner mens en jobber, og har den vært nede i fasen er den full av grisete masse som du så sveiver rundt med, om du har smørt på for langt, særlig oppover... Dette er kanskje mest kritisk for litt støle menn i sekstiåra som skal sitte på dollbordet og åle seg fram og tilbake etter ettelleranna som en kanskje sitter på, eller har glømt. 

479008041_Vindusinnsetting9.JPG.36d0bc7e3a294378d467a669a97b3efa.JPG

 

7. Forbore gjennom plastlista og inn i trevirket. Slå inn en messingstift (25x40) med flatt hode. Her er det kirsebærtre, knallhardt. Andre steder er det eik. Gummilista suger fast messingstiften så det er greit å holde hardt på gummilista når en borer, og drar boret ut, og mens en stifter.

 

1943027720_Vindusinnsetting91.JPG.36373dce486873885fe7e1380f33b04d.JPG

 

1904328415_Vindusinnsetting92.JPG.b88c452055fef0ca69d2b7e531a1bb70.JPG

 

8. Fortsette slik, med litt fugemasse og passe laus lengde hendende i rett retning. I dette vinduet var det passe bue i aktre vertikale karm, slik at jeg brukte en plastlist på 3/4 og skar til den siste forre vertikalen til sist. Smørte på ekstra fugemasse i hjørner og der karmen var ujamn (Gjelder særlig freste spor).578759567_Vindusinnsetting93.JPG.86ece0f897b959d6014aeee75242f392.JPG

 

1928690044_Vindusinnsetting94.JPG.005e87d6fc25ace5fe5ed914011bfbb2.JPG

 

 

 9. Estetikk. For estetikeren kan en jo prøve å ha jamne avstander mellom stiftene. For pragmatikeren gjelder det å få klemt inn plastlista alle steder det lar seg gjøre. Jeg er overhodet ikke fingernem i fingra. Min mulige fingernemhet sitter i de motoriske nervebanene, men det hjelper jo lite... Jeg har også funni ut at en med fordel kan skvise fugemassen ut med fingeren og kline det videre utover med en klut med whitesprit - slik at det tørker fort, og en kan pusse og slipe det av før det har kommi seg for langt inn i det omgivende trevirke. 

 

 



×
×
  • Create New...