Vosso63
Jeg har tenkt. Det er slik en gjør på hytta, i innlandet, vekke fra det maritime, men kanskje nærere det håndverket som ligger bak. Her på hytta har jeg bøker, slik jeg i og for seg også har hjemme. Her blir det lest, i større grad enn hjemme. Jeg sa jo, og har vel og sagt det før, at jeg har "måttet finne ut av det meste" på egen hånd. Det er både jug og sanning. Jeg har jo snakka med folk, men så kan jeg altså også lese. En forfatter som kan uhyggelig mye, og som klarer å formidle det, er Jon Bojer Godal. En kan spørre folk med eller uten trebåt, folk som har vokst opp med det, eller kanskje til og med jobba med det, eller i det, som fisker eller sjømann eller seiler). Eller slenge ut noe her på Båtplassen. Oftest får en reproduserte svar, eller noe som ikke har fast sikker kilde, men nærmest har gått som hviskeleik.
Godal går til kjelda, til båtbyggerne, til verft, tuft, bedding, ut i skogen og henter virke, blir med til saga eller bivåner høgginga.
Jeg anbefaler alle interesserte i båter, som jo er basert på trebåtbygging, å kjøpe det de får tak i av Jon Bojer Godal. For å holde ham "flytende". Vi båtfolk sutrer over at stabbur og hele garder i Gudbrands-, Halling-, Øster- og Setesdal bevares, mens båtene våre går i saksa. Vi stresses av og fryser langs ryggraden av alle nausta og kaianleggene som bare blir borte. Og så glømmer vi at alt bevaringsarbeidet av stabbur og stavkirker har starta med ildsjeler, med Sandvig, Heiberg og Blix. Godal driver et voldsomt dokumentasjonsarbeid av trebåter, naust, grindbygg og mye anna.
Nok om det.
Nå har jeg lest "Tradisjonsbåtar i Møre og Romsdal" av nevnte Godal. Ikke hele, men slikt innimellom, som en gjør med store verk der en må tenke og se for seg.
Jeg trur ikke båten til @RørOhoyer en dory (eller posebåt, som er navnet nordpå). Jeg trur den er blitt til etter doryene, kanskje etter samme form, med liknende maler, men er bygget som havseiler. Altså at ikke bare Askvik bygde havseilere på grunnlag av sine doryer (Troll), men at båtbyggerne i Vestnes-Tresfjorden prøvde seg på det samme.
I min dory er alle banda fra 2m akter for framstevn til 2 m foran akterstevn laga i doble "sveidde" eikeband. På "Troll", bildet fra finn.no vist i et tidligere innlegg av "enslagsgjest", ser en disse tynne ribbene, eikebanda. Men på din er det forseggjorte skikkelige band, som altså minner om spant (sjøl om de neppe er det). I doryen til en fyr heromkring er det også slike flotte, solide, tjukke band. Jeg trur kanskje disse er bygget som lystbåter, havseilere, ikke som bruksbåter. Laga med de produksjonslinjene som eksisterte, med den arbeidsstokken de hadde.
De følgende bildene er fra bygging av sjark på Kjøpstad
Her, i teksten under bildet av Skorgenes, står det ..."Her vart det bygd både småbatar til sildefiskeria, sjarkar, og store havseglarar."