Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Denne uka har jeg hatt full råderett over all tid, men det tok si tid å komme i gang. Først i ettermiddag var tilstrekkelig rydding unnagjort, tilstrekkelig tenking tenkt, og tilstrekkelige materialer innkjøpt. Skal ikke dvele ved siste punkt, men innrømmer at jeg må ty til lekter i gran (med full lufting på alle kanter) for å forsvare innhogget i familiens økonomi.

Benkene akter skal kunne heves, vippes opp, samt tas av slik at jeg kommer til alt under dørken. Jeg gjør alt ferdig på sb side først, og kopierer på bb etterpå. Benken er fundamentert i en tilskåret bjelke i furu, og hengsla med gangjern, men skal altså utføres i gran. Om jeg får tak i rimeligere furu seinere, får jeg heller lage nye da.

Ved konsollene (styringa er på bb side) skal det være stoler som jeg har festeanordninger til, men korte sådanne. Disse skal hvile på noe jeg må finne på neste uke. Kanskje blir det samme type vippbare benker, kanskje noe mer permanent. Jeg syns det er fint å kunne åpne opp totalt akter, slik at en kan boltre seg og slipper å klemme seg fram. 

Greit å komme i gang, men ingen umiddelbar lykkefølelse. Sommeren er snart slutt, men båten må ut i sjøen ganske snart. Den har blitt skremmende tørr i varmen! 

1852184956_Benksbakter.JPG.d2e34ba2f42f52e4d8ae50fef9716003.JPG

416064597_Benksbakterf.JPG.e80bbfd71bf209646d45ca9846269d77.JPG

Vosso63

Vosso63

Denne uka har jeg hatt full råderett over all tid, men det tok si tid å komme i gang. Først i ettermiddag var tilstrekkelig rydding unnagjort, tilstrekkelig tenking tenkt, og tilstrekkelige materialer innkjøpt. Skal ikke dvele ved siste punkt, men innrømmer at jeg må ty til lekter i gran (med full lufting på alle kanter) for å forsvare innhogget i familiens økonomi.

Benken akter skal kunne heves, vippes opp, samt tas av slik at jeg kommer til alt under dørken. Den er fundamentert i en tilskåret bjelke i furu, og hengsla med gangjern, men skal altså utføres i gran. Om jeg får tak i rimeligere furu seinere, får jeg heller lage nye da.

Greit å komme i gang, men ingen umiddelbar lykkefølelse. Sommeren er snart slutt, men båten må ut i sjøen ganske snart. Den har blitt skremmende tørr i varmen! 

1852184956_Benksbakter.JPG.d2e34ba2f42f52e4d8ae50fef9716003.JPG

416064597_Benksbakterf.JPG.e80bbfd71bf209646d45ca9846269d77.JPG

• Create New...