Vosso63
Det er jo ikke gøy, hva nå gøy har med båt å gjøre, å begynne sesongen med å skifte ut bord og band. Ikke at det er noen unnskyldning for at intet har blitt gjort i år. Så langt. Det er bare slik at det havner lenger og lenger bak i køen av slikt som skal være gjort. Dessuten har andre ting skjedd i verda.
I begynnelsen av uka, på slutten av en gråsteinsmur i det av hagan som er reetablert etter at nyveg-anlegginga har satt i gang kjedereaksjoner av alt som omfattes av begrepet infrastruktur, plinga det inn en bekymringsmelding. Havnesjefen undra seg på om Vosso snart skulle vært sjøsatt; hvordan det lå an, liksom.
Dermed måtte jeg, og ga fruen beskjed om det. At jeg måtte!
Så nå er jeg i gang.
Hvordan jeg skal få reparert oppsprekking og råte på babord side framme, får vi sjå etter hvert.
Jeg har vært nede på brygga mi og skjært ut et stykke av en av to kondemnerte båter som ligger der. De ligger der fordi jeg a) sjelden kaster noe som skal kunne brukes, og b) å noensinne få bygd noe som kan minne om et hus, et mininaust eller ei kasse med lokk, kan jeg se langt etter. Naustet er dermed disse to båtene, samt ei omsnudd withjolle som tak.
Strandebarmborda er tynnere enn det som kreves, men allerede bua slik Vossos skrog er. Planen er å skjære ut smale bord å legge inn, og så laminere ved å bruke dobbelt tykkelse.
I dag har jeg laga til grovformene av banda (spantene). Jeg bruker tommetjukk furu, kjerneved, og sager profilen, mot skrogborda med el.stikksag. Så kopierer jeg profilen over på et nytt bord, og limer dem sammen. Denne gang har jeg stått over epoksy, og bruker ordinært vinterlim. Liker ikke den tette epoksyhinna inne i trevirket. Javisst har jeg brukt det mye, men nå har jeg ombestemt meg.
I morra skal jeg prøve å få det mer nøyaktig tilpassa mot eksisterende skrog, før jeg skjærer bort det som skal erstattes. Kanskje blir de gamle strandebarmborda for dårlige? Kanskje høvler jeg til noen andre og ferskere bord?
Ikke godt å si.
Fint å være i gang att, sjøl om vårvarmen forsvant med mars og kanskje ikke er tilbakatt før nærmere mai.