Vosso63
Mest for ordens skyld, min orden, altså, iler jeg til med siste oppdateringer. Ser stadig at jeg har glømt å skrive ned et produkt, dimensjon, spesifikasjon og anna. Det er vanskelig når de som fallbyr varer forsvinner fra by- og gatebildet, og en skal orientere seg på nettet. Både vanskelig og ikke minst (!), fryktelig kjedelig!
Jeg har skrudd fast bordgangen/ banda (spantene) med 8mm galvanisert gjengejern. Et forslag fra Facebook om å sveise nytt hode i endene på gjengejerna lot seg ikke gjøre reint praktisk. Så god tid har jeg ikke til å surre meg bort i vennetjenester eller profesjonelle. Jeg har brukt - stort sett - vanlige muttere og skiver, og noen steder skrudd mutteren rett på, og så dratt den litt inn i det gamle hullet etter båtsaumen. Planen er å slipe det jamnt og litt rundt ned med vinkelsliper. På innsida venter jeg i det lengste med det. Det er knusktørt, og ildebrann ønskes ikke. Etter at alt var på plass, ble alt nytt og hvitt trevirke beisa med Jotun impregnering.
Etter at alt var festa sånn passe, gikk jeg over med Simson Deck Caulk, svart, i overgangene mellom den gamle bordgangen og de innsatte nye borda. Jeg har gjort det i to omganger, og skal slipe det til når jeg skal ta skroget utvendig - før sjøsetting. (Jeg er nødt til å få løfta båten minst to kabbehøyder for å komme innunder på en noenlunde helsevennlig måte). At jeg valgte akkurat dette "gummistoffet" skyldes at jeg hadde igjen en del etter tidligere arbeid med dørk og dekk.
Sprekkene jeg tetta utvendig med bly i forrige periode, har åpna seg så mye at blyet har falt av. Jeg har dratt av så mye jeg syns er nødvendig og rensa dem sånn passe. Det tettemidlet jeg brukte sist, i 2017 (?) minna om "Farm80", men hadde et annet produktnavn, var brunt, litt mer kittaktig og enklere å bearbeide. Litt sånn som når en fikk ferske lakrisbåter som var mjuke inni, kontra de som hadde liggi lenge og antok konsistensen til gummilister.
Farm80 er veldig dyrt. Dette andre var langt billigere, men egentlig altfor dyrt. Jeg har prøvd "Roof"-asfalttettestoff fra Tec7, og det er også nesten absurd dyrt! Alt dette minner om neglelakkfjerner av 99% aceton, til 99ganger prisen av utgangsstoffet....
Nå har jeg kjøpt 5 liter asfalttettestoff kalt "Takmasse" på biltema, samt 1 boks "klisterasfalt". De egner seg til å tette store robuste, gamle dorrier. Vosso er absolutt penest på litt avstand. Det viktigste er at hun er tett, flyter, og ikke råtner!
Jeg har lagt innvendig blyremser over de gjennomgående sprekkene i den nesten horisontale bordgangen under vannlinja. Disse er skrudd fast med 13mm lange monteringsskruer med svarte elokserte hoder. Nei, de holder ikke mot anna metall, og vil føre til rustvann, men er veldig lette å skru i (skruhakket er så skarpt at skruen sitter godt på phillips-bit'en). Mellom bord og blyremse har jeg klint på klisterasfalt med metallsparkel. Veldig lett å bearbeide. Jeg har dekka sprekkene, men ikke bevisst fylt dem. Stoffet blir litt hardt ved tørking, så utenfra skal jeg bruke dette andre tettestoffet "Takmasse". Med bly på begge sider skal det være mulighet for en viss svelling og bevegelse.
I tillegg har jeg festa bordet over og under sprekken, direkte i de tjukke banda som ligger mot bunnen i båten. Franske treskruer, syrefaste, 8mm. Det samme med hodene her som i båtsida. De er ikke glatte og runde, men jeg så ikke noe anna som passa.