Vosso63
Det er ikke bare Vosso som representerer det forfalne og forgjengelige i denne havna, @xr4ti! Faktisk er det rekker innafor Vosso med noe som snart bare minner om båt! Vi er to aktive gæmliser i havna med noe som skal utpå. De andre er vel mer tvilsomme.
Det jeg skreiv en haug med ord om, sist jeg skreiv en haug med ord om Vosso, var et uheldig valg av trevirke. Dessverre kom det noe i vegen, og brått var innlegget borte. Det likner ikke meg å bruke stusslig virke, og det er ingen avgjørelse jeg umiddelbart bifaller…
Årsaken er sjølsagt at jeg har dårlig tid – og like sjølsagt – at prisene er skyhøye. En kan finne godt virke blant det som kalles forskaling, men om jeg har klart det nå, er tvilsomt. Nå bruker jeg altså 146mm breie bord, som bankers vil slå seg, om de får ligge fritt, og som vil ha ganske stor evne til å svelle. Jeg har brukt mye tid på å tenke, men nå skrur jeg det fast med minst to skruer mot alle tverrborda under. Proppinga er vel kanskje det artigste arbeidet, så det kan nok se bra ut før Vosso går på sjøen. Jeg tenker at jeg skal pøse på med olje og kanskje tjære, og impregnering. Lukene får jeg forsøke å skjære ut etter at hele dørken er lagt, og bruke mer tid på å krympe dem, enn å justere sjølve dørken. Borda var høvla på ene sida, så jeg trengte bare høvle/slipe på andre. Kanten er el-høvla og natesporet er tatt på måfå, frihånd, med 2mm elhøvling. Dørken i det åpne rommet akter er jo laga av lemmer i eik, men de er behandla med linolje og har derfor blitt svært mørke. Om jeg bruker tjæreblanding inni, blir det nok om lag like mørkt, men det må nok til om jeg skal unngå sopp og råte. Uansett virke, er det nok behandlinga som er det avgjørende. Sjøl nå, i juni, regner det forholdsvis mye, slik det og gjorde i mai. Det regner også halve vinteren, og det er sjelden tørt lenge nok til at det blir egentlig tørt inni båten. Kanskje er det ikke dumt å bruke virke som har evne til å bli metta med noe abiotisk?
Å lage propper er blitt noe av det artigste arbeidet ombord. Særlig fordi det markerer slutten på et del-arbeid.
I romma mellom tverrstokkene må jeg lage til lemmer så jeg kommer til og får sett. Antar jeg finner en måte å gjøre det på i ettertid. Dørken må festes godt, med to eller tre skruer per tverrstokk. En ser jo allerede at borda slår seg.
Jeg fyller dette avgrensa området med dørk, og unnlater å legge dørken under benkene. Bruker heller kasser, kurver, eller noe sånt, inni dem. Tviler på at det blir noe i nærheten av tekstiler og skumgummi i dette kalenderåret. Får bruke eventuelle tørre dager i høst til å lage grovinnredning av alt som skal bli komfortabelt i neste omgang.