Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

I dag fikk jeg lagt nater i dørken. Først la jeg bomullstråd i bunnen av natespora. Fordi jeg ikke veit hvor mye borda vil svelle, hadde jeg lagt inn ganske stor monn for om lag annenhver bordgang. Dermed varierte ilegget fra dobbelt til kvadruppelt. Hver tråd er i utgangspunktet dobbel, så det ble litt å dytte på. Nok en gang viste øksa seg å være best. Jeg hadde tatt høyde for at denne vesle billigøksa var for skarp, men slapp å butte den. Det gikk fint å "rulle" på skrå, og krysse fram og tilbake. Jeg pressa ikke trådene mye sammen, da det først og fremst var meint som "bunn", altså at ikke natemassen skulle renne gjennom, men fylle sporet. 

1091584549_15.6.22Bomullstrd.JPG.49b2013fe090ba8e2fe6d4b6e30e53cd.JPG

Jeg sto over priming, da den i utgangspunktet er meint brukt på teakdekk, og andre feite tresorter. Trur ikke denne furua er særlig feit. Dessuten er alt som inneholder ordet "teak" sammen med marine uttrykk uforholdsmessig dyrt. (Det er beregna for et anna marked, en anna forsamling enn den jeg hører til i.) Antar dette sterkt klebrige stoffet sitter dønn fast i alt det påføres. Sjølsagt brukte jeg engangs-plasthansker. Hadde igjen litt av den gamle "Simson Deck Caulk" fra Bostik, men den viste seg å være for seig. Kjøpte derfor tre "patroner" (a 300ml) av Biltamas ms-baserte "Marine Caulking". Jeg merka ingen forskjell i påføring. Biltamas produkt var akkurat like lettflytende som sin ekslusive Simson fetter, og koster en tredel av den. Sjølsagt vi jeg først få vite om det har lønt seg om et års tid, men kan egentlig ikke forstå at det skal være særlig forskjell!

Nå blir det å vente minst tre døgn før jeg tør å grisle bortpå svineriet.

1175057774_15.6.22Natetdrk.JPG.a7e3b324a675b7755d3c574b9200f174.JPG

Satser på å begynne med installasjoner på taket, eller kanskje rydde litt av kaoset under båten. "Salongen" skal få fred!

Vosso63

Vosso63

I dag fikk jeg lagt nater i dørken. Først la jeg bomullstråd i bunnen av natespora. Fordi jeg ikke veit hvor mye borda vil svelle, hadde jeg lagt inn ganske stor monn for om lag annenhver bordgang. Dermed varierte ilegget fra dobbelt til kvadruppelt. Hver tråd er i utgangspunktet dobbel, så det ble litt å dytte på. Nok en gang viste øksa seg å være best. Jeg hadde tatt høyde for at denne vesle billigøksa var for skarp, men slapp å butte den. Det gikk fint å "rulle" på skrå, og krysse fram og tilbake. Jeg pressa ikke trådene mye sammen, da det først og fremst var meint som "bunn", altså at ikke natemassen skulle renne gjennom, men fylle sporet. 

Jeg sto over priming, da den i utgangspunktet er meint brukt på teakdekk, og andre feite tresorter. Trur ikke denne furua er særlig feit. Dessuten er alt som inneholder ordet "teak" sammen med marine uttrykk uforholdsmessig dyrt. (Det er beregna for et anna marked, en anna forsamling enn den jeg hører til i.) Antar dette sterkt klebrige stoffet sitter dønn fast i alt det påføres. Sjølsagt brukte jeg engangs-plasthansker. Hadde igjen litt av den gamle "Simson Deck Caulk" fra Bostik, men den viste seg å være for seig. Kjøpte derfor tre "patroner" (a 300ml) av Biltamas ms-baserte "Marine Caulking". Jeg merka ingen forskjell i påføring. Biltamas produkt var akkurat like lettflytende som sine ekslusive Simson fetter, og koster en tredel av den. Sjølsagt vi jeg først få vite om det har lønt seg om et års tid, men kan egentlig ikke forstå at det skal være særlig forskjell!

Satser på å begynne med installasjoner på taket, eller kanskje rydde litt av kaoset under båten. "Salongen" skal få fred!

Vosso63

Vosso63

Hadde igjen litt av den gamle "Simson Deck Caulk" fra Bostik, men den viste seg å være for seig. Kjøpte derfor tre "patroner" (a 300ml) av Biltamas ms-baserte "Marine Caulking". Jeg merka ingen forskjell i påføring. Biltamas produkt var akkurat like lettflytende som sine ekslusive Simson fetter, og koster en tredel av den. Sjølsagt vi jeg først få vite om det har lønt seg om et års tid, men kan egentlig ikke forstå at det skal være særlig forskjell!

• Create New...