Vosso63
I dag føler jeg meg noenlunde tilfreds. Jeg har kommet over følelsen av å baske med grunnleggende greier som burde vært gjort før. Mye av dette som skal fikses i en gammal trebåt er så langt nede mot den mørke bunnen av en diger fjord, og ja, asså, må jo gjøres, men det monner liksom ikke. Endelig har jeg havna oppe i vassyta og kan glede meg til snart å gjøre mer detaljer, pussing, oljing og slikt mer estetisk.
Jeg har skåret ut lukehullene i dørken. Kom heldigvis på at jeg skal ha bord inni der, slik at jeg fikk satt av plass til fundamentet. På grunn av tverrborda mellom banda (spantene) måtte jeg ha seks slike lukehull. De ble skåret på frihånd utfra de ferdiglaga skårene. Burde holdt meg til ett skår per hull. Mye lettere å bevege seg i en harmonisk bua retning (altså ikke som om det er rektangulært). På grunn av 45 graders hellinga på saga, måtte jeg være litt forsiktig i "vendingene". Begynte lengst forut, og fikk det bra til etter et par luker. Best bare å hive seg ut i det. Lokkene ble avstiva med bord, samme vei som karmene skal bli. Brukte overfres på kanten for at den ikke skulle få for stor flate mot "karmen" i golvet. Mulig jeg legger gummilist (vindustetting) i hakket. Mulig jeg lakker kanten eller behandler den med noe som gjør at den ikke setter seg for voldsomt sammen med karmen. Vinylprimer, kanskje?
Alle inspeksjonshullene er skåret ut
Var ikke helt heldig med målgangen etter en runde på første forsøk. Denne luka blir i det minste lettere å åpne etter trutning. Hva jeg skal bruke, veit jeg ikke. Kanskje tau? Disse innfelte lukehåndtakene tåler ikke all verden før de ryker. Noen som veit om håndtak som tåler at det røskes litt?
Avstiving med 1 til 2 bord per lokk
Mengder av skruer og propper, men ikke lim.
Lokket skal ikke få sjans til å slå seg, og min 100kg tunge sønn skal få lov å komme dundrende ned fra framdekket.
Grovsliping av form med vinkelsliper
Sånn noenlunde ferdig. Lokket litt mindre enn hullet, med monn til mer justering/sliping i den tynne bremmen
En av de to store lukene akter for der bordet kommer.
Det framre hullet har fått karm under dørken av justert 2tom2. Skrudd fast i alle dørkborda.
Lokket lengst forut ligger på karm, de andre bare ligger oppi hullene sine - til det blir lyst, og jeg kan fortsette.