Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Hele sankthansaften gikk med, og jeg vekselvis forbanna og velsigna kvelden og alle mine mer eller mindre lure innfall i timesvis. Fem over tolv var dørken olja, så jeg kan ta helga. Ei lita røykepause inn i denne lyse natta som kulminerer i Sankthans, som ingen egentlig feirer, bortsett fra at den heter det. Slik Marimesse og Skoklefallsdagen også finnes men asså uten lys kveld først og derfor har mista betydninga for oss. Ingen danser rundt bålet eller drikker seg full natta før Skoklefall eller Syftesok.

Sukkinga og forbannelsene skyldtes at jeg sjølsagt måtte lage fire lekter under hvert lokk, og i tillegg måtte lokka beskjæres. De spratt fort opp om jeg kom til å trå på kanten der det ikke var lekt. Lektene ble festa ovenfra, med skrue og propp, slik at dørken nå ser ut som om den har hatt apekopper - som så har blitt forandra til anslagsvis 150 runde arr. 

Jaja, men nå er herligheten i hvert fall olja. Hva det er i olja har jeg glømt. Antar det er en miks av terpentin, kokt linolje og en dæsj owatrol eller benar. Får sjå på søndag!

1640470107_23.6.22Drkolja.jpg.e481dc72b51e2dbf4e3e0ed7720f7ee5.jpg

Vosso63

Vosso63

Hele sankthansaften gikk med, og jeg vekselvis forbanna og velsigna kvelden og alle mine mer eller mindre lure innfall i timesvis. Fem over tolv var dørken olja, så jeg kan ta helga. Ei lita røykepause inn i denne lyse natta som kulminerer i Sankthans, som ingen egentlig feirer, bortsett fra at den heter det. Slik Marimesse og Skoklefallsdagen også finnes men asså uten lys kveld først og derfor har mista betydninga for oss. Ingen danser rundt bålet eller drikker seg full natta før Skoklefall eller Syftesok.

Sukkinga og forbannelsene skyldtes at jeg sjølsagt måtte lage fire lekter under hvert lokk, og i tillegg måtte lokka beskjæres. De spratt fort opp om jeg kom til å trå på kanten der det ikke var lekt. Lektene ble festa ovenfra, med skrue og propp, slik at dørken nå ser ut som om den har hatt apekopper - som så har blitt forandra til anslagsvis 200 runde arr. 

Jaja, men nå er herligheten i hvert fall olja. Hva det er i olja har jeg glømt. Antar det er en miks av terpentin, kokt linolje og en dæsj owatrol eller benar. Får sjå på søndag!

1640470107_23.6.22Drkolja.jpg.e481dc72b51e2dbf4e3e0ed7720f7ee5.jpg

• Create New...