Vosso63
Nå jobber jeg utelukkende for å stille uroen i meg. Jeg burde ha kunnet glede meg over akkurat slikt som dette, men det er som om høsten er her alt, tross plenty varme. Det blir merkbart mørkere tidligere, og på sjøen er det som om båtene hele tida haster hjem. Tida da de gikk for sakte fart utover er over.
I begynnelsen av oktober går de første båtene opp her i havna. Planen er å gå ut da, slik at om det nå skjærer seg helt, er alt på plass av maskinell og personell til å heise oppatt...
I dag, på 5-6 timer, fikk jeg skrudd på fronten og laga lokket. Fronten består av 3 bord a 15cm med 0,5 cm gliper. Dermed går den en anelse over lokket, og kan danne basis for en nedfellbar karm. Det kjennes ikke bak på knærne, så det går. Om det blir træl med denne kanten, får jeg høvle den ned. Det er ikke stort problem. Lokket har jeg laga i ett stykke, med 4 tverrbord. Planen er å sette på fire hengsler nedfelt i både lokk og det faste bordet innerst, justere høyden innerst med et bord under på langs, etter at jeg er sikker på at det glir lett, og så, når alt virker rett, skjære lokket i to. Jeg har satt av ei glipe på et par cm ytterst til svelling, og antar at jeg kutter lokket med to parallelle snitt, for å få glipe også mellom lokka. All erfaring tilsier store bevegelser.
Deretter trur jeg at jeg tar den hylla som er rett framfor, repeterer på babord side, og gjør så mye jeg kan med trappa - før jeg lager rygger (om jeg trenger det?)
Ettersom jeg altså føler at jeg har dårlig tid, kan jeg ikke slipe med noe varsomt og reint, med filter og støvsuger, men durer i vei med vinkelsliper. Jeg veit det vil synes når olja kommer på, men orker ikke pille og dille. Slipeskiva (rondell) tar treproppene utrulig fort. Det er jo det som gjør det tar tid. Tilpasse trestykker, på med tvinger, bore hull, bore trepropphull, skru i skrue, lage propper, proppe, slipe. Tross god trening og gode redskaper, tar det sin tid.
Og så er det så lite raffinert, så lite stilig, med bare slike firkanta kasser. Jeg håper jo at jeg til våren, med båten på sjøen ett eller anna sted (det aner jeg lite om), kan kose meg med lister og karmer, og seinere skumgummi og tekstiler.
Nå er det det grøvste, og bare det.