Vosso63
Da har jeg per "Finn.no" fått tak i to stk Sønnak sr650. Hver er på 142Ah og har en enorm vekt (35kg). Jeg antar at de går inn i hullet under dørken inne i styrhuset, der mine litt mye utladede er. Tenker litt på om jeg skal helt koble ut det ene og ha det absolutt fullt til enhver tid. Jeg har bryter, men er litt i tvil. Om jeg har begge kobla på vil vel begge tappes omtrent like mye? (bryteren har 0, 1, 2 og 1+2). Vurderer også å ha et bittelite 12Ah kobla på en egen helt lukka krets til en liten separat lensepumpe. Jeg har det i den lille ikkelensende åpne småbåten, og tross mye nedbør trenger jeg ikke lade batteriet ofte. En slik liten lensepumpe med flottørbryter bruker ikke mye strøm og batteriet er så lite at jeg kan (med to) bytte til helt fullt med jevne mellomrom.
Jeg har også tenkt å montere min nye startmotor (kjøpt i 2019) før jeg starter opp sabben. Den gamle er original, og jeg har åpna den tre ganger for å fiffe opp børstene. Den kan jeg ikke stole på.
Det er spådd kraftig nordavind i morgen, noe som er optimalt for skånsom tørking av skroget. Gjennomblåsing med kjølig nordavind er jo nesten ideelt. Jeg skal bare fylle i så mye asfalttetting jeg rekker/orker. Det skal være oppholdsvær tilstrekkelig lenge (mandag-tirsdag) til at jeg får lagt et ytre beskyttende lag med en halvtørkende olje over vannlinja, får slipt ned og olja skrogreparasjonen og får tørka overflata på alt under vannlinja slik at bånnstoffet sitter.
Deretter blir det å se hva jeg rekker før det dukker opp en fin dag med fin flo, fri fra barn og plikter, velvillighet fra alle makter og en hvilket som helst lykkedings om den så skulle ha vært i berøring med Durek, Snåsamannen eller vært høgd ut av en stein i Mekka.
Sjølsagt flyter Vosso.
Sjølsagt starter Sabben.
Sjølsagt har jeg så mye strøm at jeg kan selge på svartebørs...