Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Da har jeg henta batteriene. De er 3-5cm for høye for hullet de skal stå i. Over er det dørk. Under er det et golv i kryssfiner. Jeg veit ikke om jeg skal senke golvet under dem, og komme nærmere den tidvis vassdekte kjølstokken, eller om jeg skal installere dem inne på en av sidene. Problemet er at de veier 2x35kg, og det hadde jeg ikke lagt inn i kalkylene for balansen pentri (bb) og dass (sb). Styrekonsollen, og dermed meg (80kg) er på bb side. Om jeg går aleine - noe som stadig vekk skjer - liker jeg ikke slagside, uansett. Må kanskje legge inn vanntanker på begge sider.

Hvor lange batterikabler kan jeg ha? Er det noen grense for det?  

 

Kanskje kan jeg finne noe i plast med karm/kant, slik at de kan stå lavere men ikke risikere å havne i for fuktig miljø?

Er det noen ide å sette dem inn i en slik lukka boks jeg har sett til salgs rundt om? Og; finnes det slike tilpassa et batteri som er 285mm høyt?

 

Har liksom så innmari mye anna å surre med, men som antyda i tidligere innlegg opplever jeg at batteriene stadig blir tappa kjapt, sjøl om de ikke blir brukt. Kan det skje i et fuktig miljø? 

 

Jeg var sjølsagt i Vosso et par timer på formiddagen, mest for å se på at trevirket skulle tørke. Sprekken mellom lot og stevn bekymra meg hele natta, så jeg skrudde fast en galvanisert spikerplate på hver side, og fylte ut med asfaltmassen. Mest for å stabilsere, slik at det ikke slår seg under trutninga. Innser at jeg burde ha hatt Vossos eksteriør eksponert vesentlig mer i denne lange tørketida. Det har rett og slett krympa for mye. Mulig jeg setter på en spreder under etter at jeg er ferdig med smøringa. Jeg trur ikke vannfylling innvendig er særlig glupt akkurat nå. Trykket må komme utenfra og presse asfaltmassen inn. Den "Takmassen" var forøvrig veldig god å smøre på. Passe mjuk, og lett å kline utover, eller å "flytte". Trur jeg skal prøve å legge på den i suene, under hver bordgang, med sparkel. Får utstyre meg med nitrilhansker og bruke fingeren til glatting til slutt. Verre enn vasstrukkent kobberstoffgørr er det jo ikke. En får stå det av.   

Det lekker fra sidene i kabinen. Ikke fra vinduene, men fra overgangen eik-kirsebær. Skal prøve å legge på et seigt lag av benarolje, kanskje iblanda kokt linolje, utenpå hele kabinen. Går det ikke, får jeg håpe på finvær når hun har kommet hjem. Det er jo bare sprekker mellom friske trestykker, så en løsning må jo finnes. Men harmelig, sjølsagt! Forrige gang prøvde jeg glassklar fugemasse, men den var silikonaktig og minna for mye om gummi. Trenger noe som oppfører seg som normalt fuge/lime-stoff. Det er jo mest til dekking, ikke så mye til strekking (sprekkene er ørtynne, men kabinsidene er skrå, slik at vannet sildrer inn. Skulle aldri blanda eik og kirsebær, men gjort er gjort!

 

Akk & ve! Nå spår yr.no regn hele lørdag, det var absolutt ikke kjærkomment! Uff og uff! Windy gir meg lørdag ettermiddag til onsdag ettermiddag. 

 

Vosso63

Vosso63

Da har jeg henta batteriene. De er 3-5cm for høye for hullet de skal stå i. Over er det dørk. Under er det et golv i kryssfiner. Jeg veit ikke om jeg skal senke golvet under dem, og komme nærmere den tidvis vassdekte kjølstokken, eller om jeg skal installere dem inne på en av sidene. Problemet er at de veier 2x35kg, og det hadde jeg ikke lagt inn i kalkylene for balansen pentri (bb) og dass (sb). Styrekonsollen, og dermed meg (80kg) er på bb side. Om jeg går aleine - noe som stadig vekk skjer - liker jeg ikke slagside, uansett. Må kanskje legge inn vanntanker på begge sider.

Hvor lange batterikabler kan jeg ha? Er det noen grense for det?  

 

Kanskje kan jeg finne noe i plast med karm/kant, slik at de kan stå lavere men ikke risikere å havne i for fuktig miljø?

Er det noen ide å sette dem inn i en slik lukka boks jeg har sett til salgs rundt om? Og; finnes det slike tilpassa et batteri som er 285mm høyt?

 

Har liksom så innmari mye anna å surre med, men som antyda i tidligere innlegg opplever jeg at batteriene stadig blir tappa kjapt, sjøl om de ikke blir brukt. Kan det skje i et fuktig miljø? 

 

Jeg var sjølsagt i Vosso et par timer på formiddagen, mest for å se på at trevirket skulle tørke. Sprekken mellom lot og stevn bekymra meg hele natta, så jeg skrudde fast en galvanisert spikerplate på hver side, og fylte ut med asfaltmassen. Mest for å stabilsere, slik at det ikke slår seg under trutninga. Innser at jeg burde ha hatt Vossos eksteriør eksponert vesentlig mer i denne lange tørketida. Det har rett og slett krympa for mye. Mulig jeg setter på en spreder under etter at jeg er ferdig med smøringa. Jeg trur ikke vannfylling innvendig er særlig glupt akkurat nå. Trykket må komme utenfra og presse asfaltmassen inn. Den "Takmassen" var forøvrig veldig god å smøre på. Passe mjuk, og lett å kline utover, eller å "flytte". Trur jeg skal prøve å legge på den i suene, under hver bordgang, med sparkel. Får utstyre meg med nitrilhansker og bruke fingeren til glatting til slutt. Verre enn vasstrukkent kobberstoffgørr er det jo ikke. En får stå det av.   

Det lekker fra sidene i kabinen. Ikke fra vinduene, men fra overgangen eik-kirsebær. Skal prøve å legge på et seigt lag av benarolje, kanskje iblanda kokt linolje, utenpå hele kabinen. Går det ikke, får jeg håpe på finvær når hun har kommet hjem. Det er jo bare sprekker mellom friske trestykker, så en løsning må jo finnes. Men harmelig, sjølsagt! Forrige gang prøvde jeg glassklar fugemasse, men den var silikonaktig og minna for mye om gummi. Trenger noe som oppfører seg som normalt fuge/lime-stoff. Det er jo mest til dekking, ikke så mye til strekking (sprekkene er ørtynne, men kabinsidene er skrå, slik at vannet sildrer inn. Skulle aldri blanda eik og kirsebær, men gjort er gjort!

 

Akk & ve! Nå spår yr.no regn hele lørdag, det var absolutt ikke kjærkomment! Uff og uff!

 

Vosso63

Vosso63

Da har jeg henta batteriene. De er 3-5cm for høye for hullet de skal stå i. Over er det dørk. Under er det et golv i kryssfiner. Jeg veit ikke om jeg skal senke golvet under dem, og komme nærmere den tidvis vassdekte kjølstokken, eller om jeg skal installere dem inne på en av sidene. Problemet er at de veier 2x35kg, og det hadde jeg ikke lagt inn i kalkylene for balansen pentri (bb) og dass (sb). Styrekonsollen, og dermed meg (80kg) er på bb side. Om jeg går aleine - noe som stadig vekk skjer - liker jeg ikke slagside, uansett. Må kanskje legge inn vanntanker på begge sider.

Hvor lange batterikabler kan jeg ha? Er det noen grense for det?  

 

Kanskje kan jeg finne noe i plast med karm/kant, slik at de kan stå lavere men ikke risikere å havne i for fuktig miljø?

Er det noen ide å sette dem inn i en slik lukka boks jeg har sett til salgs rundt om? Og; finnes det slike tilpassa et batteri som er 285mm høyt?

 

Har liksom så innmari mye anna å surre med, men som antyda i tidligere innlegg opplever jeg at batteriene stadig blir tappa kjapt, sjøl om de ikke blir brukt. Kan det skje i et fuktig miljø? 

 

Jeg var sjølsagt i Vosso et par timer på formiddagen, mest for å se på at trevirket skulle tørke. Sprekken mellom lot og stevn bekymra meg hele natta, så jeg skrudde fast en galvanisert spikerplate på hver side, og fylte ut med asfaltmassen. Mest for å stabilsere, slik at det ikke slår seg under trutninga. Innser at jeg burde ha hatt Vossos eksteriør eksponert vesentlig mer i denne lange tørketida. Det har rett og slett krympa for mye. Mulig jeg setter på en spreder under etter at jeg er ferdig med smøringa. Jeg trur ikke vannfylling innvendig er særlig glupt akkurat nå. Trykket må komme utenfra og presse asfaltmassen inn. Den "Takmassen" var forøvrig veldig god å smøre på. Passe mjuk, og lett å kline utover, eller å "flytte". Trur jeg skal prøve å legge på den i suene, under hver bordgang, med sparkel. Får utstyre meg med nitrilhansker og bruke fingeren til glatting til slutt. Verre enn vasstrukkent kobberstoffgørr er det jo ikke. En får stå det av.   

Det lekker fra sidene i kabinen. Ikke fra vinduene, men fra overgangen eik-kirsebær. Skal prøve å legge på et seigt lag av benarolje, kanskje iblanda kokt linolje, utenpå hele kabinen. Går det ikke, får jeg håpe på finvær når hun har kommet hjem. Det er jo bare sprekker mellom friske trestykker, så en løsning må jo finnes. Men harmelig, sjølsagt! Forrige gang prøvde jeg glassklar fugemasse, men den var silikonaktig og minna for mye om gummi. Trenger noe som oppfører seg som normalt fuge/lime-stoff. Det er jo mest til dekking, ikke så mye til strekking (sprekkene er ørtynne, men kabinsidene er skrå, slik at vannet sildrer inn. Skulle aldri blanda eik og kirsebær, men gjort er gjort!

Vosso63

Vosso63

Da har jeg henta batteriene. De er 3-5cm for høye for hullet de skal stå i. Over er det dørk. Under er det et golv i kryssfiner. Jeg veit ikke om jeg skal senke golvet under dem, og komme nærmere den tidvis vassfylte kjølstokken, eller om jeg skal installere dem inne på en av sidene. Problemet er at de veier 2x35kg, og det hadde jeg ikke lagt inn i kalkylene for balansen pentri (bb) og dass (sb). Styrekonsollen, og dermed meg (80kg) er på bb side. Om jeg går aleine - noe som stadig vekk skjer - liker jeg ikke slagside, uansett. Må kanskje legge inn vanntanker på begge sider.

Hvor lange batterikabler kan jeg ha? Er det noen grense for det?  

 

Kanskje kan jeg finne noe i plast med karm/kant, slik at de kan stå lavere men ikke risikere å havne i for fuktig miljø?

Er det noen ide å sette dem inn i en slik lukka boks jeg har sett til salgs rundt om? Og; finnes det slike tilpassa et batteri som er 285mm høyt?

 

Har liksom så innmari mye anna å surre med, men som antyda i tidligere innlegg opplever jeg at batteriene stadig blir tappa kjapt, sjøl om de ikke blir brukt. Kan det skje i et fuktig miljø? 

 

Jeg var sjølsagt i Vosso et par timer på formiddagen, mest for å se på at trevirket skulle tørke. Sprekken mellom lot og stevn bekymra meg hele natta, så jeg skrudde fast en galvanisert spikerplate på hver side, og fylte ut med asfaltmassen. Mest for å stabilsere, slik at det ikke slår seg under trutninga. Innser at jeg burde ha hatt Vossos eksteriør eksponert vesentlig mer i denne lange tørketida. Det har rett og slett krympa for mye. Mulig jeg setter på en spreder under etter at jeg er ferdig med smøringa. Jeg trur ikke vannfylling innvendig er særlig glupt akkurat nå. Trykket må komme utenfra og presse asfaltmassen inn. Den "Takmassen" var forøvrig veldig god å smøre på. Passe mjuk, og lett å kline utover, eller å "flytte". Trur jeg skal prøve å legge på den i suene, under hver bordgang, med sparkel. Får utstyre meg med nitrilhansker og bruke fingeren til glatting til slutt. Verre enn vasstrukkent kobberstoffgørr er det jo ikke. En får stå det av.   

Det lekker fra sidene i kabinen. Ikke fra vinduene, men fra overgangen eik-kirsebær. Skal prøve å legge på et seigt lag av benarolje, kanskje iblanda kokt linolje, utenpå hele kabinen. Går det ikke, får jeg håpe på finvær når hun har kommet hjem. Det er jo bare sprekker mellom friske trestykker, så en løsning må jo finnes. Men harmelig, sjølsagt! Forrige gang prøvde jeg glassklar fugemasse, men den var silikonaktig og minna for mye om gummi. Trenger noe som oppfører seg som normalt fuge/lime-stoff. Det er jo mest til dekking, ikke så mye til strekking (sprekkene er ørtynne, men kabinsidene er skrå, slik at vannet sildrer inn. Skulle aldri blanda eik og kirsebær, men gjort er gjort!



×
×
  • Create New...