Vosso63
Nå går det unna på harde livet! Sluttprosessen illustrerer da også den vesentligste forskjellen på vårpuss/oppussing og restaurering/fornying. I dag kom jeg kl.9, fikk tørka av enorme mengder vann fra nattedogg som har hopa seg opp på tak og dekk, og kom så i gang med tetting i 11-tida. Oljing/lakking, som var planen måtte bare vente. Jeg har gitt opp å finne allverdens tynne sprekker i overbygget, så jeg gjør som med skroget, kliner på stoff over alle potensielle lekkasjer. Nå brukte jeg en "Marine Caulking" fra Biltema, transparent. Det er et MS-produkt, så jeg syntes det var veldig billig ift Bostik og Sikaflex. Jeg var i prinsippet ferdig med oljing av overbygg for ett år sida, så om jeg ikke får gjort det nå, så gjør det ikke anna enn en manglende estetisk finish. Tettestoffet synes ikke, foreløpig på treverket. På vindusflatene ser en det sjølsagt, men her må ulemper veies opp mot fordeler. Utett kabin kommer langt ned på lista.
Etter tetting olja jeg dollbord og dekk/bakker med Benar. Dette var også ferdig i september 2021, så dette var bare for at det er vesentlig penere, og at Benar gir tilstrekkelig lim-følelse til at det er trygt å fote seg.
Til slutt la jeg "Trestjerner golvolje" på hele skroget o.vannlinja. Dette produktet fikk jeg til 80% avslag ved et opphørssalg for ei tid sida. Derfor, altså. Det har litt farge, dufter godt, og minner om alle andre gode oljer eller lakker. På skroget ser det pent ut, og vil neppe skille seg ift underlaget. Alle tre prosessene, med flytting av gardintrapp og seg sjøl hit og dit, tok ca 5 timer.
For ikke lenge sida satt jeg inne i kabinen og skar til bord som skulle passe med bordgang og spant. Da produserte jeg ett bord i timen.
Dette jeg driver med nå er noe helt anna. Sjølsagt blir det ikke veldig pent - det har jeg ikke tid til, men det er heller ikke irreversibelt. Skraping, pussing, tetting, maling og oljing er noe en bare gjør, gjør og gjør.
Det var jo et vidunderlig vær i dag. Jeg trudde det ble siste på ei stund, men nå ser det ut til at det blir regnfritt i morra også. Jeg må da prioritere å få satt på griprekker på styrhustaket, få tjora masta, og få laga hull til ledningene til mast og sider. Jeg har ikke lyst til å penetrere det glatte hvite taket, men det må jo til. Siden taket er lengre enn det forrige, blir rekkene for korte, så jeg har lyst til å sette på to metallhåndtak lengst akter på taket, der en tar tak når en svinger seg ut fra benkene. Jeg burde kanskje tenke på kommende kalesje, men nå har jeg ikke nok synapser til å holde styr på alle greiene. Det enkleste er jo å sette håndtaket på sida av styrhuset, på treet. (?). Har kjøpt to, men kan jo kjøpe flere om det trengs.
Jeg burde også få bora gjennom hull til vindusvisker(e). Det er jo derfor det er trevirke over vinduene i styrhuset.
Og så er det badetrappa.
Og så er det batteriene, som er for høye.
Og alt anna hardware.
Men planen er tirsdag-onsdag om ei uke!
Grøss og gru!