Vosso63
Gud bedre så hyggelig å få forumet med i tankekjøret! Jeg håper inderlig høljeregnet og blæsten stopper opp litt snart, for nå har jeg fått en viss tru på at det vil gå bra! Jeg har vært og luska i hyllene til biltema og funnet skruer som er C5 og A4. Jeg skulle gjerne hatt noe med store flate hoder, men hele innkjøpsapparatet er ødelagt av verdensveven. Du søker, finner, men klarer altså ikke å finne en enkel måte å bare få fingra i dem, for ved sjølsyn å velge rett. Dessuten er det liten vits i å bestille på nett, få det sendt, og sitte med en altfor stor prosentdel i frakt. Akkurat åssen disse jeg fant på BT er, ift hode og hel- og halvskruing får jeg kompensere med forboringa. Planen er å skru de to nedre bordgangene fastere i tverrstokkene ("spanta"). Jeg har bomullstråd fra før, som jeg satser på holder til ett stykk kjøl. Den er enkel, slik at jeg snurrer den opp dobbelt, evt kvadrupelt, før jeg stapper inni med en passe skrutrekker (altså ikke hardt, slik Hulda frarår). Jeg har tenkt til å klemme i asfaltkitt (som er Biltemas versjon av Farm80). Da jeg febrilsk prøvde å tette Vosso innafra den natta, klinte jeg så mye med dette stoffet, at jeg droppa nitrilhanskene og knadde bomullstråden sammen med kittet så det ble klebrig. Fingra fungerer helt utmerket til slikt, trur jeg. Få etterklemme med noe butt, kanskje en spikka pinne? Jeg har liten lyst til å røske opp det som er der, om det ikke tyter ut. Jeg må jo få av dette dustestoffet jeg klinte uttapå, som viste seg å være "gummi" og ikke asfalt.
Når jeg har fått inn bomullstråden, og kanskje litt "VVS-lin" fra Biltema (som er rørlegger-stry), om det er større gliper og hull, får jeg legge / sparkle asfaltstoff uttapå hele naten og slik beskytte det til vanntrykket utenfra dytter det inn, og trutninga dytter det ut.
Jeg har kjøpt meg laus kokeplate, som jeg i og for seg har savna i femten år, sida den forrige tok kvelden, og som er ypperlig til krabbekoking og -grising i hagan. Til den har jeg en vannekanne i sink, som jeg antar er en slags lekesak, men som skal illudere den kaffekjelen index tipser om.
Jeg har ikke bek, men har kjøpt 5 liter tretjære på Biltema. Den er neppe milebrent av firehundre år gammal tyri fra Skjåk, men til dette formålet trur jeg det er greit. Den skal varmes (kokeplate) og helles både i kjølnat, skjøten mellom lot og kjøl, i ymse suer der det muligens kan passe, og inntil en del av de gamle banda som forsøker å holde båten sammen midt på. Problemet der er at det er ganske langt inn til spikre og nagler, og jeg er usikker på om alle er intakte. Nå har Vosso vært gjenstand for de fuktigste naturkreftene, men jeg trur vel at tjære og slike stoffer fortrenger vannet?
Vi får sjå hvor langt jeg kommer før det dukker opp enda flere overraskelser...