Vosso63
Nei, hva skal jeg si? Hun jeg bor med, den tekstileste av oss, fant store mengder plagg, duker, håndklær, sokker, sengetøy und so weiter. I dag måtte jeg derfor rydde bort alt av remedier i båten, åpne eller ta av lemmer og lokk, og dytte på plass kledesbon alle steder jeg kom til. For hvert rom (altså mellom spantskillene) ble det spraya, dusja, med hageslange. Da alt var dekka, og alt var spyla, spyla jeg det jeg ellers kunne få spylt og som ikke skulle kunne ta skade av det.
Da sto vannet til akslinga akter. Flottørbryteren var sperra med en hammer. Etter rekognosering, og forsøk på utvendig tetting, dytting og fipling der det dryppa verst, under motor, reduserte jeg vanntrykket innafra ved å tillate lensepumpa å holde nivået (5-7cm) lengst akter. Jeg antar alt som er knytta til nedre bordgang for lengst er trutna, så det behøver ikke stå på utpressing i tida framover. Antar dermed at båten vil være rimelig tett når jeg siste dagen før utsetting lenser tørt og legger på de siste klæddene asfaltkitt langs kjølnaten og under de suene jeg ser det drypper av.
Det er jo ikke 99% sikkert at jeg unngår store lekkasjer, men et sted må jo grensa gå.
Nå skal hun stå slik, duggfrisk og gjennomblaut fram til helga.
Himmelens sluser står stadig vekk på vidt gap, det blåser kuling daglig og lite tilsier snarlig uttørring.
Forhåpentligvis repeterer jeg suksessen med utsetting mandag eller tirsdag. Er det oppholdsvær vurderer jeg å ta billetter, men mye tilsier nedbør, og kanskje skal jeg være glad for at det står noen der og sympatiserer? Alle har jo hatt trebåt, og de fleste husker jo hvordan det var, sjøl om Vosso er blant de største klinkbygde jeg veit om, særlig i årsklasse 60+.