Vosso63
Ja, Thostr! Jeg kommer sikkert til å ta det for hånd. Mine første tregreier ble skrudd sammen med skrutrekker sjøl om drillen forlengst var funni opp, og så seint som i 2009 skrudde jeg sammen brygga mi med en 20 år gammal billig Skil-drill med ledning. Det skal tilføyes at brygga kom etter at jeg hadde fått en elektrisk "Kanga"- drill for boring i fjell. Etter ett hull skjønte jeg at det, etter 13 års fintenkning, kom til å bli brygge. Å bore hull i fjell, stappe noe hardt og solid i jern oppi, og mure att, åpna en verden for meg. Brygga ble til slutt gedigen og diger og kolossalt solid, men kosta meg sjølsagt runde på runde overfor alle myndigheter jeg ikke hadde varsla på forhånd...
Jo, så "Kanga"en ble brukt til å skru firtomfire fast i tømmerstokkene. Med "Skil"en skrudde jeg alle skruene i alle borda på alle 6"x2" som ligger på 4"4", som ligger på tømmer som ligger og danner likesida trekanter, uttenkt i ledige stunder.
Jeg har, fram til nå i fjor høst, saga alle lister i hele huset og plenty på hytta, med manuell stanley-gjæringssag. Leeenge etter at en begynte å få billige elektriske, ja, billigere enn de manuelle. Det er deilig å sage med ei ny stanley-gjæringssag, men nå har rusten tatt overhånd, så da ble det elektrisk. For nå kan jeg alle åtte vinklene - sjøl om jeg står på hodet eller bare bøyer meg ned og ser opp nedenfra, av og til.
Det jeg skal fram til er at jeg handler i en lang strøm, når jeg først handler. Tenkinga går og går i lang tid, og når jeg setter i gang veit jeg hva jeg skal gjøre. Dersom dette innbefatter noe jeg ikke kan, eller har gjort, tar det mye lenger tid. Men mens det skjer sakte skjønner jeg hvordan det er, og dermed hvordan det kan bli.
Nå bare begynner jeg. Kommer jeg dit at det blir altfor treigt å sy for hånd, eller at det blir skeivt, eller drar seg eller hva det nå heter, blir det nok maskin.
Eller etterpå, når jeg har fått det inn i fingra. Sakte, slik det blir for hånd.
Jeg liker å gjøre alt sjøl. Sjøl om det finnes hundretusener bare her i Norge som er flinkere enn meg på dette. "Singer"en skal jeg merke meg.
----
I dag har jeg klint på et transparent natestoff rundt omkring uttapå kabinen. Jeg rakk det akkurat før de første regndråpene kom.
Etterpå satt jeg og tok tida på lensinga akter i Vosso. Flytta flottøren hit, så dit, og litt opp.
Det tok 5 timer. I en enormt stødig Vosso. Det hadde jeg glømt, hvor stødig hun er. Så lenge er det sida sist!
PS
Om ikke andre har kjøpt Singer-maskina i løpet av kvelden, har jeg kjøpt den nå!
DS
PPS
Så da blir det mykje symaskinprat her i Vosso-tråden frametter
DDS