Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Ettersom design er viktig, og den eksisterende kalesjen uansett er altfor stor, skal jeg bygge et reisverk som behager mitt øye, eller m.a.o. Vossos linjer. 

 

Jeg starter med å få til de buene som går fra kabinhustaket, via styrhustaket og over på kalesjetaket. Jeg skal ikke ha kalesjen høyere enn styrhuset, og buene som dannes i kalesjetaket har sin begrensning i den "flate" delen (taket) i kalesjen. Når reisverket ser ok ut kler jeg det med stillas-presenning og skrur det fast, så jeg har hus til vinteren. Kalesjen skal så tilpasses utvendig på denne. Buene i reisverket skal brukes til å få bøyd til kalesjebøyler i 22 eller 18mm aluminium. Jeg trur jeg vil ha to separate bøyler.

 

Sannsynligvis kutter jeg duken rett nedenfor "taket", og blender skjøten, og dermed toppen av alle glidelåsene med et sterkt hvitt bånd på innsida. Fruen er involvert og har lett motstridig og sakte tatt innover seg at dette er noe jeg må gjøre, slik jeg snart har gjort alt anna på Vosso som jeg ikke kunne fra før. Etter å ha sett motoroverhalinga fra våren 2017 har hun forstått at dette kommer til å bli gjort åkke som. Men også at det er flust av godhjerta folk på Båtplassen som kan det meste om alle de dilemmaer og problemer jeg surrer meg inn i. 

 

Etter ny måling i dag ser det ut til at jeg ikke kommer til å ha særlig høyere "vegger" enn 110-120cm, noe som er 40 cm lavere enn slik det er nå. Dermed er det en viss mulighet for at jeg ikke bare kan blende glidelåsen, men må ta den av og justere glipene i veggene - men den tid, den sorg. Buen på styrhustaket er omlag 15cm på 2,24m slik at det blir ståhøyde midt i båten for de av oss som ikke orker å bøye nakken. 

Jeg har takka ja (gudskjelov) til å ha Vosso liggende vinteren gjennom der den nå ligger, slik at jeg ganske snart kan starte med alle prosesser som skal kulminere med en komplett båt utpå vårparten.

De natestrimene jeg la på i går ser ut til å ha tatt en god del lekkasjer, så nå blir det å lokalisere de gjenværende til neste gang det er pause i regnværet. At det er en viss vanninntrengning gjør ikke så mye i trutningstida, men etter hvert vil jeg ha det lang tørrere innabords.

Tjæra er ikke tørr, ikke i nærheten av det, så jeg må vurdere en slags garnering der det er fare for å subbe nedi...

 

Vosso63

Vosso63

Ettersom design er viktig, og den eksisterende kalesjen uansett er altfor stor, skal jeg bygge et reisverk som behager mitt øye, eller m.a.o. Vossos linjer. Når alt er lagt til rette, klipper jeg bort det av kalesjen jeg ikke vil ha.

 

Jeg starter med å få til de buene som går fra kabinhustaket, via styrhustaket og over på kalesjetaket. Jeg skal ikke ha kalesjen høyere enn styrhuset, og buene som dannes i kalesjetaket har sin begrensning i den "flate" delen (taket) i kalesjen. Når reisverket ser ok ut kler jeg det med stillas-presenning og skrur det fast, så jeg har hus til vinteren. Kalesjen skal så tilpasses utvendig på denne. Buene i reisverket skal brukes til å få bøyd til kalesjebøyler i 22 eller 18mm aluminium. Jeg trur jeg vil ha to separate bøyler.

 

Sannsynligvis kutter jeg duken rett nedenfor "taket", og blender skjøten, og dermed toppen av alle glidelåsene med et sterkt hvitt bånd på innsida. Fruen er involvert og har lett motstridig og sakte tatt innover seg at dette er noe jeg må gjøre, slik jeg snart har gjort alt anna på Vosso som jeg ikke kunne fra før. Etter å ha sett motoroverhalinga fra våren 2017 har hun forstått at dette kommer til å bli gjort åkke som. Men også at det er flust av godhjerta folk på Båtplassen som kan det meste om alle de dilemmaer og problemer jeg surrer meg inn i. 

 

Etter ny måling i dag ser det ut til at jeg ikke kommer til å ha særlig høyere "vegger" enn 110-120cm, noe som er 40 cm lavere enn slik det er nå. Dermed er det en viss mulighet for at jeg ikke bare kan blende glidelåsen, men må ta den av og justere glipene i veggene - men den tid, den sorg. Buen på styrhustaket er omlag 15cm på 2,24m slik at det blir ståhøyde midt i båten for de av oss som ikke orker å bøye nakken. 

Jeg har takka ja (gudskjelov) til å ha Vosso liggende vinteren gjennom der den nå ligger, slik at jeg ganske snart kan starte med alle prosesser som skal kulminere med en komplett båt utpå vårparten.

De natestrimene jeg la på i går ser ut til å ha tatt en god del lekkasjer, så nå blir det å lokalisere de gjenværende til neste gang det er pause i regnværet. At det er en viss vanninntrengning gjør ikke så mye i trutningstida, men etter hvert vil jeg ha det lang tørrere innabords.

Tjæra er ikke tørr, ikke i nærheten av det, så jeg må vurdere en slags garnering der det er fare for å subbe nedi...

 

Vosso63

Vosso63

Ettersom design er viktig, og den eksisterende kalesjen uansett er altfor stor, skal jeg bygge et reisverk som behager mitt øye, eller m.a.o. Vossos linjer. Jeg starter med å få til de buene som går fra kabinhustaket, via styrhustaket og over på kalesjetaket. Jeg skal ikke ha kalesjen høyere enn styrhuset, og buene som dannes i kalesjetaket har sin begrensning i den "flate" delen (taket) i kalesjen. Når reisverket ser ok ut kler jeg det med stillas-presenning og skrur det fast, så jeg har hus til vinteren. Kalesjen skal så tilpasses utvendig på denne. Sannsynligvis kutter jeg duken rett nedenfor "taket", og blender skjøten, og dermed toppen av alle glidelåsene med et sterkt hvitt bånd på innsida. Fruen er involvert og har lett motstridig og sakte tatt innover seg at dette er noe jeg må gjøre, slik jeg snart har gjort alt anna på Vosso som jeg ikke kunne fra før. Etter å ha sett motoroverhalinga fra våren 2017 har hun forstått at dette kommer til å bli gjort åkke som. Men også at det er flust av godhjerta folk på Båtplassen som kan det meste om alle de dilemmaer og problemer jeg surrer meg inn i. 

 

Etter ny måling i dag ser det ut til at jeg ikke kommer til å ha særlig høyere "vegger" enn 110-120cm, noe som er 40 cm lavere enn slik det er nå. Dermed er det en viss mulighet for at jeg ikke bare kan blende glidelåsen, men må ta den av og justere glipene i veggene - men den tid, den sorg. Buen på styrhustaket er omlag 15cm på 2,24m slik at det blir ståhøyde midt i båten for de av oss som ikke orker å bøye nakken. 

Jeg har takka ja (gudskjelov) til å ha Vosso liggende vinteren gjennom der den nå ligger, slik at jeg ganske snart kan starte med alle prosesser som skal kulminere med en komplett båt utpå vårparten.

De natestrimene jeg la på i går ser ut til å ha tatt en god del lekkasjer, så nå blir det å lokalisere de gjenværende til neste gang det er pause i regnværet. At det er en viss vanninntrengning gjør ikke så mye i trutningstida, men etter hvert vil jeg ha det lang tørrere innabords.

Tjæra er ikke tørr, ikke i nærheten av det, så jeg må vurdere en slags garnering der det er fare for å subbe nedi...

 



×
×
  • Create New...