Vosso63
Martine29f skrev 1 time siden:Er vel på tide å banke i gang Sabben nå og sjekke om skroget holder seg tett...
Jeg har en lekkasje som jeg ikke veit helt hvor er. Jeg mistenker at den er under motor, i en av de nedre suene eller langs kjølbordet i et av de to rommene som dekkes av maskina. Jeg kommer ikke ordentlig til der, og trur jeg skal forsøke mauring. Det spiller egentlig ikke så stor rolle ift skrogets beskaffenhet om jeg starter sabben nå eller etter mauringa, men jeg tenker kanskje at om noe av sagmuggen/flisa suges passe inn i sprekken, så vil ristinga av sabben kunne forsterke mauringseffekten, og kanskje også skape rom for en ekstra mauring etterpå. Jeg skal stikke innom en snekkerbedrift i dag og høre om de har noe som egner seg. Ellers får jeg bruke el høvel, kappsag og slipemaskin på ett eller anna som skulle kunne brukes til noe, og slik lage meg noen liter.
Lekkasjen gjør at tida mellom hver lensing synes å være omtrent konstant (12-13 min). Dette gir lensing i 15 s, noe som tilsvarer omlag 8 liter. Altså 6-7 dl per minutt. Det kan være et hull etter en vekkrusta søm, skrue eller spiker; en sprekk eller en su som har ettelleranna som hindrer trutninga; kanskje et stoff jeg har påført som har mista fleksibiliteten. Det er ikke kritisk, men fryktelig irriterende!