Vosso63
Dere må ta det med ro, her har vi plenty tid, og regnet regner, mørket mørkner og lite gjøre med slikt!
Jeg gleder meg sjukt til å få i gang sabben!
I dag har jeg maura Vosso.
Mauringa ble svært krevende reint praktisk, men jeg fant jo en løsning, etter hvert. Sagmugg og småflis fikk jeg fra et trappesnekkeri lokalt. En halv sekk.
Etter mauringa - av alt jeg hadde - var periodetida økt fra 12-13 minutter til 21-23 minutter. Altså en økning i tida på 70 prosent. Det er mye! Den varierer litt etter hva jeg bedriver i båten - noe som jo indikerer at det er suer oppetter sida som ennå ikke har oppnådd trutna status. Men at mauringa skulle være så effektiv, var et absolutt pluss!
Neste gang, når det er vær til det, skal jeg prøve å fylle båten litt mer, for slik å nå opp til suer som hittil bare har tøtsja sjøen. Det kommer ventelig til å ta litt tid, men så spørs det jo når ny hud skal eksponeres, om det da brått blir stor innstrømning.
Det går i tetning både over og under, og irritasjonen er stor ift kabinen. Styrhuset (2020) er tett, kabinen (2015) lekker. Det anes en suksesjon her. En lærer så lenge en lever, men neppe om en aldri prøver noe nytt!
Omtrent da det begynte å regne starta jeg med å kle kalesjehuset med stillaspresenning. Så ble det mørkt, og med styrtregnet var jeg i og for seg glad for i det hele tatt å få kledd reisverket.
Så nå er det sånn passe tørt der, 9 dager etter utsetting. Kanskje har jeg stuun til å dille med sabben når kalesjegreiene er prøvd ut? Jeg har frihelg, barnet er på offentlig avlastning og fruen arbeider helgevakt. Noen må jo jobbe skal alle vi pensjonista ha til diesel på tanken!
Derfor er planen å dra kalesjen utover stuegolvet uten at noen ser det, og få på plass noen konkretiseringer.