Vosso63
Om mauring ødelegger båter? Det kan neppe stemme. Altså med mindre en maurer med noe som medfører råte, eller som har evne til voldsom utviding, svelling. At en ikke "får" til mauring, eller at mauring ikke behøver å bety en hvilken som helst tresort, sagmugg, flis, maurtue, utelukker ikke at mauring må ha vært gjort.
Det som ofte skjer, når vi skal gjøre noe vi trur vi skjønner, er at vi gjør det feil. Som å bruke et hvilket som helst stykke teak, eik, mahogny i båten, fordi det skal være teakdekk eller eikelister eller mahognydollbord. Til dømes.
Om jeg har fått det til rett, vil tida vise.
Jeg venta over ei uke med mauringa, til intervallene mellom hver utlensing hadde flata ut. Med ingen andre endringer i båten, regna jeg da med at de lekkasjene som var, skyldtes lekkasjer, altså mer eller mindre åpne små sprekker eller hull, kanskje ved at noe hardt hindra ytterligere trutning, eller rusta nagler med "polert" hull. Der det har stått en spiker, blir furua, eller eika, helt polert, slik at det ikke krymper. Jeg fikk mauringsstoff fra et trappesnekkeri der de bruker førsteklasses furu, tettgrodd, alrik. Jeg vil kanskje kalle stoffet sagmugg. Mye av det var så tett at det sank. Det ligger et lyst felt under hele båten. Tviler på at stoffet i seg sjøl trutner vesentlig mye. Hadde jeg brukt flis, opphakk, høvelspon eller slikt, kunne jeg forstått bekymringa om for mye svelling.