Vosso63
Da er vi, endelig, ferdig med jula og kara oss såpass inn i nyåret at sola har kommi seg litt over Åsane. Akkurat i dag, etter høljeregnet i helga og stri kuling fra nord, holdt jeg meg ved Ulefos'en min. Det er en høg, svart, sylinderovn som fyres med kortreist oreskog til 5 kilowatt og hete for meg og pus. Ja, hele den lyse delen av døgnet er det bare oss, pus og meg, mens barnet og fruen har det fornuftig.
Så vi fyrer hardt og har 27 grader ved ovnen, avtagende i sirkler utover. En må ha det varmt et sted om en bor i et gammalt hus ved fjorden. Særlig i nordavind. Det er ikke mye jeg gjør. I desember gikk småbåten ned etter at batteriet enda en gang ikke var blitt lada. Det ga en dag med minus i kroppsregnskap og en vag nedgang i BMI. Det skjer at det snør, og at det måkes, saltes eller kostes, men den gode følelsen jeg minnes fra mine barne- og ungdomsår i bånn av Gudbrandsdalen, er ikke der. Jeg vil ha vår, sol, varme og hender som egner seg til utendørs arbeide!
Presenningsgreiene revna i noen dager kuling i desember, så derfor har jeg tredd på tre flak av middels (blå) presenning fra Biltema. De er om lag 3x5 meter. Den første er lagt på langs forut, og deretter, som om de var lomper, de to andre rulla rundt båten så de dekker hele overbygget. Det er nemlig ikke tett. Et herk! Sannsynligvis er det en konstruksjonsfeil fra 2015, der huset (primært kabinen) ikke helt dekker dollbordet. Flere tørre vintre har gjort at det har oppstått sprekker og sprik, men den tid den sorg.
For en gangs skyld fikk jeg med meg en kamerat til å tre teinetauene under Vossos kjøl, så jeg får knyta presenningene ordentlig på. Med assistanse gikk det radig. Han gjorde akkurat slik han ble befalt, mens befalingsmannen løp att og fram. Befalingsmannen hater å befale, og misliker å ikke kunne gjøre absolutt alt sjøl. Men det ble nøyaktig slik jeg hadde håpa, og en hvilken som helst gliing, stramming eller slakking, kan kompenseres ved å knyte opp, og knyte att! Plastkanner som liksom skal holde kuling og storm, men som gjør at greia glir, så den ene sida henger på dollbordet og den andre flyter i vannet, pust, har jeg slutta med. Slik får de ryddige med plastseilbåter på land sysle med! Vosso er jo slik laga at en kan skru klosser i skroget uten at det finnes en sjel som ser det, eller som bryr seg. Vosso var en bruksbåt. Vosso er min bruksbåt. Nå skal jeg bruke henne til å kvikne til. Reint sjelelig, asså. Kroppen kommer sigende etter når velværet siger oppover fra fingra. En må ha noe å henge dem i. Henda først, så huggu.
Jeg har hatt noen få timer til lett opprydding. Investerte ti timers oppvarming med vifteovn, så tjæra ble litt hyggeligere. Det er jo mye drit som er att fra den desperate tettinga i høst. På Europris fant jeg tørkepapir nok til ei ukes magasjau i en barnehage, til en pris som ikke rimer med unnskyldningene til Rimi-Hagen og Rema-Reitan. Tørkeruller burde kosta uhyggelig mye, ettersom de jo må ha blitt frakta til butikken av noe som går på hydrokarboner, eller finnes det et lokalt tørkepapirlager inni skogen her? Mon det!
Det er godt mulig at karosserirens fra Biltema ikke er sertifisert for bruk i båt på sjø, men mesteparten blir sugd opp av papiret, og deretter er det bare å velge: Ulefos, Sankthansbål eller kompostering? Jeg lager ikke mat i hagan min, da jeg gjorde det, gikk spinninga opp i vinninga og sneglene hadde ei tid som i de kretser minnes med stor glede. Så om jeg ikke erstatter oppfyringsremediene (briketter av sagmugg blanda med hydrokarboner) med innsausa tørkepapir, kan jeg putte dem i komposten, eller rett i jorda. Fra jord til jord.
Planen er å prøve å få av overskuddstjæra, og kanskje få dytta det litt til som en hulkil der det er verst. Kanskje åpner jeg trevirket litt ved å skrape litt hist og pist i hvitmalinga? Reint estetisk, og hygienisk, må jeg nok satse på lett og luftig garnityr i form av garnering med noe tynt i furu?
Ja, det er rotete. Jeg er det. Rotete.
Det står mye att, her og der.
Men det kan bli koselig når sola bare begynner å varme!
Verst inne på dass, sjølsagt.
Det er en del rustfritt som korroderes kjapt i marint miljø...
Tjæra tetta ypperlig, men overskuddet må vekk!