Jump to content

Bytte kjølbolter, matriale og fremgangsmåte.

sjørøver-viking

Recommended Posts

Hei,

jeg skal bytte kjølbolter i seilbåten min, da de som er der nå er i syrefast stål som har vært eksponert mot saltvann,
og ikke ser spesielt tillitsvekkende ut.

Det jeg lurer på er hva kjølboltene bør være lagd av. Kjølen er i jern, og jeg har forstått det slik at jern og rustfritt stål reagerer.
Det jeg står mellom nå er å lage kjølbolt av jern, som tåler en del strekk og rust,
eller bruke rustfritt eller galvanisert stål, og støpe de i kjølen med Heydi Bolt Fast eller likn, og da ikke ha kontakt mellom jern og stålet.

Problemet med jern at jeg ikke har funnet steder som selger gjengestang i jern, og problemet med stål-varianten er at jeg er usikker på om støpemetoden

er godt nok. Isåfall, burde jeg bruke galvanisert eller rustfritt?
Er det noen som har noen gode tips, råd eller synsing rundt dette temaet setter jeg pris på det!

Spørsmål nr 2, vet noen om et sted som leier ut magnetbormaskin i Oslo-området?

Edit; kan legge til at de jeg har sett på av stål har vært fra biltema, dvs "I samsvar med" DIN 976A blankforsinket og DIN 975 rustfri/syrefast.

Redigert av sjørøver-viking (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...