Jump to content

Krysse Kattegat, hvor sette grensa for vindstyrke?

Bisse

Recommended Posts

Mandag 29 juni har vi plan om å kjøre fra Smøgen til Skagen. Er litt usikker på hvor jeg skal sette grensa for hvor mye det skal blåse før vi avlyser? Har sett for meg at 7-8m/s er grensa. Hva tror andre om det? Hva er 7-8m/s i Kattegat, samenlignet med feks. Sekken ved Hvaler i samme vindstyrke. Kun to voksne ombord. Båten er en Tresfjord 29, marsjer i ca 8 knp.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Det har en tendens til å blåse vesentlig mer når du nærmer deg Skagen enn det gjør langs Svenskekysten. Husk også på at det er middelvind som meldes og du kan derfor oppleve perioder med 50% mer vind enn det som er meldt. Dmi.dk har som regel riktigere vindmeldinger enn f.eks yr.no.

Når dette er sagt kan du selvsagt også finne dager med flatt hav uten et vindpust på hele strekningen.

Som andre har nevnt er det i tillegg til vinden bølgehøyde, retning og strømforhold du bør sjekke. Vind og bølger motstrøms er værre enn medstrøms. Husk at bølgehøyden som meldes er middelhøyden, slik at 1 m. bølgehøyde vil du kunne oppleve bølger på 2 m. Har opplevd relativt sterk motstrøm på vei fra Smøgen til Skagen.  Tror jeg ville ha vurdert å gå litt lenger sør langs svenskekysten først, hvis du er usikker. 

Ut fra trådtittel er jeg fristet til å komme med motspørsmålet "hvor lang er en pølse?" ... man kan vel om så gå i orkan over kattegat, bare man har "riktig" båt og "riktig" mannskap :-)

Jeg hiver meg på oppfordringen fra andre her: sjekk DMI, men sjekk også norsk og svensk værmelding, sammenlign. Dersom alle tre melder om omtrent likt vær, og dersom været er stabilt, så kan man antageligvis stole på varslene.

Vi dro sydover fra Kungshamn (Smögen) i retning Göteborg i vinter, vi hadde blitt advart om at værforholdene kunne bli røffe, men valgte allikevel å gå uttaskjærs da yr.no bare meldte bris (og da valgte jeg varsel for en fyrlykt på utsiden av det meste av kyst). Målt vind: 22 m/s - aner ikke hvordan bølgehøyden var, men det var ille med bølger! Ettåringen spydde og spydde, kjærringa var blek, men greide heldigvis å tørke vekk det værste, elleveåringen klagde på at det var umulig å spille dataspill, jeg tror til og med treåringen var blek. Ikke noe stas ... vi kom oss etterhvert innaskjærs, ankret opp i ly for vinden og slappet av ...

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Alt det kloge er sagt, så jeg istemmer bare: Det afgørende er bølgehøjden. Tjek den på DMI og den skal ikke være over 1 meter - især ikke hvis det er ret imod.

Selv går jeg ikke ud på Kattegat hvis det er mere end 5-6 m/s og over en halv meter bølger. Naturligvis kan både jeg og båden klare mere og naturligvis går jeg ud i mere vejr hvis der er tale om kortere ture, men jeg orker ikke lange ture på fire-fem timer i dårligt vejr. Som Tobixen skriver, så skal man jo også have familien med på tur næsten gang...

Gleden med båtlivet er borte vekk med et skremt mannskap.

Bølgehøyden  er litt pluss det som er meldt, men nye og gamle dønninger kan være større.

Vind prognose

https://www.windyty.com/?2015-06-19-15,56.826,10.984,8

Min favoritt er Ifm.fcoo.dk/

VÆRVARSEL

Ifm.fcoo.dk/ Viser det meste om Vær,Vind , Strøm  

DMI Viser det meste om Vær,Vind , Strøm og Bølgehøyde  

Småbåtvarsel yr.no Samme som på VHF radioen i Norge. Og DAB radio  

GRIB Filer Værdata i GRIB-format  

Smhi.se.vaderet Vadret/hav-och-kust/kust

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bølgehøyden  er litt pluss det som er meldt, men nye og gamle dønninger kan være større.

Bølgehøyden er en ting, men bølgelengden er vel også relevant? Gamle dønninger vil vel normalt ha lang bølgelengde, og vil derfor ikke føles like ille som ferske bølger i sterk vind? Er båten tilstrekkelig liten ifht bølgelengde, vil vel båten omtrent bare gå rolig opp og ned mens bølgene passerer?

Kattegat er ganske grunt, dette begrenser vel bølgelengden noe?

(Jeg har fortsatt mye å lære om bølger, ja...)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 4 uker senere...

Vi tok turen mandag 29 juni. Gikk supert. Fra Smøgen til Skagen brukte vi 6 timer i åtte knp. Var bølger på opp mot 1,5 meter på det største. Bølgene var myke, ikke noe hvitt på toppen. Fikk det omtrent midt i mot. Gynget litt. Håpløst å feks lage mat. Snakket med Stockholm Radio før vi gikk ut fra Smøgen ang vær etc. Brukte også dmi. Var ikke i tvil om at vi skulle gå. Hjem brukte vi ca fem timer i ca 10 knp. Da var det nesten flatt hav. Hadde strømmen med oss. Kommer til å ta turen også neste år! God følelse å komme til Danmark for første gang med egen båt! God Sommer!

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Guest Avmønstret#

Å stole på værmelding fra yr på åpne strekker er

Ytterst Risikabelt...

SailorBoy

Kan ikke skjønne at det stemmer. Pleier å sammenligne værmeldinger fra forskjellige leverandører, og ja det er avvik men kan ikke si at YR skiller seg veldig ut i noen retning. 

Men å stole kun på en værmelding, ja det ville jeg ikke gjort. 

Ville nok sagt 5 sm. Da har du noe å gå på hvis det skulle skje noe uforusett. Det er no dritt å ligge å drive i 10-12 sm i kattegat særlig når man er mo spik alene. Det er ikke så mange å spørre om hjelp og det er ikke lett å få tak i deler. Dessuten oppleves det som meget ubehagelig å bytte kileremma i frisk bris.Da får man kjenne på sjøsyken og skulle ønske man satt hjemme på terrassen med en kald øl.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...