Snikende skeptik Startet 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2015 På tide med noe positivt om et verksted i båt bransjen! Historien er som følger: Har siden høsten 2010 bruke dette verkstedet til service av båten, en 115 Yamaha 2009 modell. Aldri vært noe tull, ringer på høsten og gir beskjed om at nå kommer båten på henger, og de ringer etter alt fra dagen etter til fem dager senere om at den er klar til henting. Stempel i boka og klar for fem måneder i mørket, faktura kommer senere i posten. Aldri vært noe problem når våren kommer før nå i våres da powertrim ikke ville løfte etter lagring. Kjører bort og tar en titt. Finner vann i olja, og høres ut som om pumpa er full av luft.. Gode råd er dyre nå så prøver og tappe av olja og fylle ny, uten hell. Ringer så rundt til andre verksteder i østfold og forhører meg om hva som må gjøres, "alle" konkluderer med at hele enheten er skrot, 17400 pluss montering takk. Syns dette er for dyrt for noe som bare er seks år gammelt, ringer så til Kjøkøysund og legger frem saken. Han jeg snakker med blir overraska over at dette har skjedd, så han spør om ikke de som har servet båten har oppdaget det ved sist service. Forteller at det er de som har gjort det, får så bare beskjed om å komme rett inn med båten, de har fullt opp nå i midten/slutten av mai men skal få ordnet den. Går så en uke før jeg ringer inn og snakker med de om hvordan fremdriften er. de forteller at de har fått demontert og finner ingen feil på den, tetninger og stag er uten skader, så de venter på tilbakemelding fra Yamaha, men pga omstrukturering der får de ikke noe fullgodt svar. Avtaler at jeg skal ringe om noen dager igjen. Fire dager senere ringer jeg og de har snakket med Yamaha, ingen reklamasjon og få derfra da det er brukerfeil, (helt greit da jeg ikke har kjørt inn stagene når den har ligget lenge). Får forklaring på hvorfor de ikke finner skader noe sted, slim og alger legger seg på stagene og blir med inn og blir løst opp av olja i sylinderen. De skal da ta en full rens innvendig av enheten og montere det sammen igjen. Blir enig om at jeg ringer de pga stor arbeidsmengde noen dager senere, dette er da mandag så jeg ringer på fredag og spør hvordan det går og får et helt ærlig svar på at den ikke er blitt gjort noe annet enn renset og fylt med olje, men at de sliter med og lufte den så den har blitt litt liggende. Blir lovet at de tar kontakt på tirsdag for og høre om fremdriften. Mandag ringer telefon og jeg får beskjed om at den er klar! To uker midt i den travleste tida uten tidligere avtale synes jeg rett og slett er fantastisk bra gjort av de! Billig ble det i tillegg så de anbefales på det sterkeste! Ble et sinnssykt langt innlegg om et lite problem som fikk en bra løsning, men syns at de gode historiene også bør frem med god forklaring.. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Godt å høre at det ikke bare er banditter i båtservice-bransjen! Med alle de skrekkhistoriene man hører her og andre steder så blir det jo nesten til at man vurderer robåt som neste båt... Vi burde kanskje gjøre som deg og bli litt flinkere til å skrive om de positive opplevelsene og. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Vinke Lanke Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Rett og slett kjempebra at et verksted som driver med båt/båtmotorer opptrer så seriøst! Disse er etter min oppfatning i mindretall. I stedet for å henge ut de verkstedene som ikke yter forventet service så skulle vi kanskje heller hatt en erfaringsbase her på BP med anbefalte verksteder som holder avtaler? Kan det være en ide? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Det høres ut som en veldig god idé! Vi som ikke er så flinke til å skru motor/drivverk selv (eller som ikke har noen god plass å gjøre slike jobber på) er jo avhengige av ett godt verksted når (ikke OM, men NÅR ) noe går galt. Med slike tilsynelatende Texas-tilstander det er i den bransjen så ville en oversikt over hvilke verksteder som faktisk er seriøse og gjør en god jobb til en fornuftig pris være gull verdt! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Lingefan Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Jeg støtter en slik oversikt, vi bør opprette det med en gang. Jeg gir gjerne omtale av ulike verksteder med hva som ble gjort og hvordan det er fulgt opp. Joda, jeg har også noen eksemplariske og gode historier på flott service. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
JRK Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Meget god ide med en oversikt. Litt av utfordringene med negative erfaringer er jo at man normalt bare får presantert saken fra brukerens side her på båtplassen. Nå tror jeg jo de fleste er edruelig I fremstillingen av sine saker, men det er jo trist at et godt verksted blir hengt ut om det er en av våre medlemmer som har urealistiske forventninger. Men ideen om positive erfarings lister om det gjerlder båtutstyr eller service og reparasjoner høres jo genialt ut, for her er jo både kunde og leverandør fornøyd, og det er jo det vi ønsker. Er rimelig sikker på at bransjen vil merke seg slike lister her på båtplassen og at de ønsker å komme på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Vi har allerede en slik tråd, men den blir ikke så heftig brukt https://baatplassen.no/i/topic/24033-leverand%C3%B8rer-jeg-har-bra-erfaring-med/?fromsearch=1 Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Betyr det at dersom du ikke bruker båten på en stund så skal man tilte ned motoren? Forstod deg slik at du fikk problemer fordi motoren var tiltet opp og alger/slim grodde på staget. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Nja, nesten. Den skal settes på tilt supporten og de to tilt stagene skal kjøres inn. motoren blir da stående litt lavere, men stagene står da beskyttet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Jeg støtter en slik oversikt, vi bør opprette det med en gang. Jeg gir gjerne omtale av ulike verksteder med hva som ble gjort og hvordan det er fulgt opp. Joda, jeg har også noen eksemplariske og gode historier på flott service. Båtwiki'en kan brukes som den er, støtter innlegging av båtverksteder og støtter innlegging av brukererfaringer. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 (redigert) Frittstående verksteder kan legges inn i Båtwiki'en her: http://www.baatwiki.no/wiki/Spesial:Legg_til_side?page_name=&form=Bedrift+med+ett+utsalgssted Verksteder som er med i noe slags kjede kan legges inn her: http://www.baatwiki.no/wiki/Spesial:Legg_til_side?page_name=&form=Utsalgssted Skriv inn navn på verkstedet og trykk på "opprett eller rediger", klikk av for "verksted" på "Service" (tredje valg). La gjerne felter stå åpent dersom det er for mye jobb å fylle inn alt. Brukererfaringer kan legges inn i fritekstfeltet nederst. Søkeside: http://www.baatwiki.no/wiki/Spesial:Kj%C3%B8r_sp%C3%B8rring/Kartoppslag?Kartoppslag%5Bkoordinat%5D=59.5305149%2C%2010.4950528&Kartoppslag%5Bdistanse%5D=500nm&Kartoppslag%5Bgjestehavn%5D=No&Kartoppslag%5Bservice%5D=verksted&wpRunQuery=true Er dessverre ikke mange verksteder som er lagt inn, men noen er det jo :-) Redigert 18.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lett match Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Nja, nesten. Den skal settes på tilt supporten og de to tilt stagene skal kjøres inn. motoren blir da stående litt lavere, men stagene står da beskyttet. Det hadde jeg ikke hørt om før, men når man får høre hvorfor så virket det opplagt. Har hatt noe av samme problem på sykkel, dempe gaffel forran har noen rust prikker etter sykling i vinter. Selv om de ser ut til å være laget materiale som tåler vann/salt så burde de beskyttes bedre. Skylle med lunkent vann og settes inn med olje en gang i blandt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.