Jump to content

Termostat i VP md17c


syvers

Recommended Posts

:headbang: Hei.

Er i ferd med å skifte termostat. Regnet med at det skulle gå greit, men for en uerfaren amatør dukket det selvfølgelig opp noen spørsmål som jeg håper kompetansen på baatplassen kan hjelpe meg med.

I underkant av termostaten fant jeg, etter å ha skrapet bort en masse møkk/rust og div., et hull som ser ut som om det er tettet igjen med et eller annet. Er dette noe som er "grodd" igjen eller kan det være noe som evt. tidligere eiere har gjort bevisst, og i tilfelle hvorfor?

Noe sier meg at hvis dette er et hull som skulle vært åpent, har jeg vel en eller annen form for mangelfull sirkulasjon??? :headbang:

Det er motsvarende hull i lokket til termostathuset. hvis dere ser på bildene nedenfor skjønner dere forhåpentligvis hva jeg mener. Og, en ting til : skal det være noen form for pakning mellom lokket og termostathuset ? (motoren er VP md17c)

hilsen syvers :headbang:

 

Hva er det "gjengrodde" hullet under termostaten ?

Bilde

Lokket til termostaten:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal være pakning mellom lokket og termostathuset. Den har du vist bilde av, og sitter rundt selve termostaten.

 

Hullet som er tettetgjengrodd ser ut til å være "bypassfunksjonen" (det er i hvert fall slik på min AQ 130 bensin). Det vil si at når termostaten er lukket så passerer kjølevannet gjennom termostathuset og rett ut i eksosen igjen, dette for å kjøle eksosen.

 

Noen tetter for denne bypassfunksjonen for å bedre kjølingen, men da tas termostaten ut, ellers vil kjølevannspumpen stå og lage et ganske så stort trykk. PÅ den annen side er det ikke sikkert at dette spille noen rolle på din motor. Hvis dette har fungert tilfredsstillende før, så er det å anta at det vil fungere i fortsettelsen også. Hvorfor bytter du termostaten?

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bytter du termostaten?

Jeg bytter termostaten i håp om å få ned driftstemperaturen. I fjor hadde motoren en tendens til å bli litt varm ved høyt turtall (over 2000). Har skiftet impeller, brukt systemrens og vil altså også skifte termostaten. Testet den gamle termostaten, og den begynte ikke å åpne før nærmer 70 garder, og det er vel noe sent?(saltvannskjøling) . I termostaten som satt i var det forøvrig et hull på størrelse med en femtiøring tvers igjennom. Hvorfor det ?

 

syvers  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Skulle vært artig og sett et bilde av den gamle, og den 50-øringshullet du snakket om (kan virke som om noen har laget dette hullet grunnet dårlig kjøling). Ut i fra det du hittil har forklart, kan det virke som om kjøling har vært et problem på motoren din. Forrige eier kan kanskje også ha hatt det som et problem, og dessverre, løser mange dette etter en eller annen jallametode, i stedet for å  reparere skikkelig med nye originaldeler eller tilsvarende.

 

De to vanninntakene som vises på det nederste bildet, ser disse originale ut, eller ser det ut som om noen har loddetsveiset på frihånd?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

De to vanninntakene som vises på det nederste bildet, ser disse originale ut, eller ser det ut som om noen har loddetsveiset på frihånd?

Synes det ser originalt ut, men er ikke helt sikker. Har den ikke tilgjengelig nå, så jeg får ikke sett nærmere på den.(er på jobb! :headbang:).

Den gamle termostaten kan jeg jo ta et bilde av å legge ut, men det blir i kveld en gang. Det "femtiøringshullet" er kanskje ikke fullt så stort som en femtiøring, men det er i hvertfall (boret?) et hull tvers gjennom termostaten.

 

syvers  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen  :seeya:

Nå har jeg tatt bilder av den gamle termostaten + diverse annet. Det femtiøringshullet jeg snakket om var nok å ta i litt. Det er ikke så stort, men akkurat så stort at jeg kan dytte en vanlig Bic-penn igjennom. Jeg har sammenlignet termostathuset med bilder som finnes i Gjør-det-selv håndboka, og etter det jeg kan se, er det helt likt (har også scannet to bilder fra boka)

For ikke å lesse ned denne tråden med bilder har jeg lagt de ut på denne linken :

 

http://home.online.no/~jasyvers/termostat.cfm

 

Håper noen kan forklare hvorfor det er laget hull i termostaten samtidig som  åpningen inn i motoren under termostaten tilsynelatende er tettet igjen. Er det fordi motoren har hatt dårlig kjøling, og dette har vært forsøk på en snarvei til å løse problemet. Hvis så er tilfelle, hva anbefalles at jeg bør gjøre. :confused:

 

"Marna" har vært hjelpsom så langt, men jeg mottar gjerne tips og råd fra flere. Det må da være mange som har erfaring med gamle VP'er. :smiley:

 

syvers  :wink:

Link to post
Share on other sites

En ting er hva som er problemet, en annen ting er løsningen. Problemet først.

 

Så langt jeg kan lese av bildene, er alle slanger og tilkoblinger originale. Den nederste ser ut til å være kjølevann inn fra pumpe, den øverste må være kjølevann videre. Jeg ser ikke av bildene hvor det øverste røret fører, men siden det later til at du har noe sirkulasjon, så må dette føre inn til toppblokk et eller annet sted. Problemet er det hullet som er tettet igjen, Dette er ikke, som tidligere anntatt, ut å være bypassfunksjonen, men kjølevannsinntaket til toppen. Dette kan bety at motoren, og topplokket isærdeleshet får for dårlig kjøling, noe hullet i den gamle termostaten indikerer. Dette hullet skal selvsagt ikke være der, og er borret i håp om bedre kjøling. Det kan også tenkes at dette hullet er eneste vei for kjølevannet inn i motoren. Følg rør og slanger, og se hvor de ender.

 

Hvorfor så det ene hullet til toppinntaket er tettet, kan vi bare spekulere i. Vi kan se for oss ulike alternativer. Det kan være at tidligere eier av en eller annen grunn hadde dårlig kjøling,  har ikke skjønt hvordan ting fungerte, og tettet hullet i ren vanvare (DPO, damn previous owner). Det kan ha vært tette kjølekanaler i toppen, han har tettet hullet i håp om å føre mer vann andre veier, for derigjennom å oppnå bedre kjøling. Er det mulig å få tidligere eier i tale, for mulig oppklaring?

 

Jeg ser for meg to mulige løsninger på problemet. Løsning en, består i å la tingene være som de er, borr et nytt hull i den nye termostaten, og håp at sommeren kan reddes, ved at du er oppmerksom på temperaturen, og ikke kjører motoren for hårdt. Det vil i tillegg til å følge med på tempmåler, også være lurt å legge en hånd på toppen når motoren har nådd driftstemperatur, og sjekke om det er mulig å holde noen fingre på den i et par sekunder. HVis det er mulig uten å skrike, kan du være noenlunde trygg på at toppen ikke er for varm. det var løsning en.

 

Løsning to, er selvsagt å bringe kjølesystemet tilbake til original tilstand umiddelbart. Uansett, ville jeg ikke kjørt med systemet slik det er i dag, så meget lenger.

 

Problemet med å ta dette nå, er selvsagt at du ikke vet omfanget av tilbakestillelsen. Det kan være lettvint. Hullet åpnes, inn med rett termostat og den lille rørstumpen som skal stå der, og alt er i skjønneste orden. Men det kan også tenkes at toppen må av og overhales. Det kan også i værste fall tenkes at toppen må byttes grunnet rust.

 

Du må med andre ord ta et valg. Jeg antar at du, som de fleste av oss er noe styrt av lommebok og behov for bruk av båten. Hvis jeg var deg, ville jeg satset på løsning en i sommer. Når høsten kommer, kjøper du verksted håndbok, og setter i gang.

 

Kan jeg bidra med noe mer, så sej bara til  :confused:

Marna

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei, og takk for utfyllende svar Marna ! Jeg etterlyste flere tips og råd, men det spørs om det er nødvendig når du tar deg tid slike "avhandlinger" - veldig bra.

Det nederste røret/slangen er som du sier kjølevann fra pumpa, men det øverste røret som  går over motoren er koblet til eksosbendet i bakkant. Jeg har masse sirkulasjon, og det kommer mye vann ut med eksosen, men dette renner vel da tvers igjennom uten å være innom motoren (bortsett fra det som har rent gjennom hullet i termostaten).

Er det sånn at det ikke skal gå vann gjennom kjølesystemet i motor hvis termostaten er lukket, eller er det sånn at det går litt når termostaten er lukket og mye når den er åpen??

Mye rare spørsmål kanskje, men når jeg får så god hjelp vil jeg gjerne ha det inn med "teskjeer" hvordan dette fungere. Er jo heller ikke spesielt motorkyndig, da - men veldig lærevillig !!! : :seeya:

 

Uansett kommer jeg sikkert til å velge en "midlertidig" løsning i sommer, så sant det går. Jeg får kjøre pent - og det spiller jo forsåvidt ingen rolle om det går i 6 eller 8 knop; sakte går det uansett ! :wink:

 

syvers

 

PS. hvordan kunne du gjette at jeg også var styrt av lommeboka :confused::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Mener å se sammenhengen her ja, det tette hullet skal fosyne blokka med vann, før temostaten opner går trukket inn til senter av lokket og videre ut i eksosen, men noe går gjennom blokka og ut det lille luftehullet på termstaten, når termostaten opner , så stenger denne etterhvert for senterhullet, som gjenn gjør at alt (mere) vann går gjennom blokka og ut gjennom den opne termostaten, og videre ut i eksosen. cirka sånn.

 

Anbefaler på det sterkeste å opne hullet  :confused:

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Anbefaler på det sterkeste å opne hullet

Ja, jeg får sjekke litt nærmere. Jeg vet ikke hva som er brukt for å tette hullet, men det finner jeg vel ut. Når hullet er åpnet må jeg vel antakelig ha en rørstump fra hullet i dekselet og inn til hullet i blokka?

 

:smiley:syvers

Link to post
Share on other sites

Mener du trenger en pakkning i stedenfor rørstump

:yesnod:Ja, det stemmer nok, når jeg ser nærmere etter. Jeg har dekselet liggende her ved siden av PC'en.

- Og da kom jeg på en ting til som jeg spurte om litt lenger oppe i tråden her: Skal det være pakning mellom dekselet og blokka ? Jeg tenker da ikke på gummipakningen som sitter rundt termostaten, men der hvor dekselet kommer i kontakt med blokka/termostathuset. (f.eks en sånn tynn papp-pakning e.l). Jeg kan ikke huske at det var noen der da jeg tok ut den gamle termostaten, men det var i fjor høst - dessuten husker jeg det var veldig mye møkk/rust o.l der så jeg kan jo ha skrapa bort pakningen uten å ha lagt merke til det.

 

Stor takk til deg, BK for nyttige bidrag

 

syvers  :confused:

Link to post
Share on other sites

:smiley: Tusen takk for hjelp, Marna og BK. Da skal jeg forsøke å grave litt i hullet ! Ta en tur innom en VP-forhandler, og se hva jeg klarer. Med mindre jeg har flere spørsmål, skal jeg i hvertfall komme med tilbakemeling om hvordan det går med kjølinga når jeg omsider får båten på vannet (forøvrig en Nidelv24), forløpig ligger'n trygt her i hagen.

Så håper jeg på en fin sommer :wink: uten for mye  :seeya: og  :confused:

:lol: :lol:

 

syvers

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:cool: HEI

Jeg lovte å komme med tilbakemelding når båten var kommet på vannet - det er den (i går), og her er det som har skjedd etter forrige innlegg:

Det hullet i termostathuset som kan sees på bildet og som noen mente var tettet og burde åpnes, skal IKKE være hull. Det skal være tett her i følge VP-verksted. Jeg tok med termostathusdekselet og bilde av termostathuset til VP-verksted og fikk fortalt at det som ser ut som et gjengrodd hull ikke skal være noe hull, men at det på min motor hadde begynt å ruste og tære der slik at det ser ut som om det skal være hull, men i virkeligheten er det støpegods her !

Jeg fikk forklart at det som ser ut som en åpning er laget slik fordi det i noen versjoner av motoren er åpning her, og da ble det sagt at det var p.g.a "Bobtail-versjoner" av motoren.

Dette sa meg absolutt ingenting, derfor spurte jeg i en tidligere tråd her hva egentlig det betyr: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1736776;start=3 Jeg tror muligens ikke jeg ble så veldig mye klokere av svarene jeg fikk - i hvertfall ikke relatert til det som ble sagt av VP-servicemannen.

 

Som BK nevnte i et innlegg trengte jeg en pakning mellom dekselet og dette hullet (som ikke er noe hull :headbang:). Den fikk jeg kjøpt, men jeg skjønte fort at denne originale pakningen var for tynn til å tette helt fordi det jo er en "grop" der den skal tette imot, så jeg fikk tak i en med samme diameter som originalen, men tykkere. Denne ble montert sammen med ny termostat, og motoren prøvekjørt, mens den ennå lå i hagen. Alt virket tett og fint. Etter dette hadde jeg 3 gjennomkjøringer med SYSTEMRENS. Kjørte motoren på ca 1200 omdr i 10 minutter, slik at den ble litt varm. Så helte jeg systemrensblanding i bøtta hvor kjølevannet ble hentet fra (via hageslangen), kjørte det inn i motoren og stoppet den. Lot det stå i ca et døgn, og gjenntok dette to ganger til.

 

I og med at jeg har gjort to ting som kan påvirke kjølingen, er det jo ikke godt å si hvor mye hver enkelt hadde å si for resultatet, men resultatet er i hvertfall at jeg nå etter sjøsetting og prøvetur i går, har en motor hvor temperaturen holder seg godt inne på det grønne orådet på måleren. :confused: I fjor føyk den opp på det røde så fort jeg kom opp i 1500/1800 omdr i mer enn 3-4 minutter (max omdr.2500).

Må forresten legge til at jeg skiftet impelleren i fjor høst. Det kan jo også ha hatt innvirkning.

Konklusjonen på denne noe lange forklaringen er i hvertfall at jeg er kjempefornøyd (med meg selv :lol:)

 

Så nå er det bare å håpe på kjempevær i pinsen  :cool::confused:

 

hilsen syvers

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hei......

jeg tror jeg har det samme som deg i min MD7/9...

når jeg tok av termostathuset så var termostaten tatt ut og noe var sveiset igjen.......

Dette sikkert for at motoren hele tiden skal få kjølevann kontinuerlig......

 

Så kan man jo spørre seg om dette er rett eller galt.

Motorkyndige (les: verksted) sier at motorer bør ha termostat for at oljen og det hele skal få rett temperatur.

Men andre sier også at om du kjører lite og 90% på sommeren i 17-22 graders sjøvann så har det ingenting å si. Det verste er jo å ikke ha kjølevann i det hele tatt.

 

Kommentarer ?

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet bør vel være å tilstrebe gunstigst mulig arbeidstemperatur på motoren,da for lav temp.øker den mekaniske slitasjen.men hvis du oppnår en arbeidstemperatur i området 55grader uten termostat (gjør du det?)har du neppe noe stort problem.

mvh

tenor

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...