Jump to content

Hvordan lufte dieselen på VP D-190

Engers

Recommended Posts

Jeg har noen spørsmål til dere der ute angående dieselfilterbytte på VP D 190 fra 2008.

Jeg har skaffet meg en båt med to sånne motorer i.

Jeg har da tenkt å bytte dieselfiltrene på disse, og har hørt at dette er litt spesielt.

Visstnok da ved at finfiltrene på motoren må skrus til ekstra hardt ??

Vet noen av dere noe om dette?

Neste spørsmål gjelder lufting av dieselen.

På den ene motoren sitter det lufteskrue ved pumpa på filterhuset, men på den andre motoren er nok dette filterhuset byttet og der er det ingen lufteskrue.

Hva gjør jeg da ?

Så lurer jeg på hvordan det er med lufting hvis jeg kun bytter forfiltrene ?

Må jeg lufte da også?

Årsaken til at jeg vurderer å kun bytte forfiltrene, er fordi jeg skal ha service på motorene hos VP verksted nærmere høsten.

Har d3 fra 2005. Skifter forfilter  uten å lufte. Fyller bare opp filteret med ren diesel sånn nesten fullt. Motoren hoster noen sekunder så er lufta ute.

Mulig noe værre med finfilter siden du ikke få fylt de med diesel. Har aldri prøvd uten å pumpe.

Aldri vært noe problem med å skru igjen filteret. Har på litt olje på tetningen først.

Eivind

D3 er langt på vei selvluftende. Jeg måtte bytte fin-filterholderen på min 2006 mod nå i vår etter at lufteskruen knakk og fikk da den nye versjonen holder uten lufteskrue.

Ble anbefalt av merkeverksted å fylle filteret med diesel før montering. Man må være ekstra forsiktig for å unngå urenheter i prosessen. Deretter pumpes det opp trykk med håndpumpen (10-15 pump) på toppen av filterholderen og motor startes. Dette må kanskje gjentas opptil tre ganger før motor går rent uten å stoppe. Hos meg gikk det greit i første forsøket, hostet litt for så å gå rent.

På grovfilteret gjør jeg det samme.

Redigert av peppen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...