Engers Startet 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2015 Jeg har noen spørsmål til dere der ute angående dieselfilterbytte på VP D 190 fra 2008. Jeg har skaffet meg en båt med to sånne motorer i. Jeg har da tenkt å bytte dieselfiltrene på disse, og har hørt at dette er litt spesielt. Visstnok da ved at finfiltrene på motoren må skrus til ekstra hardt ?? Vet noen av dere noe om dette? Neste spørsmål gjelder lufting av dieselen. På den ene motoren sitter det lufteskrue ved pumpa på filterhuset, men på den andre motoren er nok dette filterhuset byttet og der er det ingen lufteskrue. Hva gjør jeg da ? Så lurer jeg på hvordan det er med lufting hvis jeg kun bytter forfiltrene ? Må jeg lufte da også? Årsaken til at jeg vurderer å kun bytte forfiltrene, er fordi jeg skal ha service på motorene hos VP verksted nærmere høsten. Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Har d3 fra 2005. Skifter forfilter uten å lufte. Fyller bare opp filteret med ren diesel sånn nesten fullt. Motoren hoster noen sekunder så er lufta ute. Mulig noe værre med finfilter siden du ikke få fylt de med diesel. Har aldri prøvd uten å pumpe. Aldri vært noe problem med å skru igjen filteret. Har på litt olje på tetningen først. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Ok, takk for svar. Det som er usikkert er hva jeg gjør siden det ikke er lufteskrue på den ene motoren. Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 (redigert) D3 er langt på vei selvluftende. Jeg måtte bytte fin-filterholderen på min 2006 mod nå i vår etter at lufteskruen knakk og fikk da den nye versjonen holder uten lufteskrue. Ble anbefalt av merkeverksted å fylle filteret med diesel før montering. Man må være ekstra forsiktig for å unngå urenheter i prosessen. Deretter pumpes det opp trykk med håndpumpen (10-15 pump) på toppen av filterholderen og motor startes. Dette må kanskje gjentas opptil tre ganger før motor går rent uten å stoppe. Hos meg gikk det greit i første forsøket, hostet litt for så å gå rent. På grovfilteret gjør jeg det samme. Redigert 18.Juni.2015 av peppen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Det er sant at du må skru opp filter hardt, som den gummi pakning inderst er litt høyere en den ytre så du må få den klemt nok at ytre pakning tettes. Du snart finner ut hvis det er ikke stramt nok som den begynner og fusker med høy turtall da den suge inn luft rundt kanten av filteren. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Ok. Takk for svar til dere. Har dere andre den samme erfaringen som evindl, om at man ikke behøver å lufte når man bytter forfilter ? Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Så lenge du fyller med diesel er det ikke nødvendig å lufte. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Ok, da prøver jeg å bytte forfiltrene først. Tapper vel da ut i bunn først for å få ut eventuell vann osv ? Setter i filteret og fyller opp med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.