Jump to content

God pris på kartplotter/Ekkolodd til Rana 17

Andy2

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Rana 17 Fisk som for tiden ligger i en stor innsjø. Har plane rom å begynne med trolling etter storørreten, og det har derfor vært kjekt med ekkolodd. Så kan det hende at jeg flytter båten til trøndelagskysten, og det hadde vært greit med kombi ekkolodd/kartplotter.

Jeg har ingen erfaring med bruk av kartplotter/ekkolodd, og har derfor noen spørsmål til dette:

Hvor stor skjerm bør jeg velge? Min 5''?

Hvilket kartsystem skal jeg går for til trøndelagskysten?

Hva anbefaler dere, og hvor billig kan jeg få slikt i dag (og hvor er de billigst?). Det må være et som jeg kan ta ut av båten mellom de gangene det brukes.

På forhånd takk for svar :-)

Til trolling er det nesten vanskelig å komme unna HDS-serien til Lowrance og NSS-serien til Simrad, men budsjettet ditt kan også ha sitt å si. :)

Hva slags dybder har du planer om å fiske på utenfor Trøndelag, eller sagt på en annen måte; hvilke dybder ønsker du å se fisk på med nogenlunde sikkerhet? Til trolling ønsker du en ekkoloddgiver med ganske vid konevinkel siden du stort sett bare ser etter det som skjer i de øverste 30-40 meterne av vannsøylen og målet er områder med fisk mer enn å finne enkeltfisk. Ved fiske på dypere vann ønsker du smalere konevinkel på ekkoloddgiveren og desto dypere du skal desto smalere bør konevinkelen være. Ønsker du maks prestanda til flere varianter av fiske kan det derfor være greit å vurdere muligheten for flere ekkoloddgivere.

De fleste av de bedre modellene begynner nå på 7", mens mellomklassemodellene gjerne har en størrelse eller to under 7". Skjermstørrelse er først og fremst et spørsmål om lommebokens vilje til slankekur. Desto større desto bedre. 5" vil jeg påstå er et minimum der man skal bruke delt skjerm med kart og ekkolodd.

Hvilke kart du skal velge kommer til en viss grad an på hvilket merke du ender opp med eller omvendt. I saltvann er det helt klart Navionics jeg anbefaler, men ender du opp med Garmin som plotter er du i låst til Garmin sine kart. Garmin sine kart i saltvann er generelt et sted mellom bra og ok, Garmin sine kart i ferskvann er i praksis ikke-eksisterende. Med Lowrance/ Simrad er utvalget kart også i ferskvann bra og delvis også gratis.

Har du noen tanker om andre ting som skal kobles til skjermen i dag eller i fremtiden? Jeg tenker på ting som VHF, AIS, radar, stereo, motordata etc. I så tilfelle kan det være lurt å tenke på det nå, selv om man kanskje skal vente noen år med disse tingene, så du er nogenlunde sikker på at det du kjøper nå er kompatibelt med utstyrsdrømmene fremover.

klarer ikke å la være ....

ta frem husmannsånden, føl på den , og gi den en skikkelig knekk.

her dreier det seg ikke om å kjøpe noe billig, men å kjøpe noe skikkelig med en gang.

dersom det svir i lommeboka, ta det fra tobakkken, drikkevarene, sydenturen, nye kjøkkken  etc

det gjelder å prioritere de viktige tingene først.

( skrevet som trøst til meg selv, som nettopp handlet på øverste hylle )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...