Vanntett Startet 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2015 Vurderer å kjøpe en evinrude 50hk 4 takt motor fra ca år 2000. Har ingen erfaring med Evinrude, eller Johnson som vel er samme motor? Er dette noe å satse på, eller er det noe spesielt man bør være obs på med disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 dette er vel en "omlakkert" Suzuki , det man må være obs på er vel de vanlige tingene , har den fått normalt vedlikehold og stell osv..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vanntett Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Huff da. :) Er johnson også samme motor? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 ikkeno huffda, suzuki 4T er fine motorer det, går stille og fint. Denne motoren byttet navn til Johnson etpar år senere når Evinrude kom med e-tec 50hk. hva slags båt skal du ha den på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vanntett Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Har hatt mye dårlig erfaring med suzuki. Har 3stk nå, nyeste er 2012 modell. Derfor litt skeptisk til de. Er Mercury også i slekt med noen andre motorer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 uffda hva slags trøbbel du har hatt da og hvaslags motorstørrelser? Har hørt om mer kødd med de mindre motorene.... Mercury/mariner er likt i senere år. Hadde en tid et samarbeid med Yamaha om motorblokker, men dette er avsluttet nå. (20-115hk 4T?) Nå produseres vel merc småmotorer av Tohatsu såvidt jeg har skjønt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Egentlig ikke så mange motorer fra årtusenskiftet som kan regnes som sikre kjøp 15 år etter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vanntett Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 uffda hva slags trøbbel du har hatt da og hvaslags motorstørrelser? Har hørt om mer kødd med de mindre motorene.... Mercury/mariner er likt i senere år. Hadde en tid et samarbeid med Yamaha om motorblokker, men dette er avsluttet nå. (20-115hk 4T?) Nå produseres vel merc småmotorer av Tohatsu såvidt jeg har skjønt Har en 40 og 15hk suzuki fra nittitallet, og en 6hk fra 2012. De to eldste er det jo forståelig at kan være litt tull med nå, men det var en del feil også før de var så gamle. Men den nyeste har bare vært skuffende. Går dårlig, treg å starte og går ujevnt lenge før den blir varm, rust, det skraper og piper når man svinger(ja, har passet på å presse inn fett), lekkasje i girhus, propell vulkanisering røk, etc. Altfor my feil til å være såpass ny og lite brukt. Men det kan være som du sier at de små motorene har mer problemer. Egentlig ikke så mange motorer fra årtusenskiftet som kan regnes som sikre kjøp 15 år etter. Neida, skjønner at det ikke finnes sikre kjøp med så gamle motorer. :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Med hensyn til kvalitet på Suzuki så har jeg en 90hk fire-takter fra 2007 og har enda ikke hatt et feilslag eller problem av noen art. Hadde en 15 hk fra 2001 i 7-8 år og samme gode erfaring med denne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
emilskj Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Vurderer å kjøpe en evinrude 50hk 4 takt motor fra ca år 2000. Har ingen erfaring med Evinrude, eller Johnson som vel er samme motor? Er dette noe å satse på, eller er det noe spesielt man bør være obs på med disse motorene? Jeg har denne motoren i 40hk - utgave. Vi har hatt den i familien siden den var ny, er vel en 2000-modell levert i 1999, tror jeg. Johnson og Suzuki av samme årgang er samme motor. Når jeg kjøper rekvisita, spør jeg som regel etter Suzuki, enklere å få tak i. Det er og blir en 15 år gammel motor. Du tar en risk når du kjøper så gammel påhenger. Uansett. Men, når det er sagt, det er en svært hyggelig motor å ha i drift, særlig på grunn av støynivået. Helt stille på tomgang, (må ofte snu meg for å se etter kjølevann for å sjekke at den går) og behagelig lyd på marsjfart. Det er skiftet plugger på den to ganger i løpet av 15 år, og olje og filter med relativt jevne mellomrom. Annet vedlikehold har den ikke fått. Jeg forsøkte å kontakte forhandler for å få sørvis på den. De spurte om jeg hadde skiftet plugger og olje? Da er det ikke mer vi kan gjøre heller, tut og kjør. Den har hatt to reparasjoner. For ca 5 år siden røk en termostat for kjølevannet. En svært billig del, men bytte av den involverer nærmest fullstendig nedplukking av motoren, så det koster litt i arbeid. Og nå i vår måtte den få ny giver til trim-indikatoren. Denne er relativt dyr som ny, men fikk tak i en brukt fra en 250 hk Suzuki firetaker, som viste seg å ha samme giver. Ellers er den litt kilen på forurensning i kjølevannet. Den mister ikke kjølingen, men den mister lett kontrollstrålen, fordi urenheter blir hengende like innenfor der strålen kommer ut. Har en ståltrådbit av rett dimensjon liggende i båten, må stake opp et par ganger i løpet av sesongen. Andre nykker kommer jeg ikke på, så basert på min erfaring er det helt klart en motor som kan anbefales. Kan også legge til at den starter ekstremt lett, både elektrisk, og ved nødstart med snor på svinghjulet. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.