Marius Engel Startet 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2015 Hei. Jeg har en Johnson V4 100hk 1991, med powertrim/tilt. Når båten ligger til kai siger motoren sakte nedover. Etter en uke er den nesten helt nede igjen. Hva kan dette skyldes? Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 hvis det er oljefilm på vannet rundt motoren har du en lekkasje, det kan også være innvendig lekkasje i sylinderen eller en innvendig lekkasje i en ventil. Sistnevnte er billigst ;) Vet ikke hvilket powertilt system du har, men du kan jo søke litt på google med de spesifikasjonene du finner så kommer du nok frem til en manual om hvor og hvordan disse feilsøkes og vedlikeholdes. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Jeg har en verkstedsmanual på rundt 1000 sider som er brukbar. På engelsk. Men det er ikke lett å forstå hvor jeg skal begynne. Det er litt olje rundt båten, men det har det alltid vert. Ikke noe unormalt. Det er en manuell senkeventil som jeg kan åpne og skru helt ut med ett skrujern. Kan det ligge noe her? Jeg må ha kranebil hver gang jeg skal opp og ned med båten, så jeg håper dette er mulig å fikse på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
NNX Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Som regel de gangene jeg har vært borti tilfeller med at motoren siger ned er det enten lufteskruen som ikke er godt nok skrudd til, eller rett å slett at det er for lite olje eller at oljen burde byttes. Med andre ord at det ligger luft i systemet, første jeg ville prøvd ville vært å se etter olje rundt sylinderen eller noe som tyder på lekkasje, er alt ok så ville jeg etterfylt med riktig hydraulikkolje. Fant en grei måte å gjøre det på her som jeg har brukt flere ganger tidligere: For å fylle et tomt anlegg: 1. Sett motor på klammer i øvre posisjon. 2. Fyll olje i hullet til ekspansjonstanken samtidig som du kjører motor opp. (lettere om du får med deg en hjelper). Motor løfter seg etterhvert opp fra klammene. For å lufte:1. Kjør motor HELT opp. Om den ikke klarer det selv så hjelper du til. 2. Fyll til det renner ut av hullet3. Kjør motor helt ned og så helt opp igjen (igjen hjelp til om den ikke klarer selv) (husk også å sette lufteskruen lett i)4. Vent i noen minutter5. Gjenta til det ikke er noen ulyder og motoren går fint opp og ned. Når motoren står på topp skal oljenivået ligge jevnt med lufteskruehullet. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Takk. Desverre må jeg vente til neste gang den skal på land da :( Jeg har skiftet olje på systemet en gang tidligere, den var veldig grå. Det er en plage å ikke ha eget naust. Det har nok alltid vert en liten lekkasje rundt sylinderene. Er det noen mulighet for å ordne det? Lekkasjen er liten, og dett har stort sett holdt å fylle på en skvett hvert år, så jeg har ikke brydd meg. Den ene stangen har faktisk noen små ujevnheter/skraper på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.