Jump to content

Er vi oljemillionærer i svenskenes øyne?

Lars H.

Recommended Posts

Her nede på svenskekysten der vi nå er på båtferie, hører jeg ofte at vi nordmenn er rene oljepionerer som kommer dundrene nedover kysten med digre cabincruisere. Men ser en på bildet under, der vi ligger med en beskjeden 29 år gammel Saga 27 inneklemt mellom to temmelig nye seilbåter på 40 fot besatt med unge familier med en "dullion" unger hver, kan en begynne å lure på hvor pengene befinner seg.

bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er vel akkurat som den håpløse stigmatiseringen enkelte kan ha av innvandrere; alle skal visstnok være kriminelle og ha voldtekt som hobby - uten at dette statistisk sett stemmer i det hele tatt. Hvis noen brauter seg fram på sjøen er det fort å greie alle under en kam og sette dem i bås. Trist synes jeg, det må da være mulighet for å se at ikke alle trenger være slik selv om enkelte som stikker seg fram? Har opptil flere ganger truffet hyggelige folk med cabincruiser, ja, kunne nesten ha vært en del av min omgangskrets så hyggelige er dem. Har også, i andre land, opptil flere ganger, hørt at nordmenn gir inntrykk av å være brautete rikfolk som svømmer i penger. Kjenner meg ikke helt igjen i dette :rolleyes: Ja, jeg kan være noe brautete når jeg er husvarm, men svømmer absolutt ikke i penger :giggle:

Disse svenskene; du burde gjerne tatt en drøs med dem? Så kanskje de skjønner at det finnes hyggelige og jordnære nordmenn, til slutt forandrer de gjerne mening?

Nå må dere ikke misforstså meg, jeg har abolutt ingenting imot svensker. Vi har nettopp vært imbord i en svensk båt til kaffe og de deretter en tur ombord hos oss. Men egentlig la jeg bildet ut fordi jeg syntes det var litt artig.

Størrelsen på båter enten de er eid av nordmen eller svensker, har seil eller motor, har endret seg. Da min Saga 27 kom på markedet i 1969 var den blant de største turbåtene en kunne kjøpe.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Forsto det heller ikke slik at du var mot svensker, men vil tro de er like flinke å sette folk i bås som oss nordmenn :wink:

"Vanlige" båter blir større og større, det kan i alle fall virke slik om man ser i havnene rundt her i distriktet. Husker fra barndommen en onkel som hadde en Sandvik 27-28 (guloransjefarget skrog). Denne var svær i mine øyne, med eget do og kjøleskap, vi fikk jo plass til fem unger i forpiggen, kjempeplass! Nå kan det virke som middelstørrelsen er godt over 30' for familiebåter. Henger vel gjerne sammen med økt behov for komfort og plass sammen med at folk har bedre råd enn før.

Enig, Trudelutt virker noe sammenklemt mellom seilbåtene, festlig bilde :smiley:

Det virker nogle gange som om det er svært for nordmænd at se Norge og den norske befolkning udefra.

Men set udefra er det helt lysende tydeligt at den generelle levestandard i Norge er på et andet niveau end i resten af Norden. Det gælder ting som boligpriser, forskellige dagligvarepriser og størrelsen på forbrugsgoder som biler og både.

En ven af min, der er direktør for et selskab med kontorer i alle nordiske lande, fortalte at arbejdsmoralen på det norske kontor var klart den dårligste. Det kneb med at få de ansatte op på en arbejdsuge på over 30-35 timer.

Så ja. Sagt i al kærlighed: Ambitionen om at undgå olie-overophedning af den norske økonomi ser ikke ud til at være lykkedes.

Er alle nordmænd så oliemillionærer? Nej, lige så lidt som alle rumænere er indbrudstyve. Men set som en helhed er Norge på et andet niveau end resten af Norden.

Jeg tror absolutt det er lurt å stoppe opp og se hva som har skjedd de siste tiår.

Jeg er født i 67. Gode år. Vokste opp med en Fiat 128 som familiebil. Med grind på taket så fungerte den utmerket til å dra på camping for en familie på 5 og hund. Var gøy å dra til Sverige, de hadde fine biler og mulig å kjøpe fine stereo kasettspillere litt rimeligere en hjemme. Vi hadde en Askeladden 14 med en firehester. Funka bra det å. Men det var stas å bli med en kamerats speedbåt. En vindskjermbåt med 25 hk. Var å flott å se de store cabinsruicer, Nidelv 24 gli forbi. Vi så på bilder at i Amerika hadde de speedbåter med 200 hk. Virka helt utenkelig. Tenk på hva det kosta å fylle tanken. Jeg syntes det var dyrt å fylle opp kameratenens båt med 25 hk.

På den tiden var vi faktisk et av Europas "fattigste" land.

Når jeg har reist i det siste, til USA, Italia, Spania Engeland og annet, så ser jeg ting har endra seg. Ja, vi er blitt ett av verdens rikeste land. Kjøpekraften er stor i landet vårt. En vanlig familiebil er en Passat med alt utstyr, stor motor og automat. Vi reiser nå på andre sia av jordkloden når vi skal på strandferie. Og vi jobber mindre, tjener mer, og kjøper større, raskere, sikrere, mer komfortable båter, fordi vi kan.

Ja, vi er vel alle blitt oljemiljonærer. Kanskje vi må klikke litt tilbake i tid, og kikke litt utover landegrensene for å sette pris på det. Være litt ydmyk, sette pris på det vi har fått, håpe det varer.

Er alle nordmænd så oliemillionærer? Nej, lige så lidt som alle rumænere er indbrudstyve. Men set som en helhed er Norge på et andet niveau end resten af Norden.

Ja, det er nok riktig Major hvis vi snakker om Norge som nasjon og ikke som enkeltindivider. Store deler av den norske oljeformuen er satt bort i fonds, og det er vel kun deler av avkastningen av fondenne som direkte inngår i den norske økonomien. Dette til tross har vel Norge den største økonomien i Norden, også større enn den svenske med over det doble antall innbyggere.

Lå et par døgn i Strømstad nettopp, og ligger nå på Vettnet. Her på Vettnet er alle gjesteplassene opptatt av norske cruisere i +40-fots klassen. Det kom en del svenske båter i går ifm. midtsommars på Nord Koster. De hadde problemer med å finne plasser innimellom alle de norske "kolossene"

Nordre Båhuslen, med sin nærhet til kjøpesterke Oslofjorden, domineres jo tider av året av båter fra nabolandet. Ikke rart svenskene her ser på oss som oljemillionærer. Lenger syd er det vel fort annderledes?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er nok mange svensker som er misunnelige på oss nordmen som har oljen. Men vi er ikke noe bedre når det gjelder misunnelse. Vi er misunnelige på svenskene som har så gode naboer! :lol:

Svaret er utvilsomt ja.

Vi har hatt en ekstrem levestandardøkning siste 20 årene. Men, og det er et stort men! Svært mye av forbruket vårt er lånefinansiert, basert på sikkerhet i boliger med stadig økende verdier, drevet av en stadig lavere rente. Jeg er av de som ikke tror dette er varig, og at det kommer en korreksjon.

Mange kaller bolig en investering. I min verden er en investering noe som gir positiv kontantstrøm i min økonomi. Et belånt hus gir kun positiv kontantstrøm hos banken. bare en liten ettertanke. De som vil lese litt om dette kan lese boken "Rich dad, poor dad"

Jeg vil tro flerparten av de store båtene er belånt med sikkerhet i huset.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mange kaller bolig en investering. I min verden er en investering noe som gir positiv kontantstrøm i min økonomi. Et belånt hus gir kun positiv kontantstrøm hos banken. bare en liten ettertanke. De som vil lese litt om dette kan lese boken "Rich dad, poor dad"

Jeg vil tro flerparten av de store båtene er belånt med sikkerhet i huset.

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig. Å kalle en bolig en investering som sådan er det bare en anal-ytiker innen finans som kan finne på. Jeg eier bolig og båt. selv om det ikke er en særlig fancy båt.

Skjønner hva du mener med å føle deg liten... Ligger på Borgen i Nidelv24... Ble oppriktig glad da det kom en Ibiza 22 inn og la seg på siden av meg Men han dro etter å ha spist litt. Av overnattingsbåtene er jeg nok den minste her, men som KLM sa: du kan jo ikke være i flere rom på en gang... Trives som liten, og med bare meg i båten er det nesten litt voldsomt med 6 mulige sitteplasser...

Vel, jeg føler meg faktisk ikke liten i min saga 27. Hadde jeg ikke vært fornøyd med båten hadde jeg nok byttet den ut for mange år siden. Nå har vi hatt den i 28 år, og det sier vel sitt. Holder helsen for mannskapet, har vi den nok om 20 år også. Jeg er jo ikke mer enn 71 år selv.

Hus er vel som båt, det er ikke mere verdt enn

hva kjøper er villig til og har mulighet til, å betale. I lang tid, så har viljen til å betale mye for hus, vært høy. Men det spørs nå da, hvordan det blir når det blir tomt for anabole steroider i økonomiens kropp. Den som har spart i de gode tider, er den som kommer godt gjennom de dårlige.

Etter 7 fete, kommer syv magre.

Sverige har dobbelt så mange innbyggere som oss. De har en adel, det har ikke vi.

De har gamle penger, vi har nye.

Jeg har kommet til at jeg trives godt med min 30-foter. Men skal jeg være smart, så kjøper jeg større når andre MÅ selge.

Hus er vel som båt, det er ikke mere verdt enn

hva kjøper er villig til og har mulighet til, å betale. I lang tid, så har viljen til å betale mye for hus, vært høy. Men det spørs nå da, hvordan det blir når det blir tomt for anabole steroider i økonomiens kropp. Den som har spart i de gode tider, er den som kommer godt gjennom de dårlige.

Etter 7 fete, kommer syv magre.

Sverige har dobbelt så mange innbyggere som oss. De har en adel, det har ikke vi.

De har gamle penger, vi har nye.

Jeg har kommet til at jeg trives godt med min 30-foter. Men skal jeg være smart, så kjøper jeg større når andre MÅ selge.

Den e go.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...