Maika Startet 19.Juni.2015 Del på Facebook Startet 19.Juni.2015 Jeg har kjøpt en Dometic Masterflush 8112 og en Johnson SPX F3B-19 saltvannspumpe. På bilde er det tegnet inn et relay, men det har og trenger jeg ikke. Kobler jeg + på pumpa rett på grønn på panel/toalett? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 19.Juni.2015 Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Bildet ditt er helt svart på min PC. Hvis du ordner det, får du sikkert svar .. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.Juni.2015 Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Bildet er svart, men vitsen med releet er kanskje at pumpa trekker mer strøm enn bryterpanelet tåler? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Noe rart med oppladting fra mobil. Her er installasjonsguiden: http://www2.dometic.com/FileOrganizer/1-international/Operation%20&%20Installation%20Manuals/Toilets/MF-8100_Toilet_INSTALLATION_600346376.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Iflg den trenger man bare rele hvis oumpa trekker mer enn 18A. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 Men hvis jeg kobler + på pumpa rett på bryteren til toalettet, hva gjør jeg da med sikring? Doblet den? Både toalettet og pumpa skal ha 20A sikring, så jeg setter på en 40A? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 20.Juni.2015 Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 I følge skjema 19 på side 11 så skal du ha en 20A sikring til selve doen og en annen til vannpumpa, som styres av et rele. Hvorfor vil du gjøre dette uten rele? Ledninger o.s.v. er beregnet på å kunne tåle 20A (og dermed brenne av sikringen), men kanskje ikke 40A. Hvis du skal montere dette uten rele så kan du ha et 40A rele først og så to 20A sikringer, en til hver del etter bryteren. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Pumpa trekker 15A og det står jo at jeg bare trenger rele hvis pumpa trekker mer enn 20A, så da trodde jeg at det ikke var noen grunn til å ha det. Men siden det kan virke som det er lettere å montere med rele allikevel, så kjøper jeg vel det. Er det bestemte typer releer som anbefales til slik bruk, eller går jeg bare i båtbutikken og spør om rele til doen? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Pumpa trekker 15A og det står jo at jeg bare trenger rele hvis pumpa trekker mer enn 20A, så da trodde jeg at det ikke var noen grunn til å ha det.Ja, det står jo det... Jeg trodde doen trengte mesteparten av de 20A selv. Da jeg hadde el-do opplevde jeg at sikringen gikk et par ganger. Men du kan jo prøve uten. Hvis du går for rele så trenger du et vanlig 12v rele som tåler den strømmen pumpa trekker. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Da prøver jeg å kjøre alt på 20A sikring først. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 ...og det fungerte fint:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.