Jump to content

Hvordan koble strømmen på saltvannspumpe til toalett?

Maika

Recommended Posts

I følge skjema 19 på side 11 så skal du ha en 20A sikring til selve doen og en annen til vannpumpa, som styres av et rele.

Hvorfor vil du gjøre dette uten rele?

Ledninger o.s.v. er beregnet på å kunne tåle 20A (og dermed brenne av sikringen), men kanskje ikke 40A.

Hvis du skal montere dette uten rele så kan du ha et 40A rele først og så to 20A sikringer, en til hver del etter bryteren.

Gerhard

Pumpa trekker 15A og det står jo at jeg bare trenger rele hvis pumpa trekker mer enn 20A, så da trodde jeg at det ikke var noen grunn til å ha det. Men siden det kan virke som det er lettere å montere med rele allikevel, så kjøper jeg vel det. Er det bestemte typer releer som anbefales til slik bruk, eller går jeg bare i båtbutikken og spør om rele til doen?

Pumpa trekker 15A og det står jo at jeg bare trenger rele hvis pumpa trekker mer enn 20A, så da trodde jeg at det ikke var noen grunn til å ha det.

Ja, det står jo det... Jeg trodde doen trengte mesteparten av de 20A selv. Da jeg hadde el-do opplevde jeg at sikringen gikk et par ganger. Men du kan jo prøve uten.

Hvis du går for rele så trenger du et vanlig 12v rele som tåler den strømmen pumpa trekker.

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...