David_K Startet 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2015 Har kjøpt en Gib Sea 33 som vi gleder oss til å holde ferie i. Propananlegget fungerte ved overtakelse, men jeg bestemte meg for å bytte de gamle slangene -- og nå virker det ikke! :-( Har koblet fra slangene i begge ender og satt trykkluft direke på kobberrørret. Minikompressoren fra Biltema måler 3 bar trykk og jeg kjenner ingen luft i den andre enden. Det kan være stengekranen for gass som ikke åpner, men den fungerte jo fint i fjor? Samtidig som jeg byttet slangene, la jeg merke til at det var tomt for glykol i lekkasjetesteren. Jeg fylte på glykol og fikk testet at den fungerte da jeg hadde en liten lekkasje i den ene slangetilkoblingen. Jeg tror det kan ha fulgt litt glykol med ned i rørene -- fikk nok ikke skrudd beholderen skikkelig til ved første forsøk og måtte etterfylle litt glykol igjen. Kan det ha tettet rørene? Skulle virkelig gjerne kunne koke litt kaffe i båten, så nå er gode råd dyre -- eller i hvert fall verdifulle. Hva blir neste steg: Prøve seg på å koble stengekranen fra rørene, eller kjenner dere til noen som kan hjelpe med gassinstallasjon i nærheten av Asker? På forhånd takk for hjelp, gode råd, erfaringer og synspunkter! (Vil forøvrig rose TESS som umiddelbart kunne identifisere hvilke koplinger jeg trengte og lage de riktige slangene til meg -- rimelig og meget kjapt!) Lekkasjetester og rørtilkopling i gassrommet Stengekran koplet til kobberrørene Tilkopling under komfyr Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Heisann ! Har du sjekka at all armaturene er montert riktig i mhp retningsangivelsen ? Enkelte armaturer kan ha en tilbakeslags funksjonl som blokkerer hvis de blir feilmontert ! (Se pilens retning) Videre så har jeg villet bytte slangeklemmer til denne typen: Den slangeklemmen du har benyttet har en tendens til å klemme ujevnt rundt slangen når slangediameter blir liten, og dermed gasslekkasje ! Håper du omsider får koka kaffe ! God sommer ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
David_K Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Jepp, alt utstyr er montert riktig i henhold til retningsangivelse ... men for en sikkerhetskyld har jeg altså koplet fra slangene og testet med trykkluft direkte på røret -- da er det kun stengekranen igjen. Prøvde begge retninger for en sikkerhets skyld, men det kom ikke luft gjennom. Bedre slangeklemme er forøvrig et godt tips, når jeg likevel er i gang og skru på dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Test stengekranen. Hadde en akkurat lik en på vannvarmeren for noen år siden. Hadde virket greit en stund, men plutselig var den tett når jeg åpnet den. Hadde varmeren fra hverandre flere ganger og feilsøkte. Disse kranene går det an å kaste ganske langt vekk fra båten:-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Glykolen ligger nok i stengeventilen. Blås slange for slange. og sjekk ventil for ventil. Og skift slangeklemmene. Olje https://www.hyttetorget.no/oljepute-lekkasjetester En skal aldri bruke lekkasjetesteren når en vet at en har lekkasje, da forsvinner oljen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Haba Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Sjekk stengekranen. Rattet har en tendens å slippe på spindelen. Sitér dette innlegget Link to post
David_K Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Takk for råd om å sjekke stengekranen - det var den som var synderen! Etter å ha fått den fri fra rørene, var det lett å se at den ikke åpnet når jeg skrudde på rattet. Det var bare å stramme skruen midt på rattet, så fungerte alt som det skulle - hadde ikke engang trengt å demontere noe. Nå blir det kaffe! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.