arnearmoa Startet 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2015 Hei. Jeg skulle ta av motoren til min TMC toalettpumpe i dag, uten å helt vite hvordan dette var oppbygd. Årsaken var at sikringen går når jeg skal starte den. Jeg antok pumpa bare sto fast litt, men jeg turte ikke å rotere den løs manuelt fra nedi bunn av skåla i frykt for å knekke skovler el.l., og det så ut som motor og pumpe kunne skilles lett hvis de to skruene på enden av motoren var lange innover der. Kjente at de var lange når jeg skruddd og ble optimist. Men da jeg skulle ta av motoren var det bare endelokk med børster og skall med magneter som kom av. Den roterende delen av motoren sto fast på pumpa. Jeg roterte løs impelleren vha. dette og skulle sette ting sammen igjen, men da møtte jeg på en utfordring. Hvordan kan jeg holde børstene fra hverandre mens jeg trer på endelokket. Lokket er helstøpt og har ingen huller til f.eks. å sette noen nåler eller pinner i. Innmaten kommer ut av syne før børstene i endelokket entrer ankeret. Det er en slags kon plastskive på akslingen utenfor ankeret, men for det første sto den feil vei, og for det andre er den litt mindre enn ankeret i stedet for motsatt. Jeg har klart å sette lokket såpass på at børstene står på den plastskiva, men de stanger fortsatt i kanten på ankeret. Aaaargh. I need help. Anyone? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Var visst ikke så enkelt med bilde. Prøver igjen... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Måtte på PCen. Vet ikke helt hva som skjer med bildeopplasting fra iPhone... (hadde aldri prøvd før): Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Hullet nede til venstre i "skallet" er for kablene. Lokket er potte tett. Det eneste håpet er den spalten som er nærmest i forrige bilde. Mulig jeg kan feste noen synåler i børsteholderne, som jeg kan dra ut i siste liten gjennom denne spalten, men det er ikke stort igjen av den spalten når børstene er på plass.... Hvis jeg skal demontere mer for å sette sammen ting i en annen rekkefølge, må jeg visst demontere kvern og impeller osv. osv. Frister mye mer med et triks for å holde børstene fra hverandre mens jeg smetter lokket på plass. Er det ingen som har vært borti denne situasjonen før? Noen som har noen bedre forslag. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Et ekstra bilde av innsiden på endelokket: Sitér dette innlegget Link to post
haasmun Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Tape børstene fast sett på lokket så det nesten er helt nede og dra deretter av tapen. Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Hva med å bruke en tynn kraftig sytrå til å holde børstene ute (teipe tråen fast på utsiden) så tre på plass endelokket nesten helt inn. På bildet ser det ut til at børstene er inne i en form for spor/kanal med fjær bak. Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Hva med å bruke en tynn kraftig sytrå til å holde børstene ute (teipe tråen fast på utsiden) så tre på plass endelokket nesten helt inn. På bildet ser det ut til at børstene er inne i en form for spor/kanal med fjær bak. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Jippi! Jeg klarte det! Jeg lånte syskrinet til sjefen og tredde kraftig sytråd i to av de minste synålene, så jeg hadde firedobbel tråd å trekke med på begge. Så spente jeg børstene helt tilbake og presset spissen på en nål innenfor kanten ca. midt på hver børste. Trådene la jeg ut gjennom den spalten i kanten på lokket, så jeg kunne dra ut nålene etter at lokket var nesten helt på plass. Måtte ha to forsøk, for den nærmeste nåla måtte forkortes, slik at den ikke kom på tvers når den skulle ut. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Har gjort akkurat det samme for noen uker siden. Demonterte hele motoren og satte på børstene først og tredde inn motoren. Skrudde den sammen fra andre siden av motoren, om dette var forståelig da. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Det var det jeg helst ville slippe, og heldigvis gikk det bra uten. Det virker som det er noen kroker øverst på hver børsteholder, så det kunne kanskje gått med bare tråd uten nåler på et vis. Men det får i så fall bli neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Var greit å demontere. Fikk renset opp i litt gammel moro samtidig. Satte inn nytt repsett og tilbakeslagsventil. Fikk da endelig tømt dossen skikkelig for vann. Hadde problemer med uheldig skvalping under gange i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.