Jump to content

Rengjøre septiktank i aluminium

Boddvar

Recommended Posts

Det kommer lukt ut av avluftingen når den ikke er i bruk. Når båten brukes fungerer er alt bra. Benytter grønn septikvæske og mye vann. Har forsøkt å spyle gjennom tanken flere ganger med varmt fersk vann og septikvæske.

Noen som har tips til remedier? Klorin, eddik, septiktrens???

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Gå på Clas Ohlson og kjøp en 2,5 liter med green vikings. Da er du kvitt problemet med lukt fra luftingen. Har brukt det i mange år har aldri hatt problem med lukt hvis jeg passer på og ha en kork i toalettet annen hver dag. skyll godt gjennom tanken første gangen du bruker middelet. 

http://www.clasohlson.com/no/no/Green-Viking-sanit%C3%A6rv%C3%A6ske/34-8912

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Enig - Green Viking er tingen. Men vær obs på at det tar litt tid da du antagelig har gift på tanken i de tidligere remediene du har helt på. - GW tilfører se riktige bakteriene. Men litt lufting som muliggjør luft tilførsel har du. Det er nødvendig.

Tidligere plede jeg å pumpe inn sanitærveske sammen med sjøvann gjennom toalettet når jeg la fra meg båten etter bruk. Nå har jeg gått over til å bruke ferskvann i stedet. Ca en tredjedels flaske green viking og tre bøtter vann. Det hjalp betraktelig på luktproblemer. Ellers har jeg heldigvis mulighet til å skrubbe tanken min innvendig med en dobørste og klorin, og det kan være greit en skjelden gang.

Med dette har jeg løst luktproblemene hos meg.

http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/karbonfilter-p-559

Ellers skyller jeg alltid tanken godt etter tømming

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Med dette har jeg løst luktproblemene hos meg.

http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/karbonfilter-p-559

Ellers skyller jeg alltid tanken godt etter tømming

Det filteret gjør vel ikke annet enn å hindre at drittlukten slipper ut utenfor båten? Det hindrer derimot god utlufting av tanken, hvilket er viktig for at det ikke skal oppstå lukt overhodet. Min tank ble levert med slikt filter. Jeg kastet filteret på søpla og satte inn en romslig slangesump i stedet. Filteret skulle skifets hvert år. Nå har jeg fått et vedlikeholdspumkt mindre, sparer penger og har mindre drittlukt i båten.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har ikke hatt noe problemer med lufting ved bruk av filteret. Hvorfor skulle det hindre luftingen? Den fjerner bare lukt.

Jeg har ingen informasjon at det må byttes hvert år. Mitt har stått i flere år og fungerer fortsatt utmerket. Ingen lukt

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

• 9 måneder senere...

Er stoffet sterkt basisk er det ikke bra på aluminium.

Alu er totalt uegnet som septiktank, og den tåler ikke sterke vaskemidler . Beste råd er og skylle ofte med ferskvann

Hmmmm 1 - Solide påstander her Hanto1. Har du noe faglig grunnlag for  dette? Det du vel egentlig påstår er at de aller fleste septiktanker i norskbygde båter de siste 25 årene er ubrukelige !

Min tank er 15 år gammel, vasket/skyllt innvendig både med Klorin, Salmiakk, Eddik etc. og det er bare på de siste årene som jeg har eid båten.

Hvis din påstand holder vann så skulle jo dritten ligget og flyti rundt i bunn av båten opg lensepumpa gått hver gang jeg pissa i dassen.

Faktum er at jeg med en 15 år gammel tank aldri har merket antydning til drittlukt eller lekkasje fra tanken (bortsett fra et par ganger hvor var så full at det sildra ut av lufteslangen da vi pumpa ned i dassen).

Til trådstarter vil jeg anbefale å sjekke lufteslangen, spyl igjennom med vann til du er sikker på at du har full åpning, alternativt bytt den ut hvis den er tett. Sjekk silen på nippelen på utsiden av skroget også. Kjør igjennom noen omganger med ferskvann og bruk fortrinnsvis ferskvann til å skylle ned med. Sørg for at tanken er tom når du legger fra deg båten etter helga, med unntak av en deciliter eller så med "Green Viking" (som ikke er grønn lengre, men helt klar) og noen liter ferskvann.

Tommest mulig tank, ferskvann og god lufting er Alfa & Omega her !

WGM

At alu er lite egnet til septiktank trenger man ikke være rakett forsker flr og skjønne. At båt konstruktører har bruk dette skyldes pris og at det stort sett holder ut garantien.

Det plukkes ut drøssevis av markspiste alu tanker hvert år. Levetid er typisk 5-15 år

Etter at vi byttet til Green Viking, så er problemet fraværende.

Når båten blir liggende lenge stille, så har vi kjørt på med med ferskvann.

Da er det ingen lukt når vi bruker båten igjen

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...